Voeding

Gestart door Priscilla, juni 19, 2008, 21:45:13

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Priscilla

Hallo,

Ik heb 2 parkieten van 2 en 3 jaar oud die al best vaak
ziek zijn geweest. Dit zou door de voeding zegt de dierenarts.

De ene parkiet staat best wel vaak aan de diarree en zijn snavel
groeit ook heel erg snel. moet deze om de 4 weken laten knippen
bij de dierenarts.
Ze krijgen van mij namelijk zaadjes met brinta en eivoer (sinds 3 maanden)
met vitaminedruppels.
ze willen namelijk geen pallets en xtra vital eten (al aantal
keren geprobeerd maar werden hierdoor steeds veel te mager van het
niet eten).

Hebben jullie misschien nog tips wat ik aan het voer zou kan veranderen
evt.

Alvast bedankt.

groetjes priscilla

Mandy

Trosgierst, zet behoorlijk aan. Om even aan te sterken...
appelazijn in het drinkwater, groente en fruit vinden ze vaak heerlijk.
Meestal als ik een sinaasappel eet, eten ze alle 4 een partje uit mijn hand. Genieten dat ze dan doen. En er zitten een heleboel vitamines in.
Xtra-vital mengen met normaal zaad of snoepzaad? Puur even om wat aan te sterken?!
Wat hebben ze precies aan ziektes gehad dan?!

Zijn ze misschien ook niet een tikkeltje eigenwijs wat betreft het eten?!
Op de site van PF kun je goeie tips lezen wat betreft het overzetten op ander voer, en dat gaat wel op de "harde" manier... Maar jij moet eerst eens zien dat ze wat aansterken voor je dat kunt gaan doen natuurlijk.

Succes!

Sonja

Hoi Priscilla,

Een goede gevarieerde voeding is heel belangrijk voor de gezondheid van je parkietjes.
XtraVital is een heel goed, compleet voer en ook het eivoer zit er al doorheen.

Hoelang heb je het geprobeerd bij je parkietjes om te kijken of ze het lusten? Je moet het wel even de tijd geven.
De meeste parkietjes eten het graag.

Wat voor zaadmengsel gaf je eerst? Dan kun je dit mengen met XtraVital en dan geleidelijk steeds wat meer XtraVital en wat minder gewoon zaad.
Een brintapapje is niet bedoeld als hoofdvoer, meer als tussendoortje/extraatje, zo af en toe.

Een parkiet heeft een goed zaadmengsel nodig, zoals XtraVital of Prestige Premium, maar je moet het wel afgepast geven zodat ze niet gaan snacken. (= alleen de lekkerste zaadjes eruit halen).
Bij XtraVital zit een handig maatschepje en ca. 1,5 maatschepje per parkiet per dag is voldoende. Ze eten dan alles op, ook de minder lekkere zaadjes.
Als alles op is, kun je evt. 's avonds nog een half schepje geven.

Fruit en groenvoer is ook belangrijk, vaak moeten ze er wel even aan wennen maar gewoon aan blijven bieden, dan worden ze vanzelf nieuwsgierig.

Een mineralenblokje is ook nodig, ze kunnen daar ook hun snaveltje aan scherpen.

Knaagmateriaal is ook belangrijk, en zitstokken van verschillende dikte zodat de spieren in de pootjes steeds anders belast worden.

Voor meer tips mbt voer kun je deze informatie eens lezen:
http://www.parkietenfreak.nl/a-voeding.php

Wat je nooit mag geven is avocado en rabarber, die zijn giftig.

Je kunt overwegen om je parkieten over te zetten op pellets, maar dat moet je wel met beleid doen.
Ik zou er persoonlijk nu nog even niet aan beginnen, maar eerst zorgen dat je vogels weer helemaal gezond worden.

Groetjes, Sonja.