Advies voor een beginner.

Gestart door Piknikki, juli 16, 2008, 23:20:58

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Piknikki

Hoi iedereen!

Ik wil al jarenlang een huisdier, maar het kon nooit (i.v.m huisgenoten met allergie, werk en studie, veel verhuizen). En sinds vier dagen heb ik eindelijk geen meer gevonden om geen parkiet te kunnen nemen, dus dat zit goed. Sindsdien ben ik nonstop aan het lezen op dit forum en allerlei websites, dus nou heb ik een aardig idee hoe het 'n beetje zit met die beestjes.
Pas over twee maanden ben ik van plan er één/twee te kopen, en in die tussentijd kan ik alles klaarmaken voor m'n nieuwe vogelvriendje(s) (ook omdat ik eerst nog voor 't eerst in honderd jaar op vakantie ga).
Maar ja, ik heb nog een hoop vragen en beslissingen die ik moet maken.
Qua geld zou het geen probleem zijn.
Ik heb al een kooi, die opzich groot genoeg is voor twee, maar misschien zou ik beter kunnen beginnen met één? Want ik ben vrijwel altijd thuis, ik zou makkelijk genoeg aandacht kunnen geven aan één parkietje. Toch zou ik al snel bang zijn dat ie zich toch alleen gaat voelen mocht ik dit jaar/komend jaar gaan studeren voor een paar uur per week, of zou ik later altijd nog een tweede erbij kunnen nemen? Ik zou niet willen dat ze dan ruzie krijgen.
En ik woon in een hoekhuis, dus eigenlijk in de woonkamer zal de kooi al snel wat dichtbij een raam of deur komen te staan. Tenzij ik de kooi in m'n slaapkamer zou zetten, maar ik wil toch graag een ongestoorde nachtrust als 't kan.
Alhoewel ik zelden tot nooit op vakantie ga, heb ik toch al iemand bereid gevonden die voor de parkietjes/parkietje wil zorgen als ik er niet kan zijn, maar zou ik de vogel(s) wel uit voorzorg al aan deze persoon moeten laten wennen (al is 't maar met hand in de kooi steken of zo) zodat ze niet ineens en plotseling in 'n totaal vreemde omgeving komen/komt bij een vreemd persoon?
En ook, ik weet niet welke soort parkiet ik moet kiezen. In de kooi zouden twee kleintjes of één grote kunnen. Misschien is er een soort die wat "makkelijker" is dan de ander?

Hopelijk kunnen jullie me een beetje helpen. :)

Jasmin

Hallo,

Leuk dat je een parkietje neemt!
Als je altijd thuis bent en je parkietje veel aandacht kan geven kan je er best 1 nemen maar ben je weinig thuis is het aardiger om een paartje te nemen. Je kooi mag je niet bij het raam zetten dat is in de winter te koud en in de zomer te warm. bij een deur die naar een andere kamer loopt zetten lijkt mij geen probleem als het maar niet tocht. Als je kiest om de kooi op je slaapkamer te zetten hoef je je geen zorgen te maken om je nachtrust parkietjes slapen namelijk ook s'nachts. Als je op vakantie gaat kun je je parkietjes best even aan die persoon laten wennen. wat voor soort parkiet maakt niet zo uit of je nou een engelse grasparkiet of een australische grasparkiet neemt ze zijn allebei net zo makkelijk tam te maken en er zit geen verschil in verder behalve natuurlijk karakter en engelse grasjes zijn groter. Er zijn eigenlijk geen makkelijkere of moeilijkere soorten dat ligt aan het karakter van je parkietje en hoeveel je er zelf mee doet.

groetjes jasmin

Safrena

Hey Piknikki

Welkom op het forum.

