2de parkietje ?

Gestart door wolkie, juni 20, 2008, 23:57:19

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

wolkie

hallo allemaal ,

ik heb 1 parkietje wolkie ( zie foto ) nu is mijn vraag .. hoe weet ik wat het is ? want ik wil morgen een 2de gaan halen vind het zo sneu dat tie maar alleen is ..

zijn snavel is blauw paars ... ze zeggen dat het dan een mannetje is maar ik heb ook gehoord dat dat nog bij kan trekken en bruin kan worden en dat het dan dus een popje is ..

ik zou het niet erg vinden om 2 mannetjes of 2 vrouwtjes te hebben maar een stelletje is leuker natuurlijk .
graag jullie mening ! want morgen ga ik al een 2de halen !

Sonja

#1
Waarom is een stelletje leuker?

Als je niet van plan bent te gaan kweken maakt het niets uit of je twee mannetjes of twee popjes hebt.
Dat worden ook hele goede maatjes.

Ik begrijp ook niet waarom je zoveel haast hebt met het aanschaffen van een vriendje voor Wolkie, het is beter om niet overhaast een diertje te gaan kopen.

Heb je bijvoorbeeld ook een tweede kooi? Het nieuwe parkietje kun je niet zomaar meteen bij Wolkie in de kooi zetten.
Het is beter ze eerst elk vanuit hun eigen huisje aan elkaars aanwezigheid te laten wennen.

Neem rustig de tijd om een parkietenvriendje aan te schaffen voor Wolkie, het komt echt niet op een paar daagjes aan.

Groetjes, Sonja.

wolkie

ja ik heb evt een 2de kooi
en vind het gewoon zielig dat tie alleen is ookal ben ik hele dag thuis
naar mij kijkt tie niet om
in het begin kon ik alles met hem doen maar nu bijt tie mij en mag ik niet meer in zijn buurt komen
vandaar dat ik dacht een eigen soort genootje zou wel leuk zijn voor hem / haar

Sonja

Citaat van: wolkie op juni 21, 2008, 00:48:15
ja ik heb evt een 2de kooi
en vind het gewoon zielig dat tie alleen is ookal ben ik hele dag thuis
naar mij kijkt tie niet om
in het begin kon ik alles met hem doen maar nu bijt tie mij en mag ik niet meer in zijn buurt komen
vandaar dat ik dacht een eigen soort genootje zou wel leuk zijn voor hem / haar

Ik zie dat je Wolkie pas hebt vanaf zondag 15 juni, dat is nog geen 6 dagen....
Dat Wolkie de eerste paar dagen tam leek en veel met zich liet doen, is omdat alles nieuw en vreemd is. Daarom heeft hij alles maar een beetje over zich heen laten komen. Dat is gewoon de nieuwigheid.

Nu begint hij zich wat meer thuis te voelen en vindt niet meer alles goed.
Je moet het niet al meteen opgeven, nu is juist het moment aangebroken om te beginnen met tam maken.
Daarvoor heb je veel geduld en liefde nodig, een tamme vogel krijg je niet in een paar dagen, denk eerder aan weken of nog langer.
Kun je ook zeggen wanneer Wolkie je bijt, probeer je hem vast te pakken? Als dat zo is kan dat een reden zijn.

Op het moment dat Wolkie bijt is het belangrijk dat je niet je hand wegtrekt, maar dat pas doet op het moment dat hij ophoudt met bijten. Anders merkt hij dat hij door te bijten je hand kan verjagen en gaat hij er mee door.

Het is belangrijk dat je consequent bent, dan weet Wolkie goed waaraan hij toe is.

Veel succes en plezier met je lieve parkietenvriendje. ;)

Groetjes, Sonja.

Mandy

Ik sluit me helemaal aan bij Sonja.
En als je besluit om er een tweede bij te nemen omdat je bijvoorbeeld vaak van huis bent of omdat je,
net als ik, vindt dat een parkiet ook soort genoot moet hebben omdat ze in de natuur ook in groepen leven:

Mannetje/popje/ of mannetje/mannetje....
Het verschil in gedrag als stelletje merk je niet hoor, of je nou 2 mannetjes hebt of een mannetje en een popje.
Ik denk dat het meer om jou idee gaat!
Ik heb 4 parkieten waarvan er 1 een popje is. Zij en een Engels mannetje gaan helemaal in elkaar op.

Maar ook de andere 2 mannetjes, die pluizen en voeren elkaar, en waar de een gaat daar gaat de ander ook! Ontzettend leuk om te zien, het verschil tussen die " 2 koppeltjes" is:  Alleen de kleur van het neusdopje want het gedrag is echt niet anders.
Tenzij je wilt gaan broeden.
En als je er een 2de bij neemt dan moet je ze even een paar dagen in een aparte kooi zetten. Ook zoals Sonja al eerder aangaf.

