3 vraagjes...

Gestart door Jen, juli 01, 2008, 09:43:44

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Jen

Tja ik zit op dit moment met 3 vragen en weet niet goed waar ze te plaatsen dus dan allemaal maar samen hier??

1; Tarzan is sinds een week aan het overgeven, maar alleen als hij/zij trosgierst gegeten heeft. Niet veel, maar wel kokhalzen en zo af en toe zie je dan wat trosgierst eruit komen. Sinds het de 1ste keer gebeurde wil hij/zij dan ook geen trosgierst meer aanraken. Verder maakt hij/zij absoluut geen zieke indruk. Moet ik hiermee dan toch naar de vogelarts?

2; Sinds een maand heb ik een koppeltje erbij (geadopteerd), en dat ging goed. Zo goed zelfs dat ik ze na een paar dagen bij elkaar gezet heb. Ze leken het erg gezellig te hebben met elkaar, tot gisteravond! Jane (de gekortwiekte die nog steeds niet kan vliegen) en Tara (het vrouwtje van het adopteerde koppeltje) negeerden elkaar zeg maar al die tijd. Maar gisteren ging het fout. Tara zat Jane echt op te jagen en later zelfs aan te vallen! Het ging er heel hard aan toe en ik heb op een gegeven moment ingegrepen. Moet ik ze dan toch weer apart gaan zetten? Op dit moment zijn ze weer rustig en zitten ze met zijn allen gezellig te fluiten, maar als Tara in de buurt komt van Jane dan maakt ze meteen die dolfijnen geluidjes. Jane is de hele tijd op haar hoede en dat lijkt me toch ook niet echt fijn :(

3; Mijn parkietjes willen alleen in bad als we buiten zitten  ;) Is dat normaal? Of hoort dat gewoon bij dat eigenwijze gedrag van ze?

chrikske

1: geeft ze het over op/aan een speeltje of iets dat ze leuk vind?

2: dus je hebt 2 vrouwtjes en 1 mannetje?
het is zo dat bij de grasparkietjes, de vrouwtjes wel eens conflicten kunnen hebben over het ene     mannetje, ze willen hem allebei.
als het vaker voorkomt en je ziet dat ze echt hard beginnen te vechten zou je ze even appart moeten zetten.

3: dat is niet door het eigenwijze gedrag hoor, wanneer je parkietjes buiten zet is het buiten normaal erg warm.
door dat warmte verschil van binnen naar buiten willen ze afkoelen door in het badje te gaan.

bv. stel je voor dat jij in huis zit op 20 graden en dan ineens naar buiten gaat waar het 30 graden is, dan zou je toch ook graag in een zwembad springen ?  ;)

groeten Christophe :)

Jen

1; Nee het was echt gewoon overgeven. Niks in de buurt zeg maar wat hij/zij leuk of lief vind  ;)

2; Ik heb nu 3 vrouwtjes en 1 mannetje, en ja ik weet dat dat geen goede combi is. Maar dat koppeltje wat ik geadopteerd heb moest noodgedwongen weg en ik kon het niet over mijn hart verkrijgen om nee te zeggen dus zitten ze nu hier. Het ging heel goed hoor de 1ste maand, alleen sinds gisteravond dus niet meer....

3; Ook als het buiten niet zo warm is (wel net zo warm als binnen hoor ik laat ze niet buiten als ik het zelf ook te koud vind ;)) dan willen ze alleen buiten badderen. Het is nu binnen ook behoorlijk warm en toch kijken ze niet naar dat badje om ;)

Ingsu

Als het echt overgeven is, dan is het zaak met je vogeltje naar een arts te gaan, want dan is ie waarschijnlijk ziek. [niet te lang mee wachten hoor!]

Zoals je al aangeeft is het helemaal niet verstandig om meer popjes dan mannen te hebben, dus ik zou als ik jou was ze uit elkaar zetten of er 2 mannen bij halen!

Groetjes van Inge

Jen

Het gekke is dus dat Tarzan na die ene keer niet meer overgegeven heeft. Kan het niet zo zijn dat hij/zij gewoon teveel of te gulzig trosgierst heeft zitten eten? Nu wil hij er niks meer van weten namelijk en heeft dus ook niet meer overgegeven. En dat is inmiddels toch alweer een week terug. Verder maakt hij ook echt geen zieke indruk ofzo, echt vreemd!

Mandy

1. Hij doet dat al een week? Eigenlijk had je al een afspraak met de dierenarts moeten maken, als jij het echt niet vetrouwd.
    Maar je zegt dat ie misschien te gulzig is met de trosgierts. Kun je niet proberen om kleinere stukjes te geven?
    Eens zien hoe het dan gaat...

2. In principe moet je dan of 2 koppeltjes hebben, of meer mannetjes dan popjes.
    Is het geen leuk idee om er een mannetje bij te nemen dan? Dan ben je waarschijnlijk al van het geruzie af....
    Bij parkieten is het zo wie zo een goede keuze om een evental te hebben, ( 3de wiel aan de wagen )


Jen

Ik denk dat ik het verkeerd overgebracht heb. Tarzan heeft vorige week 1 keer overgegeven. En dat was na het eten van trosgierst (die hij/zij overigens uit mijn hand heeft gegeten dus niet een hele sliert tegelijk). En sinds die tijd weigerd hij dus om trosgierst te eten. ook niet als ik het gewoon ophang in de kooi. En dat terwijl hij er altijd zo dol op was. Kijk als hij al een week aan het overgeven was dan was ik allang al bij de vogelarts geweest hoor  ;). Maar nu vroeg ik me gewoon af, ook omdat hij niet ziek overkomt, of het niet kan zijn doordat hij teveel of te gulzig is geweest? Of misschien dat het verkeerd gevallen is ofzo? iets onschuldigs? Ehm ik heb nu 4 parkietjes  :-* Alleen een verkeerde combi (3 popjes en 1 mannetje ;)) Dus dan zou ik er nog 2 bij moeten nemen? Ik denk dat ik ze eerst maar even uit elkaar zet. En als ik dan een kamervoliere heb dat ik er dan nog 2 bij neem (lijkt me wel erg leuk trouwens)
groetjes

Mandy

Okay! Da's duidelijke taal. Meneer was gewoon te gulzig....  :P
Kan natuurlijk wel een keer gebeuren.... Zolang ie nog speelt, eet en normaal poept en goed slaapt maar niet teveel dan is ie gewoon gezond!

Niks aan de hand dus en inderdaad meer mannetjes is beter...
Je weet dus zelf al wel hoe de vork aan de steel zit. ;)


Caradow

Wat het overgeven betreft: er zijn vogels die trosgierst niet verdragen. Dus een hele logische (en verstandige) keuze van je parkiet om de trosgierst niet meer te eten. Komt het overgeven vaker voor, ook bij het gewone zaadvoer, neem dan wel zsm contact op met een vogelarts..