Gesplitst: Vraag Van Croky79

Gestart door croky79, augustus 11, 2005, 12:58:16

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

croky79

Hallo,

ik heb een vraagje/ probleempje.
Ik heb nu enige tijd een parkietje en ik wil m graag tam maken, voor even ging het heel goed. D.w.z. hij kwam steeds op mijn vinger zitten als ik mijn hand in de kooij deed.
Door onoplettendheid is mijn parkiet tegen het raam aan gevlogen en eigenlijk sindsdien is hij niet meer de oude. Telkens als ik nu mijn hand in de kooij doet springt hij op de achterkant van de kooij.
Wat moet ik doen? Ik heb me eens laten vertellen door een andere tammeparkieten houder, dat ik hem gewoon moet pakken, dus met de vollle hand.

please help me and mijn parkiet!!

Croky70, wil je svp volgende keer even een apart topic maken voor je vragen? Zo blijft het overzichtelijker voor ons allen, en het is prettiger voor de topicstarter. ;)
Gr. PF

Chantalleke

Hallo Croky79,

Mijn eigen ervaring is dat je een parkietje beter niet zo maar vast kunt pakken!  :huh: Wij zelf doen dit alleen als het echt noodzakelijk is (zoals nu, om ze hun medicijntjes te kunnen geven) Je kunt namelijk onnodig het vertrouwen wat je parkietje in jou heeft schaden. Ik heb nog nooit een parkietje meegemaakt wat het fijn vond om vastgepakt te worden (er kunnen uiteraard uitzonderingen zijn, maar de meeste parkietjes worden verschrikkelijk bang als je dat doet) Het enige wat je kunt doen om hem weer op je vinger te laten komen is geduld hebben. VEEL geduld hebben. Dus als je jouw hand in de kooi doet en de parkiet springt weg moet je gewoon jouw hand in de kooi houden. Niet je hand weer weghalen, want dan zal je parkietje gaan denken 'oh dus als ik dat doe gaat die vervelende hand weer weg' Biedt hem wat lekkers aan of gebruik zijn favoriete speeltje om hem weer op je hand te lokken. Praat zachtjes tegen hem en laat duidelijk merken dat hij het goed doet als hij niet weg gaat van je hand. Echt het komt wel weer goed, alleen dat kost wat tijd.

Chantal

Sonja

#2
Hoi Croky79,

Ik ben het eens met Chantal.
Parkietjes vinden het heel bedreigend als ze met de volle hand worden beetgepakt, dit is dus iets wat je NOOIT moet doen.
Je parkiet zal je anders niet meer vertrouwen, en bang worden voor je hand.
Het kost dan heel veel tijd, liefde en vooral engelengeduld om het vertrouwen van je parkiet weer terug te krijgen.
Je kunt dit doen door hem vanaf nu alleen nog maar positieve ervaringen met je hand te laten hebben, dus bied hem wat lekkers aan uit de hand, waarbij je op een lieve, geruststellende toon tegen hem praat. Zo stel je hem weer een beetje op zijn gemak.
Langzamerhand zul je dan merken, dat je parkietje weer meer toenadering zal zoeken, maar heb vooral geduld, want het vertrouwen is makkelijker geschaad, dan dat je het terugwint, maar het kan zeker wel, hoor. ;)
Is je parkiet trouwens erg hard tegen het raam gevlogen? Let goed op zijn gedrag, want ze kunnen hierdoor een hersenschudding oplopen, of hun nekje breken! Als je het niet vertrouwt, aarzel dan niet, en neem kontakt op met een vogelkundige dierenarts!

Verder lijkt het me verstandig dat je je parkiet eerst opnieuw goed handtam maakt in de kooi, voordat je hem vrij door de kamer laat vliegen.
Dan kun je hem straks weer makkelijker in de kooi terugzetten.

Als hij weer zover is, dat hij handtam is, en je laat hem vliegen, zorg er dan voor, dat je de nodige voorzorgsmaatregelen hebt genomen, zoals gordijnen dicht, e.d., want een ongeluk zit in een klein hoekje, heb je nu wel gezien....

Succes met tam maken. ;)

Groetjes, Sonja.