Parkiet kijkt steeds naar zijn voetjes, en klappert soms met vleugels.

Gestart door parkietenmaf, juli 13, 2008, 21:54:41

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

parkietenmaf

Ik heb 4 tamme Engelse parkieten. Kiwi is 2 jaar (mannetje), de rest zijn ook mannetjes van 1 jaar, 8 maanden en 4 maanden. Het gaat om mijn eerste, de minst dominante. Ik begon met Kiwi en kocht er al gauw een tweede bij. Na een aantal maanden ging het niet goed. Ik zocht voor de tweede parkiet een goed huis (we zien hem nog regelmatig) maar Kiwi ging ineens naar zijn voeten kijken en klapperen met
zijn vleugels. Afijn gauw weer een tweede bijgekocht en dat ging goed. Inmiddels hebben we er 4, allemaal tam, geen geruzie, alleen de andere 3 zijn erg dominant.
Maar sinds een paar dagen begint Kiwi steeds weer naar zijn voetjes te kijken en met zijn vleugels te
klapperen.
Zou het een vorm van stress zijn ?
Of beesjes ?
De andere parkieten doen dit niet.

Mandy

Herken het wel, dat naar de voetjes kijken...
Maar het betekend verder niks hoor.

Er is al eens eerder een topic over geweest en iedereen gaf een andere idee van voetjes kijken.





parkietenmaf

Ik wist niet dat er al een keer een topic over was. Ik vond dit gedrag zo vreemd.
En Kiwi doet dit de laatste tijd nogal vaak.
Maar gelukkig begrijp ik dat dit niet iets ergs betekend.
Bedankt.

carla-dobbe

heee, het is misschien wel stom toeval, maar Noddy doet dat ook ineens sinds een paar dagen. (het is wel het pootje waar zijn ringetje aan zit, maar het lijkt niet te irriteren, hij staat dan met dat ene pootje een soort van te stampen op zijn manier, en lijkt het interessant te vinden dat dat ringetje dan beweegt.) hij klappert ook sinds een paar dagen met zijn vleugels, vaak nadat hij super hard (harder als normaal gesproken) door de kamer gevlogen is. Hij is dan echt hyper. Ik weet niet of dat ook met de rui te maken heeft, want ik vind af en toe wat vleugel-pennen/veren. Zijn ritme/omgeving is verder niets verandert, daarom viel het mij de laatste dagen ook wel een beetje op. Hij wil nu ook iedere keer op mijn hoofd, terwijl hij dat ervoor ook nooit heeft gedaan ???. (wil ik ook niet, want niet iedereen houd ervan, dus ik wil dat mijn visite rustig kam langkomen, zonder dat Noddy op hun hoofd land, dus ik probeer dat er een beetje uit te krijgen/houden/af te leren...) Ik hoop dat het op-het-hoofd-landen net zo'n "puberteit" fase is, als het overal-in-bijten, want dat is hij nu gelukkig weer een beetje kwijt ;). Alles krijgt nu een "kusje"  :-* dus ik houd goede hoop. Sinds twee dagen wil hij ook niet zo in bad als hij altijd deed, en is hij wel meer met zijn verenpak bezig. Misschien ook de rui? Heb eerst ook wel aan beestjes gedacht, maar dat trek ik toch in twijfel omdat het niet continue is. Ik hou het in ieder geval in de gaten. Maar vond het wel "bijzonder" om te lezen, dat er nog een parkietje is, met "vreemd-achtig" gedrag.

Groetjes van Carla & een "kusje" van Noddy

parkietenmaf

Goh toevallig. En ook toevallig dat Kiwi de meeste rui nu achter zich heeft. Kiwi is de laatste tijd ook veel bezig met zijn verenpak en af en toe vind ik wat donsveertjes van hem. En ook Kiwi die normaal dol is op water, wilt de afgelopen dagen niet meer in bad. Ook niet als ik het buiten de kooi aanbied. Dat zal wel weer goedkomen. Alleen dat naar zijn voetjes kijken vond ik wel erg vreemd. Vooral omdat ie het zo vaak doet. Maar hopenlijk gaat dat ook weer over. Ik hou het in de gaten.

Malibu

Ten eerste wil ik even kwijt dat ik Kiwi echt een superleuke naam vind  :-*  ;D ten tweede, Malibu fladdert ook vaak met zijn vleugels, maar ik dacht dat dat gewoon een manier om zijn vleugels te trainen, althans dat heb ik ooit eens gehoord :)

Safrena

Hey Parkietenmaf

Het fladderen met de vleugeltjes noemen wij hier droogvliegen. Meestal doen ze dit als ze even minder mogen vliegen, om dan op deze manier hun vleugeltjes te gebruiken en te trainnen

http://forum.parkietenweb.nl/index.php?topic=1516.0

http://forum.parkietenweb.nl/index.php?topic=10602.0

tja waarom kijken ze naar hun teentjes, niemand dat dit weet eigenlijk.
Mijn eerste meisjes Winnnie en Poeken deden dat ook altijd, mijn koppeltje nu doet dat niet