Maar als eerste vindt ik, leer eerst Wolkie kennen. Dit is voor jou ook een nieuwe ervaring en observeer hem een tijdje. Zo leer je hem beter kennen en hij jou ook en probeer consequent te blijven in alles.

Succes!

wolkie

ja wolkie is inderdaad wilder en speelser dan in het begin
hij keek eerst ook niet naar zijn speeltjes om en nu probeert hij alles uit

dat wolkie mij beet was niet omdat ik hem vast wilde pakken ik laat hem juist altijd uit zichzelf uit de kooi komen als tie dat wilt .
meestal blijf tie gewoon lekker zitten waar die zit .
hij beet mij op het moment dat ik er een speeltje bij ging hangen in de kooi hij kwam eerst rustig kijken wat er aan de hand was
en toen opeens ...hap .

dat het tam maken niet zomaar in een paar dagen is gebeurdt dat weet ik .

wat betreft het 2de parkietjes .. ik ben niet veel van huis sterker nog ik ben hele dagen thuis .
aangezien ik in de laatste 2 weken van mijn zwangerschap loop
maar straks zou ik wel iets minder tijd hebben voor wolkie ivm mijn kleintje natuurlijk .

maar wolkie schijnt zijn speelgoed veel leuker te vinden dan ons ( mijn vriend en ik )
mijn vriend beet hij trouwens zoiezo al vanaf de 1 ste dag .
dus miss probeert wolkie mij nu ook gewoon uit
mijn vogeltje beet pakken doe ik niet .. heb gehoord dat ze dan bang kunnen worden van je hand .
zoals ik al zei ik laat het deurtje open en dan moet tie zelf maar kijken of hij er uit wil
soms komt hij er even uit loopt over de bank en sprint dan weer terug ( natuurlijk naa zijn veilige kooi )

ik heb trouwens ook geen badje ...omdat ze zeiden dat wolkie zich daarin kan verdrinken .
hij is bijna 7 weken oud . kan ik nu wel of niet een badje met een heel klein laagje water neerhangen ?
want mijn vogeltje begint zwart te worden en dat is zo zonde want het is zo mooi beestje .

Sonja

Wolkie woont nog maar pas bij jullie, en hij begint zich nu een beetje thuis te voelen en gaat alles ontdekken. Ook zijn speelgoed dus. ;)

Geef het diertje wat meer tijd, in 6 dagen kun je nog helemaal niets verwachten.

In een ander topic over Wolkie schreef je dat het neusdopje blauw is, je kreeg toen als antwoord dat Wolkie waarschijnlijk een popje is en daar sluit ik me bij aan.
Een jong mannetje heeft een roze tot vleeskleurige neusdop, die later blauw verkleurt en een jong popje heeft een lichtblauwe neusdop met wat wit om de neusgaatjes heen, wat later bruin wordt.

Dat Wolkie nu een beetje bijt, heeft er misschien ook mee te maken dat je vriend hem de eerste dagen in zijn handen heeft gehouden (dat schreef je in 1 van je topics).
Het kan zijn dat Wolkie nu niet zoveel vertrouwen meer heeft in handen, dat kun je met veel liefde en geduld wel weer goed krijgen hoor. Zorg dat Wolkie alleen leuke ervaringen heeft met handen, bied lekkere dingen zoals trosgierst bijv. aan met de hand.
En vooral: Hou vol.

Op een leeftijd van ca. 3 a 4 maanden komen parkietjes in de pubertijd en gaan ze kijken hoever ze kunnen gaan. Dat doen ze o.a. door te bijten.
Maar daarvoor is Wolkie nog te jong.

Voor wat betreft het badje: Bij hele jonge parkietjes raden we dat in het begin af, omdat ze dan vaak nog op zoek zijn naar een soort 'nestgelegenheid' en daarvoor wellicht het badje gaan gebruiken. We adviseren dan vaak om het badje wel op te hangen maar dan met een lekker zacht doekje oid erin. Veel hele jonge parkietjes vinden dat fijn en kruipen er lekker in. ;)

Groetjes, Sonja.


