Mijn jonge parkiet eet nog geen zaad

Gestart door alied63, juli 18, 2008, 17:47:00

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

alied63

Hee mensen,
Mijn parkiet van ongeveer 10 weken oud eet nog geen zaad. Ze eet wel zelfstandig eivoer met opfokvoer wat aangemaakt is met water. Dit krijgt ze 1 keer per dag.
Ze zit eigenlijk de hele dag te wachten op dit papje.
Er ligt wel zaad in de kooi en in het bakje, maar ik heb niet het idee dat ze hier veel van eet. Heel af en toe vind ik een velletje, maar daar blijft het bij.
De ontlasting is meestal groen en soms grijs en soms dun.
Verder is ze levendig, tierig en fanatiek.
Wat moet ik doen om dit beestje aan het zaad eten te krijgen?

zibline

misschien weet ze niet wat het is,

is ze handtam ? want dan kun je zaad in je hand zetten en je parkietje er bij nemen!! en zal ze zien wat het is !!
anders moet je ook een beetje zaad op de bodem leggen!!

succes :)

groeten zibline

Caradow

Is ze al wel 10 weken?
Hoe jong is ze bij de ouders weggehaald?

Normaal zou ze toch echt vanaf 4 weken al heel langzaam van de ouders leren hoe ze zaadjes moet eten en dat ontwikkeld zich dan verder tot ze na zo'n 6 soms 7 weken zelfstandig zaad eten.

alied63

Bedankt voor jullie reacties
We hebben hem gekocht en daar hoorden we dat hij ongeveer 5,5 a 6 weken was. Dat is nu ongeveer 5 weken geleden. Het kan een week schelen, maar niet meer lijkt me. Hij is uit het nest gehaald, ik weet niet precies wanneer
Hij rommelt wel in het zaad om, maar pelt niet. En zodra ik de bak met eivoer pak begint ie als een gek te piepen. Hij is volledig handtam.
Ik heb net wat zaad geplet en gierst uitgepelt en op de bodem gestrooid. Het is een erg fanatiek beestje, kan dat uitmaken, dus eigenwijzigheid?
En hoe lang kun je zo'n parkietje laten hongeren? Nu voer ik iedere avond nog bij met die rul van eivoer/opfokvoer.
En dan nog een vraag, kan ik zaad door die rul heen doen, of haalt dat niets uit?

Mars

1 keer per dag eten is echt te weinig. Normaal gesproken wordt dit alleen afgebouwd als een vogeltje interesse heeft in zaad of trosgierst.
Ik raad je aan om hem tot die tijd in ieder geval 's ochtends en 's avonds te eten te geven.

Leg een stuk trosgierst op de bodem neer en als het goed is, zal hij hier vanzelf aan gaan knabbelen. Ook kun je hem een beetje pesten, door hem op je hand te houden (of vast pakken evt) en hem dan de trosgierst voor het snaveltje te houden. Misschien dat hij dan zal bijten en er achter komt dat het lekker is. Niet steeds doen uiteraard, want in principe moet het vrijwillig gaan.

Ik vind het heel zorgelijk dat hij nu nog niet over is. Ter vergelijking: ik had twee grasjes met 3,5 week al helemaal over op zaad, die waren vroeg, maar het kan dus wel. Heb je niet toevallig een kennisje of familie die grasjes heeft waar hij even kan zien hoe dat eten gaat? Je kunt ook aan de kweker vragen of je hem even terug mag brengen, zodat hij mee gaat eten.

Je mag door het papje best wat trosgierstzaad doen. Dat is geen probleem. Zaad is daarvoor te hard. Een druppeltje biogarde erdoor is ook heel gezond, verhoogt de stofwisseling. Ook zou ik spaarzaam zijn met eivoer.
Wat voor merk opfokvoer heb je? Het voordeel van Harrison juvenile is dat je het steeds dikker aan kan maken tot het rul is of zelfs balletjes kunt draaien. Ik weet niet of je dit ook met ander opfokvoer kunt doen?

Wees alsjeblieft voorzichtig: is hij wel levendig, aan het kwebbelen enz. Zit hij niet bollig en veel te slapen? Ga anders liever langs een vogelarts...

Groeten Marcia
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

alied63

Hallo allemaal,

Inmiddels weer een dag verder...
Op mijn hand pelt hij het zaad (witzaad) maar eet de inhoud niet op. het lijkt net speelgoed voor hem. Verder is hi heel de dag druk in de weer met zijn zaadbakje waar een mengelmoes in zit van zaad een beetje eivoer en trosgierst.
Moeten we gewoon volhouden?

Jasmin

Ja gewoon volhouden! Alleen dan kun je iets bereiken ;)
Mischien kun je nog een stengel trosgierst ophangen in de kooi of heb je die al?
Dat is meestal het eerste zaad wat ze zelf eten.

groetjes jasmin

Sonja

Citaat van: alied63 op juli 19, 2008, 17:33:48
Hallo allemaal,

Inmiddels weer een dag verder...
Op mijn hand pelt hij het zaad (witzaad) maar eet de inhoud niet op. het lijkt net speelgoed voor hem. Verder is hi heel de dag druk in de weer met zijn zaadbakje waar een mengelmoes in zit van zaad een beetje eivoer en trosgierst.
Moeten we gewoon volhouden?

Hoi Alie,

Omdat je parkietje eigenlijk te jong bij de ouders is weggehaald, heeft hij niet van ze kunnen leren hoe hij zaadjes moet eten.
Dat moet hij nu zelf ontdekken en dat is een risicovolle periode.

Hoe ziet zijn ontlasting eruit?
Die mag niet zwart/teerachtig worden want dan heeft hij te lang niet gegeten en moet je hem voeden met een spuitje.

Plet de zaadjes met de achterkant van een lepel of met een vijzeltje, en zoals Jasmin al schreef is trosgierst wat makkelijker te pellen dan gewoon zaad, waardoor ze dit meestal eerder eten. Je kunt wat trosgierstzaadjes van de stengel halen, pletten en op de bodem van de kooi strooien en ook wat in zijn voerbakje doen.

Als je (heel voorzichtig, en niet knijpen) over zijn borstje voelt, kun je voelen of er zaadjes in zijn krop zitten.

Hou hem alsjeblieft heel goed in de gaten, want hij moet nu toch echt wel heel snel iets van voedsel binnen krijgen.

Groetjes, Sonja.