Wat te doen met Wilgentakken??

Gestart door Tjipie lover, juli 09, 2008, 14:45:29

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Tjipie lover

Ik heb net even gezocht op wilgentakken maar kon zo snel mijn vragen niet vinden.
In de dierenwinkel hier hadden ze wilgentakken aan de vogels gegeven, heb gevraagd of ze die nog hadden, ze hadden ze niet meer maar vertelden me waar ze die vandaan hadden.
Het was afgewaaid vd bomen!!
T is een grijze gloed op het blad (is dit goede wilg?)

Moet ik het ook eerst afspoelen met water en moet ik het laten drogen of kan ik het ze zo geven.

M.V.G. Ank

Milo-Pixel

Ik haal mijn wilgentakken altijd uit een soort park, waar weinig auto's langskomen, ivm uitlaatgassen. Daar haal ik ze van de knotwilgen af, neem ze mee, spoel ze af, laat ze drogen en dan geef ik ze pas. Ook gebruik ik ze als zitstokken, vinden ze heerlijk!

Ik heb nog nooit een grijze gloed gehad bij mijn takken... klinkt niet erg 'gezond'. Misschien dat je beter zelf een mooie boom kan zoeken en daar wat takken vanaf kunt halen? Dan weet je in ieder geval waar het vandaan komt, en dat het niet te dicht bij een weg vandaan komt.

Tjipie lover

Deze staan ook in een park hoor!!
En bij de dierenwinkel hier gaven ze die ook dus neem aan dat het wel goed is.
Alleen wilde even wat zekerheid.
Ik wacht nog even wat meer antwoorden af!!

Groeten Ank.

Tjipie lover

Ben bij mijn vader geweest.
Tuincentrum werkt hij en heeft veel verstand van bomen.
Het was een Knotwilg.
Hij had achter het terrein ook wat staan ervan - waar achter weer weilanden zitten dus geen uitlaatgassen.
Moet ik deze takken dan nog schoonspoelen met water.
Ohja zit ook wat kortstmossen op moet dat er ook af of geeft het niets??

Gr. Ank.

Moppers

De knotwilg is prima. Ik zou het sowieso even schoonspoelen, want er zit altijd wel iets van troep in de lucht, en wie weet heeft er een vogel opgezeten met vieze pootjes.
Ik schrob nieuwe takken altijd af met een nagelborsteltje en water. Zo haal je de algen en mossen die er mogelijk opzitten eraf. Ik weet niet of korstmos schadelijk is, maar ik zou het risoco niet nemen. Het is geen hels karwei hoor, het is zo gedaan. Dan even laten drogen en je takken zijn klaar voor gebruik.

Tjipie lover

dank je wel Ingrid.
Ja zal ze even schoonspoelen en daar waar die mossen zitten boen ik dan wel even wat harder :D
Kan dus gewoon vers worden gegeven?
Mogen ze dit trouwens vaak hebben of????

Groetjes Ank.

Moppers

Sommige mensen raden aan de tak eerst wat uit te laten drogen (ivm hars onder de bast geloof ik). Ikzelf doe dat niet en ik heb er nog nooit problemen mee gehad.

Wilgentakken mogen ze onbeperkt hebben. Ze gebruiken het als zitplaats en om aan te knagen (of gewoon ongegeneerd finaal te slopen). Ze eten het niet op, dus het is te beschouwen als speeltje en zitstok ineen. In de voliere heb ik een dikke tak van zo'n 30 centimeter verticaal tegen de tralies aan hangen, ze zitten op het uiteinde. Afhankelijk van de lengte kan je hem ook horizontaal hangen, misschien met een schroef in elk uiteinde om te bevestigen als dat nodig is. Of gewoon met spleetjes in de uiteindes gezaagd net als gewone zitstokjes.
De mogelijkheden zijn eindeloos (nou ja, bijna ;)), dus probeer gewoon wat uit en kijk hoe het in de kooi past.


Tjipie lover

Ja okee maar er zitten ook blaadjes aan he, eten ze dat niet op dan??
En de bloesem er maar even uit neem ik aan??

Groeten Ank.

Moppers

Ik weet het niet, van die blaadjes. De takken die ik altijd heb zijn zonder blad. Het lijkt me dat de bladeren niet giftig zijn, maar ik zou ze er voor de zekerheid maar afhalen, en de bloempjes ook.

bluebird23

Wat handig is, is de takken b.v te laten drogen  :D in de zon. Dat heb ik ook gedaan.
Want als je ze op maat maakt, en ze drogen binnen als zitstok in de kooi,
kan door het krimpen, er toch een ongelukje gebeuren. :(