Vele groetjes

carla-dobbe

Hoi allemaal,
Nog even op de reacties:

@ Malibu (en Parkietenmaf): Bij het klapperen van de vleugels bedoelde ik eigenlijk niet de "vliegoefening-op-de-stok" waarbij hij de stok vasthoud en heel hard gaat fladderen, maar meer als hij een rondje gevlogen heeft (en dan echt harder als normaal, beetje uitsloverig) dat als hij op het deurtje geland is, hij nog een soort "stuiptrekkingen" na heeft, vaak met een hoop kletspraat/drukte. Op zich wel heel normaal denk ik, maar het is mij laatste dagen opgevallen dat hij dat wat meer doet, als eerst. 


Ik dacht overigens al dat Noddy door de rui heen zou zijn, maar momenteel heb ik het idee dat het weer meer wordt. Of kan het komen dat door dat de oude veren meer kwijt zijn, hij nu meer werk heeft aan de zijn nieuwe verenpak mooi te leggen, en dat hij door het poetsen toch wat meer veertjes verliest? Hij is met name veen met zijn vleugels en borst veel aan het poetsen.

Maar ik vind het dus wel heel bijzonder om te lezen van het gedrag van Kiwi, dat het bij nu zo herkenbaar is.

En verder: ik probeer eigenlijk wat meer informatie te vinden over de "ontwikkeling" van parkietjes, zoals dat het bijten bij de puberteit hoort, dat een parkiet zijn staart verliest (althans, bijna  :P) bij de eerste rui. net als dat je dat over baby's-peuters-kleuters heb enz. Noddy is kwa uiterlijk al aardig veranderd, maar ik lees in de topics vaak pas achteraf als er iets aan hem verandert is, ik zou graag van te voren willen weten wat ik kan verwachten, zodat ik het dan in de zoekfunctie kan zoeken wat ik kan verwachten. Iemand een idee of dit ergens te vinden is op het forum, of op het web? een soort van "checklist" van de fases over de ontwikkeling, per maand ofzo. Ik weet overigens dat er veel te vinden is over het begin en ik heb vooral de de website van Parkietenvilla tijdens het nestje van Robin en Simba dagelijks bekeken of er weer nieuws was! echt een aanrader, heel duidelijk!!! en het dagboek van een jonge grasparkiet vond ik ook heel leuk en herkenbaar, maar op den duur stopt het, terwijl er nog veel meer (leuks) komt. (dit is overigens wel off-topic, maar misschien kan iemand me anders een pb-sturen?)

En nog iets anders: ik ben er nog niet zo heeel lang, maar vind het soms een beetje moeilijk om bepaalde informatie te vinden via de zoekfunctie. ??? Zo wil ik bv. graag weten hoe "lang" je trosgierst het beste kunt bewaren, aangezien een parkiet niet te veel mag. Het enige wat ik heb kunnen vinden onder "trosgierst-bewaren" was droog en donker. terwijl ik als ik mijn bus met trosgierst open, ik een "hooiberg" lucht ruik, en de trosgierst er echt niet meer zo vers uitziet als dat ik dus nieuwe koop. maar een soort van uitgedroogd lijkt. (ik heb het overigens al weggedaan en nieuwe gekocht) Maar ik wil niet bedorven trosgierst geven. Mag ik bv ook eerst een beheerder een pb sturen, met de vraag wat ik als beste in de zoekfunctie kan invullen, voor dat er eerst weer een (onnodig) nieuwe topic wordt geopend?  ::) of wordt dat niet echt op prijs gesteld?

Nou dit was het weer even, moet nog een kooi schoonmaken hiero  :-X
Groetjes van Carla
& Noddy


parkietenmaf

Hee Thanks. Gelukkig lees ik dat meer parkietjes dat doen en het dus niet zo'n ongewoon verschijnsel is. Ik dacht misschien dat het een beetje met stress te maken had, omdat Kiwi zo gedomineerd wordt. Een hersenbeschadiging sluit ik uit. Kiwi is gelukkig nog altijd even kwiek en slim en doet verder vrij normaal.

Safrena

Citaat van: parkietenmaf op juli 16, 2008, 11:25:18
... Een hersenbeschadiging sluit ik uit....

Hey Parkietenmaf

af en toe naar de pootje kijken zoals jij aangeeft is niet erg, zoals je op het forum kan lezen zijn er nog parkietjes die dit doen

Een hersenbeschadiging is dat zeker niet, in het onderwerp (linkje) dat Mandy heeft meegegeven spreekt moppers enkel over een mogelijke hersenbeschadiging als een parkietje zijn kopje helemaal niet meer zou omhoog krijgen.

Echter zoals ik uit jouw berichtje kan opmaken is dat niet het geval, dus je hoeft je nergen zorgen om te maken  ;)

Vele groetjes