Erge Ziekte: Vogelpest.

Gestart door Sara, augustus 14, 2005, 20:50:11

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Sara

dag beste parkieters,

ik hoor (en lees) veel over de vogelpest die al aant rond gaan is.
Kan dit kwaad voor onze parkietjes hier?
Vele groetjes van een ex-grasparkietenbaasje (met heimwee) ;-)
Ook een pootje van Zoë en Fenna, mijn keeshondjes

Parkieten-Freak

Nee, vooralsnog niet.
Er heerst op dit moment geen vogelpest in Nederland.
Ik citeer even een persbericht:
CiteerMinisterie van Landbouw stelt importverbod siervogels in
Vogelpest Rusland

8 augustus 2005 - Het ministerie van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit heeft vandaag besloten om met ingang van maandag 15 augustus een importverbod van siervogels en veren vanuit Rusland en Kazachstan in te stellen. Het verbod is in overeenstemming met een voorstel van de Europese Commissie. Reden voor deze maatregel is de vogelpest die is uitgebroken in deze landen. Tot het moment van het importverbod vindt er verscherpte controle plaats door de Algemene Inspectiedienst, de Voedsel en Warenautoriteit en de Douane.

Vanaf 15 augustus is het dus niet meer mogelijk om siervogels en veerproducten te importeren vanuit Rusland en Kazachstan. Levend pluimvee en andere pluimveeproducten mogen al geruime tijd niet geïmporteerd worden.

Het vogelpestvirus (aviaire influenzavirus) kan binnen gehaald worden door import van levende vogels, consumptie-eieren en eiproducten, pluimveevlees en pluimveeproducten en via reizigers. Import van levende vogels is verreweg het grootste risico voor insleep.

Ik begrijp je zorgen, maar geen paniek.
Zeker niet niet voor de parkietjes die binnen gehouden worden!!! ;)


Charlie M

Gelukkig! :lol:
Ik was ook al bang dat Charlie met het komende heerlijke weer niet meer naar buiten mocht... (wel in zijn kooitje natuurlijk)
Hij vind het zo heerlijk om buiten tussen alle vogels en beestjes te zitten! :P

Sara

Jah dat is een opluchting,ik hoop maar dat de vogel pest niet verder gaat!En dat ze die ziekte kunnen uitroeien op één of andere manier!Arme vogeltjes daar!

Groetjes
Vele groetjes van een ex-grasparkietenbaasje (met heimwee) ;-)
Ook een pootje van Zoë en Fenna, mijn keeshondjes