Als je uiteindelijk zelf heel graag twee parkietjes zou willen, kun je beter al meteen twee parkietjes aankopen. Ook twee parkietjes kun je prima tam maken.
Dicht bij een raam of verwarming is niet goed voor je parkietje(s) voor de temp verschillen en de tocht. De keuze om ze dan op je kamer te zetten ver van raam en verwarming is beter. Over je nachtrust hoef je je geen zorgen te maken. Parkietjes slapen ook 's nachts. Echter wil je niet te vroeg wakker zijn, kun je er 's avonds een doek over doen. Zolang het donker is, zijn de meeste parkietjes ook rustig. Een doek is ook prima als je onregelmatige uren of heel lang tv wil kijken. Dan hebben jouw parkietjes geen last van de flitsende beelden en kunnen zij rustig slapen.
Wat betreft het logee adresje, het is niet verplicht om jouw parkietjes alvast te laten wennen aan deze persoon, maar het is wel leuk voor jou zodat je weet dat ze ook deze persoon vertrouwen.  ;)

Welk soort parkietje je wil (gewoon grasje, engels grasje, valkparkietje, enz) dat is een keuze die je zelf moet maken, maar het beste hou je wel rekening met de kooi die je hebt, want de soort kooi die je nodig hebt verschilt van soort parkietje.
Grasparkietjes zijn de speelse acrobaten onder de parkietjes. Dus als je graag zo deugenieten hebt kun je het beste voor grasparkietjes kiezen.
De ene soort parkiet zal iets rustiger zijn dan de andere soort parkiet, maar verder zal het ook heel veel van het karater van het diertje afhangen. ;)

Verder kan ik je alleen nog maar zeggen, dat het super geweldig is dat je je eerst heel goed in leest en voorbereid voor je een parkietje neemt. ;)

Vele groetjes

Piknikki

Bedankt voor jullie adviezen! Nou, ik ben er alvast uit dat ik toch maar voor twee ga. 'n Soortgenootje zal in 't begin vast wat meer geruststelling geven.  Dus twee kleine grasparkietjes lijken me wel wat. Zelf ben ik ook een huismus, en ik heb ook last van tocht (krijg dan buikpijn), dus dat is ideaal.
Nu heb ik in de kooi alvast een nepparkietje staan (al is het maar voor de show) en kan ik de kooi ook vast 'testen' op verschillende plaatsen. In de dierenwinkel zei de mevrouw dat ik 'm echt niet op m'n kamer zou kunnen houden, maar ze leek me ook niet echt een expert. Vandaag maar eens een kweker in de buurt bellen of ik een kijkje zou kunnen nemen. Erover lezen is toch altijd nog anders dan ze in het echt te ervaren.
Er zal genoeg gelegenheid zijn om ze aan hun toekoemstige verzorger in nood te laten wennen, aangezien hij regelmatig op bezoek komt. Kan hij ook gelijk over de verzorging leren.
Dit keer wil ik echt goed voorbereid zijn. Toen ik klein was had ik in een opwelling een hamstertje gekocht, tot de afschuw van m'n ouders, dus toen moest ie gelijk al weg. Daar heb ik zeker van geleerd, hihi. :-X
Nogmaals bedankt. Als ik weer vragen heb, zal ik ze zeker nog stellen. Maar totdat ik ze echt heb kan ik niet zo goed meepraten natuurlijk. ;)
Groetjes,
Nikki.

Jan Willem Rotteveel

Nog een vraagje:
Ik heb een tijdje 1 parkiet gehad die meestal door de kamer kon vliegen.
Is dat met 2 of meer ook handig of juist af te raden?

Of maakt dat niet uit?

Milo-Pixel

Ik heb er hier 4 tegelijk losvliegen, en soms 5, als de valk mee vliegt ;). Het is alleen wat meer rommel...

Sammydeparkiet

Ik heb nog een vraagje. :)

Citaat van: Safrena op juli 17, 2008, 10:52:00
Als je uiteindelijk zelf heel graag twee parkietjes zou willen, kun je beter al meteen twee parkietjes aankopen.

Mag ik vragen waarom; want ik heb zelf al een tijd 1 parkiet en binnekort ga ik er namelijk een tweede bij nemen, omdat ik me nog al schuldig voel als ik een dagje niet genoeg aandacht kan geven.

