Bevruchte eieren komen niet uit.

Gestart door denneboom, juli 02, 2008, 16:02:45

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

denneboom

Hallo,

Ik ben een tijdje geleden begonnen met het kweken van grasparkieten.
Ik had zelf 2 popjes en heb toen 2 jonge mannetjes gekocht en 2 broedkooien om te beginnen.
2 vogels werden al snel een koppel. De andere 2 tolereren elkaar gewoon maar daar gebeurt niks.
Na een tijdje zag ik het ene koppel een hele tijd niet. Toen ben ik af en toe even in het broedbloek
wezen kijken. 1 juni lag me 1e ei er. Ik had gelezen dat er dan om de dag een ei gelegd moest worden.
Dit is niet gebeurd. Het duurde een tijdje voor het 2e ei er was. Ik weet niet precies hoe lang.
En zo ging het eventjes door tot ik 5 eieren had. Toen hoorde ik een keer iets piepen in het broedblok.
Toen heb ik voorzichtig het broedblok open gedaan en zag ik het eerste jong. Dit was 24 juni, 24 dagen nadat het 1e ei er lag dus. Ik had het 1e jong al de 18e verwacht want na 18 dagen hoort een ei toch uit te komen?
Vandaag de dag (2 juli) heb ik nog steeds maar 1 jong en liggen er nog steeds 4 eieren in het broedblok.
Het ene jong is echter gegroeid als kool. Ik heb het idee dat het popje meer aandacht heeft voor het ene jong dan voor de andere eieren? Wat kan de reden hiervoor zijn, kunnen deze eieren nog uitkomen en wat kan ik er aan doen?

alvast bedankt voor de hulp
Dennis Voortman

Wouter


denneboom

Heb ik alllemaal al is gelezen maar word ik niet veel wijzer uit.

Caradow

Weet je wel zeker dat de eieren bevrucht zijn...

denneboom

Ze zijn wit en dan horen ze toch bevrucht te zijn? en 1tje is wel uitgekomen. is het mogelijk dat er maar 1 bevrucht is dan?

Caradow

als je de eieren niet geschouwd hebt, kun je nooit met zekerheid zeggen of ze wel of niet bevrucht zijn. En ook al waren ze wel bevrucht, dan kan er ook nog altijd iets aan de hand zijn dat het jong voortijdig in het ei overlijd...

Als jij je goed hebt inglezen voor je aan het kweken begonnen bent, dan had je dit soort dingen toch moeten weten....

denneboom

hmm ik kan nog even kijken of ik ze nog kan schouwen..
gaat moeilijk worden denk niet dat t popje me erbij laat.
mja wat kan er zoal mis gaan dan?

Caradow

Dat soort dingen had je al op moeten zoeken voor je er aan begon...

En dat soort dingen kun je ook heel goed zelf vinden... Bijvoorbeeld in de link die je een paar posts hierboven hebt gekregen en waarvan je zegt dat je dat al gelezen had..

Annika

je zegt dat je jonge mannetjes hebt gekocht. Wat is jong? En wanneer heb je het blok opgehangen? Waren de mannen wel 'oud' genoeg om zich voort te planten? Er is wel 1 jong uitgekomen, maar ik vraag het me toch af.

Als je geen ervaring hebt met kweken dan kun je niet zeker weten of de eitjes bevrucht zijn of niet. Zelfs met schouwen is het dan soms nog lastig te zien...

Safrena

Hey Dennis

Hoe is de luchtvochtigheid ?

Te hoge of te lage luchtvochtigheid kan ook deze problemen veroorzaken

Wat is de voeding van je parkietjes ?

Een foute voeding, en/of vitamine tekort is ook een mogelijkheid

Vele groetjes

denneboom

ja ik heb het ook gelezen en dat kan het allemaal niet zijn lijkt me...
ehm luchtvochtigheid weet ik niet en qua voeding krijgen ze tropisch zaad en eivoer.
en er hangt sepia in de kooi.
hmm de mannetjes waren net een jaar oud en de broedkooien staan binnen
dus de broedblokken zaten er al vanaf het begin in.

Milo-Pixel

Parkieten horen geen tropenzaad te krijgen, maar speciaal parkietenzaad. Ook hoort grit, maagkiezel, groente, fruit en een mineralenblokje tot het menu.
Ook moet je met twee koppels drie broedblokken hebben.

Gebruik de zoekfunctie van het forum maar, ik denk dat je nog heel veel kan leren over het broeden, en over grasparkietjes in het algemeen.

denneboom

#12
tropisch parkietenzaad is toch goed? ik heb t ze altijd gegeven en ze zijn nog steeds gezond. groente en fruit heb ik een tijd lang geprobeerd maar eten ze bijna niet. en nja grit en maagkiezel is misschien wel handig maar ze hebben altijd zonder gedaan en is altijd goed gegaan. Ik heb de 1 koppel per broedkooi dus 3 broedblokken is niet nodig....

Milo-Pixel

#13
Dat je verschillende broedkooien heb, heb ik verkeerd begrepen. Mijn fout, sorry.

Citaat van: denneboom op juli 02, 2008, 23:02:50
tropisch zaad en eivoer.

Hier zeg je tropisch zaad? Tropenzaad is toch echt anders dat parkietenzaad.. Tropenzaad is voor zebravinken etc.

