Nieuwe kooi parkietjes !

Gestart door Wehab, juli 07, 2008, 16:18:31

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Wehab

Beste leden,

Het is alweer een tijd geleden dat ik hier voor het laatst was. Ik had het de laatste tijd (ongeveer 4 a 5 maanden) heel erg druk met mijn tentamens, maar het is allemaal gelukt !!! En heb ik dus nu vakantie !

Nu komt het min punt, ik heb in die periode nauwelijk aandacht geschonken aan Kiko en Lilo, uiteraard heb ik wel hun kooi verschoont en hun water en voer gegeven, maar toch moet ik me diep schamen. Ik hou zielsveel van mijn parkietjes en ik probeer ze zo blij te maken als maar kan.

Ok, om tot de point te komen, ik ga weer beginnen met tam maken ( ik heb keeko gekregen in oktober 2007 en Lilo december 2007). Ze zijn nu heel erg bang geworden, dat merk ik als ik hun kooi open en hun voer of trosgierst geef ze spring dan gelijk in de rekken en maken een bang zielig geluid.

Wat ik wou zeggen is dat ik kiko gekregen heb met een kooi en voer en lilo heb ik van een dierenwinkel, maar nu is het zo dat de kooi (volgens mijn mening) niet al te best meer is. Zoals jullie weten heeft een kooi witte of zwarte lijnen (horizontaal en vertcaal). Onder dat witte plastic zit ijzer, nou bij mij is het zo dat er allemaal van die ijzeren plekken in die hekken te zien zijn en daar knagen Kiko en Lilo op. En dat is volgens mijn niet gezond. Of kan he niet kwaad. ( ik zal nog een foto maken en later posten, zodat jullie kunnen zien waar ik het over heb).

Ik dacht er dus aan om een nieuwe kooi te kopen, en ja er zijn heel veel keuze en prijsklasse, wel vond ik er twee bij de Lidl. Lidl is niet echt bekend voor hun vogelkooien maar toch, hier zijn twee links, een van de kooi en een van een voliere.

http://www.lidl.nl/nl/home.nsf/pages/c.o.20080710.p.Vogelkooi
http://www.lidl.nl/nl/home.nsf/pages/c.o.20080710.p.Voliere

Wat is nou beter een kooi of een voliere. Ja, eeb volier heeft extra ruimte, maar is ook weer duurder. En ik heb twee parkietjes, maar een voliere is weer handiger voor tam maken?

Kortom, allemaal vragen hopelijk kunnen jullie mij helpen  :)

Ik ben weer terug en bereid om mijn lieve pietjes te verzoregen en tam te maken :)

DarkWolf

Ik denk dat een kooi handiger is om tam te maken, je parkiet heeft niet veel ruimte om 'weg te lopen' van je hand maar persoonlijk vind ik een voliere beter omdat ze meer ruimte hebben om hun vleugels te strekken. Je kan ze altijd tam maken in de kooi die je nu hebt, en ze nadien in de voliere laten!?

Ingsu

Een volière lijkt mij ook helemaal niet handig met tam maken, maar  ik denk dat het voornamelijk ligt aan je budget of je de kooi of voliere neemt. Je parkietjes hebben nu al een kooi, ik weet niet hoe groot die is, maar dan zou je ze daarin kunnen tammaken, en als dat beter gaat kun je ze in de voliere zetten en daar verder gaan [zodra ze niet meer wegfladderen en naar je toekomen voor eten, bijvoorbeeld]. Hoeveel groter is die kooi dan de kooi die je nu hebt? Want als er maar een beetje verschil in zit, heeft het weinig zin [in de zin van: dan kun je beter voor de volière gaan!]. En uiteraard spelen ook factoren als ruimte een rol, heb je wel voldoende plaats om een volière neer te zetten en hou je er rekening mee dat het schoonmaken ervan langer zal duren?

Groetjes van Inge

Caradow

Ik vraag mij af of jij nu met je vogels bezig blijft...  En of ze na de vakantie niet weer veel minder aandacht krijgen, want dan blijf je aan de gang. Je vogels hebben er geen boodschap aan dat jij tentamens hebt of andere bezigheden. Die hebben gewoon hun aandacht nodig, ongeacht hoe druk jij het hebt..

Op zich hoeft het voor het tam maken geen verschil te maken of je een kooi of een voliere hebt. Tam maken vergt vooral veel geduld en aandacht. Voor de vogels zelf is natuurlijk altijd een voliere fijner... En tja, wil je niet gewoon het beste voor de vogels?

De kooi en de voliere zijn trouwens regiogebonden, niet in elke regio is de voliere verkrijgbaar en niet in elke regio de kooi. Dus je moet eerst even nagaan wat er bij verkrijgbaar is of je moet er een eind voor reizen en dan nog het risico hebben dat ze al verkocht zijn...

dobby

Ik vind de voilere wel mooi!! Ik denk dat ik ook in de rij ga staan hiervoor. Ik woon in Uden en de lidl zit bij mij om de hoek!!
Volgens mij is het dezelfde die ik ook vaak in dierenwinkels heb zien staan.
Is het wel een goede kooi, volgens jullie?

groetjes Simone

Milo-Pixel

#5
1 nadeel is, dat hij alleen verticale tralies heeft en geen horizontale.. Verder is het volgens mij een prima voliere, maar het zou voor mij toch de reden zijn om verder te zoeken.

Jen

Hier hebben ze ook een mooie voliere te koop. En helemaal niet duur lijkt mij ;) Hij heeft ook horizontale spijlen, enigste nadeel is dat hij afgehaald moet worden. Maar voorderest lijkt mij dit een prima voliere toch? Hoeveel parkietjes kunnen er in deze voliere denken jullie?

http://www.valkparkiet.net/N_frame.html?http://www.valkparkiet.net/

Caradow

De voliere op valkparkiet.net is 60x60, daar kunnen er echt max 4 in. Zo breed en diep is hij namelijk niet en breedte is belangrijker dan hoogte.

Die van de lidl is denk ik van hetzelfde formaat. dus ook daar maar 4 max. Die van de lidl is alleen verkrijgbaar in Limburg en een deel van Brabant en Gelderland.

Fenixjuh

Hey!!
ik heb net een ferplast rekord 6 besteld op deze site.
http://www.zooplus.nl/shop/vogels/kooi/grasparkiet/ferplast/29746
De site komt uit duitsland, maar is gewoon in het nederlands. Verder betaal je geen verzendkosten, en de eerste keer dat je iets besteld krijg je korting. Voor deze kooi was ik met 90 euro klaar.
groetjes!!

ciske

heb even gekeken maa voor zover ik kan zien is het die buren van me hebben
denk dat ie groot genoeg is voor 2 parkietjes

Gr, Bas

DarkWolf

Ciske, je hebt die kooi in verschillende maten. De Rekord 6 is de grootste, die is wel tamelijk ruim hoor :) Denk dat die niet veel kleiner is dan mijn kooi (al vind ik persoonlijk mijn kooi klein voor 2 parkieten, maarja das mss mijn eigen mening...)

ciske

ik heb zelf de victoria2, waarvan de maten 78 x 42 x 165.5 cm zijn. persoonlijk vind ik het een mooie maat voor 4 parkieten die er veel uit mogen. als ze bijna de hele dag in de kooi zouden moeten zitten dan is ie te klein.

Gr, Bas