:-\

Sara

Dat wordt aangeraden, omdat de parkietjes dan samen kunnen wennen en opgroeien bij jou en ze mekaar dus al van het begin hebben.
Dit wordt aangeraden, maar er later een tweede parkietje bij nemen werkt ook prima.
Je moet het nieuwe parkietje dan eerst wel een tijdje in een aparte kooi houden en deze kooi langs de kooi van je huidige parkietje zetten zodat ze aan elkaar kunnen wennen (Daarover staat al enorm veel geschreven op het forum).

Vele groetjes,
Sara
Vele groetjes van een ex-grasparkietenbaasje (met heimwee) ;-)
Ook een pootje van Zoë en Fenna, mijn keeshondjes

Piknikki

En alweer een vraagje - ik heb nou twee parkietjes gereserveerd, maar ze zijn van twee verschillende kwekers (heb bij iedere kweker eentje gereserveerd), en ik ben van plan ze op dezelfde dag mee naar huis te nemen. Zou ik ze dan ook de eerste twee weken apart moeten zetten, of kunnen ze dan wel samen wennen bij elkaar in de nieuwe kooi? Ze hebben wel allebei ongeveer dezelfde leeftijd (drie maanden).

hillie

Je kan ze volgens mijn wel gelijk in de zelfde kooi doen.
Omdat het voor allebei nieuw is die kooi.
En is het nog niemands domein.
Veel plezier met je nieuwe parkietjes.

groetjes hilde

Moppers

De introductie periode heeft als functie het langzaam introduceren van een nieuwe parkiet in het domein van de ander. In jouw geval is er nog helemaal geen sprake van domein en territorium. Voor beide parkietjes is het nieuw, dus ze zullen de ander niet als indringer in hun gebied zien en zal er dus niets verdedigd worden.
Je kan ze gewoon gelijk bij elkaar zetten. Het is wel verstandig om ze de eerste dag in de gaten te houden (wel op een afstandje zodat ze langzaam op hun gemak kunnen raken).

Piknikki

#11
Dank voor jullie advies. Ik had het wel eerder gelezen, maar ik wilde niet slechts een bedankje spammen. :P

Ik heb nou een beetje zitten over hoe het nou zit met die sepia, mineralenblokje, maagkiezel en grit..
Maar ik ben alleen nog meer in de war door jullie verschillende meningen. Sorry, hehe.
Ik had eerst zo'n sepia ding in de kooi opgehangen, maar toen las ik dat dit eigenlijk niet nodig is vanwege het vele zout. Nou, daar was ik maar al te blij om, want ik werd helemaal misselijk van de stank van dat ding. En nou heb ik er een roze mineralenblokje in hangen. Da's toch juist, eh?
Maar nou kon ik niet zo heel vlug houten zitstokken van verschillende diktes vinden, en heb ik er maar een mineralen zitstok in gezet, ook omdat die schuurpapierkokertjes toch niet goed bleken te zijn. (Waarom hebben dierenwinkels ze dan nog in de schappen liggen?!) Krijgen ze dan geen "overdosis" mineralen? Aangezien ik ook las dat sommige van jullie parkieten het te gek vinden om zo'n ding zo snel mogelijk kapot te knagen..
En ik ben er ook nog niet helemaal uit of ik nou het schelpenzand of beukensnippers moet gebruiken als bodembedekking. Ik neem aan dit is een persoonlijke keuze? Voor de zekerheid heb ik maar van ieder een zak gehaald. Dus als ik schelpenzand zou gebruiken, zou het niet nodig zijn om bakjes maagkiezel en grit neer te leggen, en indien ik de houtsnippers zou gebruiken, dan wel? Alleen, mijn parkietjes zijn nu (bij hun huidige eigenaars) het schelpenzand gewend. Ze zijn ook nog best jong, dus zal ik waarschijnlijk in 't begin ook wat zaadjes op de grond moeten strooien. Tussen de beukensnippers door zou dit waarschijnlijk wel wat latig te vinden zijn, niet? Kan ik dan in het begin het beste schelpenzand gebruiken, tot bijvoorbeeld de zak leeg is, en dan overstappen op beukensnippers? Of is het overstappen niet zo goed voor de beesies? Nu vind ik het niet erg om vaker te stofzuigen hoor. :-X Alleen, met het schelpenzand, is het dan nog nodig dit mineralenblokje op te hangen, vooral ook omdat er al een mineralen zitstok hangt, of zijn zit andere mineralen?
Ik kom er niet uit wijs, en door de hoeveelheid informatie die ik krijg met de zoekfunctie, is het zo lastig om het "overbodige" eruit te filteren. Ik heb me wel de afgelopen drie weken hier een spoedcursus 'parkietjes houden' gedaan. ;)
Kan iemand even kort en krachtig de mogelijkheden en combinaties voor me typen?