Citaat van: denneboom op juli 02, 2008, 23:11:11
en nja grit en maagkiezel is misschien wel handig maar ze hebben altijd zonder gedaan en is altijd goed gegaan.

Ik denk toch echt dat je hier veel te makkelijk over denkt. Jij wilt dat jou popjes kleintjes grootbrengen. Voor dat die kleintjes er zijn, moeten er eerst eitjes gelegd worden. Daarvoor hebben je popjes kalk nodig, voor een goede sterkte schaal (ze hebben het ook nodig als je niet gaat broeden!). Kalk halen ze uit grit. De maagkiezel is voor de spiermaag, en voor een goede, betere vertering.

Ik vind "het is altijd goed gegaan" geen goede reden om het niet te geven.

Groente en fruit zou ik toch mee doorzetten. Soms duurt het lang, maar uiteindelijk worden ze wel nieuwschierig! Het is heel belangrijk voor bepaalde vitamines.

denneboom

ja tropisch parkietenzaad heet het in de dierenwinkel dacht ik.
Ja oke misschien heb je gelijk maar ik weet bijna wel zeker dat ze het niet eten
want eivoer eten ze ook bijna niet. dat doe ik dan door het zaad heen om het wat meer te laten eten
en kalk voor de schaal kunnen ze toch van de sepia afhalen?
mja de eieren zien er goed uit, zijn gewoon wit en er is 1 jong uitgekomen?
kan je dan zeggen dat het slechte eieren zijn?

Milo-Pixel

Sepia is heel erg zout, en hier zijn de meningen over verdeeld. Ik zou echter gaan voor een mineralenblokje.

Ik vind het een rare benaming voor de zaadjes. Is het voorverpakt? Welk merk is het?

Dat ze het eivoer niet eten, betekend niet dat ze de grit en maagkiezel ook niet eten.

Of het slechte eitjes zijn, dat kan ik niet zeggen. Dat weet ik niet. Er is 1 jong gezond en wel uitgekomen, en dat is super. Wat ik wel zeg, is dat je het 'voedingspatroon' van je grasjes wel wat aan zou kunnen passen en wat aan zou kunnen vullen voor een optimale voeding en voorbereiding op het broeden. Broeden vergt een hoop energie van je popjes.

denneboom

Oke ik kan morgen wel even wat halen.
Ehh weet ik niet precies. Het is een groene verpakking met een grasparkiet erop.
Ik zal het even opzoeken.
Dan zal ik morgen ook even wat grit en maagkiezel halen, kijken of het dan beter gaat
Maar ik heb nu nog steeds geen antwoord op mijn vragen. het enige wat ik hoor is wat ik verkeerd doe.

Safrena

Citaat van: denneboom op juli 02, 2008, 16:02:45
...
Het ene jong is echter gegroeid als kool. Ik heb het idee dat het popje meer aandacht heeft voor het ene jong dan voor de andere eieren? Wat kan de reden hiervoor zijn, kunnen deze eieren nog uitkomen en wat kan ik er aan doen?

...

Hey Dennis

Ik lees in je verhaal dat je dus twee koppeltjes heb en ook maar twee broedblokken
bij grasparkietjes is het belangrijk dat je altijd een broedblok meer hebt (liever twee) dan dat je koppeltjes hebt om zo problemen te voorkomen.
Gelukkig voor jou hebben de twee popjes niet tot bloedens toe gevochten voor een broedblok.

Waarom negeert een popje haar eitjes?
Tja dat is altijd een gok vraagje, heel precies weten we dat nooit.
Het is best mogelijk dat al de andere eitjes niet bevrucht waren, of de embryo 's dood zijn, stress kan ook een oorzaak hebben enz

Ik zou het nog even afwachten en als er na 35 dagen, tellend vanaf dat het eitje gelegd is, geen kleintjes meer komen, kun je de andere eitjes weg halen, van zodra het ene kleintje wat donsveertjes heeft

Vele groetjes

denneboom

Oke bedankt, hier heb ik wat aan :)
maar nogmaals ik heb beide koppels in 2 aparte broedkooien zitten.
dan kan ik nog 2 dagen wachten want het 1e ei lag er 1 juli.

En het merk parkietenvoer dat ik heb is: Deli Nature.
en volgens mij is het gewoon parkietenvoer, mijn fout.
en ik heb 2 mineraalblokken gehaald en grit en maagkiezel.
maar kan je die laatste 2 bij elkaar in een bakje doen?

Safrena

Citaat van: denneboom op juli 03, 2008, 17:26:58
....
En het merk parkietenvoer dat ik heb is: Deli Nature.
...

Hey Dennis

Yep Deli Nature is er inderdaad ook speciaal voor grasparkietjes  ;)
Geef daar wel een twee tot drie keer per week eivoer bij, en tijdens het broeden iedere dag wat eivoer  ;)
Grit en maagkiezel mag je samen mengen in een bakje dat is geen probleem, ze halen er toch uit wat ze op dat moment nodig hebben  ;)

Heb ik ook even fout gelezen van je koppeltjes, ik dacht dat ze samen zaten, maar als ze elk apart zitten is het prima als je ze elk een blok geeft.

Vele groetjes