wolkie

hoi sonja ,

ja klopt het parkietje kwam op mijn hand maar dat deed tie uit zichzelf
en ik had wat trosgierst op mijn hand liggen dus waarschijnlijk dat tie het gewoon voor het lekkers deed ;)
ik heb net een badje opgehangen met een flinterdun laagje water en hij is er niet meer bij weg te slaan ..
en ook weer een beetje schoon eerlijk gezegd
want hij begon echt zwart te worden ipv blauw met wit :P

weten jullie ook waar ik boeken kan kopen over parkieten ?
heb al in de dierenwinkels enzo gekeken maar daar hebben ze niks
en van de biep is ook niks die zijn zo oud wil gewoon een lekker nieuw boek waar ik het een en ander kan lezen over parkietjes
aangezien ik mijn hobby verder wil gaan uitbreiden

en nee in 6 dagen verwacht ik niks natuurlijk ...vind het al heel wat dat tie al uit mijn hand eet .
en ja het snaveltje is inderdaad blauw/paars met beetje wit/creme
dus dan zou ik wel een vrouwtje hebben
het maakt mij niet zoveel uit want hoef niet persee te gaan kweken
als 2 mannetjes of 2 popjes het ook gewoon goed met elkaar kunnen vinden .... vind ik het best

ik neem mijn parkietje ook wel eens mee naar mijn moeder die heeft er 5 !!!
en dan gaat tie ook altijd vrollijk te keer tegen de andere parkietjes
als ik bijv voetbal ga kijken ofzo vind ik het zielig om haar zo lang alleen te laten .
als ik eventjes weg ga doe ik de radio aan
aangezien die bij de kweker ook altijd aan stond .. dus dit is dan vertrouwd en voorkomt dat wolkie gaat gillen ;)
zijn er trouwens ook vogel beursen ? waar je mooie zelfdzame vogels kan kopen ?
want zit er zelfs over te denken 1 kamer als vollaire te gaan gebruiken en inrichten etc etc .. aangeien ik die toch niet gebruik en het zulke leuke beestje vind :D

Sonja

Hier zijn een paar leuke en informatieve parkietenboekjes:
http://parkietenfreak.nl/a-boekje.php

Neem je je parkietje met een bepaalde reden weleens mee naar je moeder?
Of alleen om haar niet alleen te laten?
Je kunt Wolkie wel 1 dagje alleen laten hoor, als je de radio zachtjes laat spelen en je zorgt voor voldoende eten en drinken. Als je dezelfde dag/avond weer terug komt is dat niet zo erg.
Je kunt beter niet te vaak onderweg zijn met het diertje,  laat Wolkie eerst maar wennen aan het wonen bij jou.
Je hebt hem pas een paar dagen en als je hem dan ook nog meeneemt ergens anders heen, duurt het alleen maar langer voordat hij gewend is.

Voor wat betreft het op je hand komen zitten, tuurlijk doet ze dat nu nog alleen voor het lekkers. ;)
De trosgierst is immers ook bedoeld als lokkertje en je ziet wel dat het werkt. Gewoon doorgaan op die manier, en op den duur zul je merken dat Wolkie steeds meer vertrouwen in je krijgt en ook zonder wat lekkers op je hand komt zitten.

Er zijn wel vogelbeurzen, met Google kun je daar wel info over vinden.

Maar denk je niet dat het verstandiger is om het eerst even te houden bij Wolkie en (misschien over een tijdje) een soortgenootje erbij?

Ik denk dat je beter niet te hard van stapel kunt lopen en eerst kijkt hoe het gaat met Wolkie en haar toekomstige maatje.
Als ik jou was zou ik nog even wachten met een hele kamer in te richten voor vogels.

Je staat ook nog eens op het punt een kindje te krijgen die, zeker in het begin, bijna al je tijd in beslag zal nemen.

Vogels vragen ook tijd en aandacht, dus persoonlijk lijkt het me dat je de komende tijd je handen wel meer dan vol hebt. ;)

Maar goed, da's mijn mening, je moet het natuurlijk zelf beslissen.....

Groetjes, Sonja.

wolkie

ik neem wolkie gewoon mee voor de gezelligheid eigenlijk
omdat er bij mijn moeder meerdere parkietjes zitten
en ze blijft ook wel eens alleen thuis hoor !!

als ik savonds even weg gaat een uurtje ofzo .
dan zet ik inderdaad de radio aan , maar dat is ze ook gewend van bij de kweker waar ze vandaan komt
en ja wolkie begint zich zeker thuis te voelen ja is lekker actief overdag en zit s'avonds lekker op haar schommel te slapen .

en die vollaire die komt er wel maar inderdaad niet meteen morgen ofzo dat bedoelde ik ook eigenlijk niet
wil minimaal wachten tot de kleine wat ouder is dus misschien over een half jaartje ofzo .
en wolkie ...tja ga inderdaad eerst maar even wennen aan haar en zij aan mij .. voordat ik een 'maatje' voor haar ga aanschaffen .
bedoel je bent parkiet-o-loog dus jij zou het vast en zeker wel weten ;)

en tja zo vogelbeurs is natuurlijk ook leuk om gewoon alleen te kijken :D