Parkieten-Freak

#12
Je vraagt of iemand kort en krachtig de mogelijkheden en combinaties wilt typen maar je stelt wel maar liefst 11 vragen in bovenstaande post.

CiteerEn nou heb ik er een roze mineralenblokje in hangen. Da's toch juist, eh? Ja.
Citeer
Maar nou kon ik niet zo heel vlug houten zitstokken van verschillende diktes vinden, en heb ik er maar een mineralen zitstok in gezet, ook omdat die schuurpapierkokertjes toch niet goed bleken te zijn. (Waarom hebben dierenwinkels ze dan nog in de schappen liggen?!) Omdat er vraag naar is.
Citeer
Krijgen ze dan geen "overdosis" mineralen? Nee.
Citeer
En ik ben er ook nog niet helemaal uit of ik nou het schelpenzand of beukensnippers moet gebruiken als bodembedekking. Ik neem aan dit is een persoonlijke keuze? Ja, klopt. Corbo kan ook nog.
Citeer
Voor de zekerheid heb ik maar van ieder een zak gehaald. Dus als ik schelpenzand zou gebruiken, zou het niet nodig zijn om bakjes maagkiezel en grit neer te leggen, en indien ik de houtsnippers zou gebruiken, dan wel? Beide vragen: ja.

Citeer
Alleen, mijn parkietjes zijn nu (bij hun huidige eigenaars) het schelpenzand gewend. Ze zijn ook nog best jong, dus zal ik waarschijnlijk in 't begin ook wat zaadjes op de grond moeten strooien. Tussen de beukensnippers door zou dit waarschijnlijk wel wat latig te vinden zijn, niet? Inderdaad.
Citeer
Kan ik dan in het begin het beste schelpenzand gebruiken, tot bijvoorbeeld de zak leeg is, en dan overstappen op beukensnippers?Ja, dat kan.

Citeer
Of is het overstappen niet zo goed voor de beesies? Maakt niet uit, de meeste parkieten vinden alles goed. Zelf gebruik ik al enige tijd Corbo naar volle tevredenheid. Mijn parkiet vindt het allemaal prima.

CiteerNu vind ik het niet erg om vaker te stofzuigen hoor. Alleen, met het schelpenzand, is het dan nog nodig dit mineralenblokje op te hangen, vooral ook omdat er al een mineralen zitstok hangt, of zijn zit andere mineralen?Hoeft niet, mag wel.
Citeer
Ik kom er niet uit wijs, en door de hoeveelheid informatie die ik krijg met de zoekfunctie, is het zo lastig om het "overbodige" eruit te filteren. Ik heb me wel de afgelopen drie weken hier een spoedcursus 'parkietjes houden' gedaan.
Kan iemand even kort en krachtig de mogelijkheden en combinaties voor me typen?Eh....ik begin er niet aan hoor!

Graag de volgende keer een wat kortere vraagstelling.


Piknikki

Oké, sorry, je hebt ook wel gelijk.
Ik bedoelde alleen maar zoiets als, bijvoorbeeld:
Schelpenzand met mineralenblokje of mineralen zitstok.
Of beukensnippers/Corbo met maagkiezel en grit zonder mineralenblokje.
Of zoiets. Zodat ik weet wat ik in de kooi moet hebben als ik of schelpenzand of beukensnippers gebruik. Die Corbo heb ik hier nog nooit zien liggen. ???