Ziek parkietje

Gestart door Peter62, juni 14, 2008, 11:32:11

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Peter62

Hallo allemaal,
Graag jullie aandacht voor het volgende.
Al langere tijd is Maxi, een opaline-parkietje aan het kwakkelen. Periodes van stil zitten en overdag slapen werden afgewisseld met actief gedrag.
   
Afgelopen woensdag heb ik de knoop doorgehakt en heb ik Maxi naar de vogelarts gebracht. Deze heeft hem/haar onderzocht en geconcludeerd dat Maxi enigzins mager is en waarschijnlijk een bacteriele infectie heeft opgelopen. Hij heeft Maxi een vitamine-injectie gegeven en een anti-biotica kuur voorgeschreven. Het gaat om het middel Baytril waarvan 6 druppels aan 100 ml drinkwater wordt toegevoegd. Deze kuur duurt 10 dagen.

Het is nu de derde dag en ik zie dat Maxi gelukkig wel drinkt maar nog niet erg opknapt. Hebben jullie ervaring met dit middel en wanneer kun je zien dat de kuur aanslaat?
Alvast bedankt voor jullie reacties.

     

Tweety-Parkiet

Het is pas de 3de dag,ik denk dat je gewoon nog even moet afwachten.

Mars

Wacht nog even af, het kan wat langer duren voor het werkt.
Baytril wordt veel gegeven aan parkietjes als antibiotica en is wel een goed middel.

Groeten Marcia
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

Parkieten-Freak

Als Maxi als wat langer aan het tobben is, verwacht ik niet dat hij binnen enkele dagen weer helemaal opgeknapt is. Dat zal zeker wat langer gaan duren.
Het is belangrijk dat je de antibioticumkuur helemaal afmaakt en geef je vogeltje goede en gevarieerde voeding.


Peter62

Wat bedoel je precies met "gevarieerde voeding"? Momenteel geef ik elke dag het zaadmengsel Prestige Premium (VAM) en een klein beetje eivoer.
De vogelarts gaf het advies om over te stappen op pellets Harrison's.

Mars

enkele voedingsadviezen:
- geef niet te veel zaad (dus zoveel als je parkietje per dag op kan: 1 eetlepel/2 eetlepels, even uitproberen dus)
- 2 a 3 keer per week een beetje eivoer,
- groente en fruit, liefst dagelijks een klein stukje,
- klein beetje grit en maagkiezel (bijvoorbeeld een beetje over de bodembedekker),
- een roze mineralenblokje.

Het overstappen op pellets kan wel voordelen opleveren, maar het gaat niet gemakkelijk, lees je maar eens even in. Ik zou wel wachten tot je parkietje weer helemaal opgeknapt is. Mocht je na het inlezen over pellets nog vragen hebben, dan mag je gerust een PB sturen: maar lees de vele topics eerst maar eens door: daar staan veel tips en trucs. Het geven van groente en fruit daarnaast blijft belangrijk.

Groeten Marcia
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

Sonja

Hoi Peter,

Ik denk dat dit niet het beste moment is om over te stappen op pellets, omdat je parkietje al ziek en vermagerd is.
Daarom zou ik daarmee wachten tot hij weer helemaal beter is.

Een gevarieerde voeding bestaat uit een goed zaadmengsel (wat jij geeft is goed, net als XtraVital), groenvoer, fruit, en af en toe wat appelazijn in het drinkwater.

Zie hier voor meer info:
http://www.parkietenfreak.nl/a-voeding.php
http://www.parkietenfreak.nl/a-drinkwater.php

Groetjes, Sonja.

Peter62

Bedankt voor jullie voedingsadviezen.
Naast het zaadmengsel geef ik ook "rode" trosgierst, omdat ze daar dol op zijn. Ik merk wel dat daardoor minder zaadjes worden gegeten.
De vogelarts noemde trosgierst voor de vogels hetzelfde als "Patat met" voor mensen. Dus ik voer het met mate. 

Maxi zit nog in de ziekenboeg. Haar ontlasting is erg waterig is en blijft aan de veertjes hangen. De harde stukjes die blijven hangen probeert ze met haar snavel weg te halen. Ze slaapt een groot deel van de dag (zie foto)

   

[verwijderd door de beheerder]

Sonja

Hoi Peter,

Je dierenarts heeft gelijk mbt zijn opmerking over de trosgierst.
Er zitten bovendien weinig tot geen voedingsstoffen in maar veel vet.

Hoeveel geef je ervan? Een halve streng per parkiet per week is volop zat, meer kun je beter niet geven.
Wat voor zaadmengsel geef je?
En geef je ook groenvoer, fruit, etc.?

Hou je Max lekker warm? Dat hebben zieke parkietjes hard nodig.

Groetjes, Sonja.

Mars

Nou ja, het blijft dus even afwachten.
Over trosgierst: we raden aan om niet meer dan een halve stengel per week per parkiet te geven en liefst minder. Als het eten van de zaadjes er onder gaat lijden, dan doe je iets niet goed. En dat is dan ook meteen een (mogelijke) oorzaak voor ondervoeding en ziekte: kwetsbare parkietjes kunnen heel snel heel erg ziek worden als ze hoofdzakelijk trosgierst eten (of snoepstokken). Ik heb dat helaas mee mogen maken door een parkietje te krijgen dat na een maand slechte voeding (at vooral trosgierst) heel erg ziek geworden was.

Dus de trosgierst alleen maar gebruiken om je parkietjes eens te belonen: maar met mate. Ik denk dat ze hier ongeveer een halve tot een hele sliert per maand krijgen, met zijn vieren. Een stukje komkommer, appel of witlof is hier ook groot feest en wel zo gezond!

Groeten en sterkte!

Marcia

-tegelijk met Sonja-
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

Peter62

Citaat van: Sonja op juni 15, 2008, 14:05:27

Hou je Max lekker warm? Dat hebben zieke parkietjes hard nodig.


Hoe krijg ik dat voor elkaar? Ik heb nl. geen warmtelamp of IR-lamp

Mars

In een andere kamer zetten met de verwarming aan.
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

Sonja

Hoi Peter,

Dat kun je hier zien:
http://www.parkietenfreak.nl/ziekten.php

Groetjes, Sonja.

Peter62

Helaas is Max vanochtend bij de dierenarts overleden  :'(

Sonja

Oh nee toch....wat verschrikkelijk..... :'(
Arme Max. :(

Heel veel sterkte met het verlies van je kleine dappere makkertje....

Groetjes, Sonja.

Milo-Pixel

Heel veel sterkte..  :'(

hillie

Ook heel veel sterkte met het verlies van max.

Peter62

Bedankt voor jullie medeleven.

Na het eerste bezoek aan de dierenarts had ik nog hoop dat Max met de AB-kuur erboven op zou komen. Na vijf dagen kuur zag ik echter dat zijn conditie zo verslechterde dat ik ben terug gegaan. Het bleek dat Max bijna 10 gram was kwijtgeraakt in die korte tijd! De dierenarts heeft nog geprobeerd om met zwaardere AB en sonde-voeding hem erboven op te helpen. Het mocht niet meer baten..

Het is heel pijnlijk en moeilijk te accepteren. Gedachten van "als dan" spoken door mijn hoofd. Ik zal Max nooit vergeten.