Adressen vogelhulp in en om de tuin. Gaarne spoedig hulp...

Gestart door Mandy, juni 07, 2008, 11:01:28

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Mandy

Ik weet niet bij wie ik terecht moet maar er zijn vast wel mensen die weten waar ik terecht kan...

Gister toen ik thuis kwam is er waarschijnlijk een jong vinkje tegen mijn woonkamer raam gevlogen.
Hij lag hulpeloos op de stoep en ik dacht in eerste instantie, dat gaat ie nooit overleven.
Hij was helemaal versuft...en liet een beetje zijn hoofdje alle kanten opgaan.
Ik heb heb opgepakt, en in een oude parkietenkooi gezet op een zacht doekje en wat snoepvoer van de parkieten en krachtvoer op de bodem gestrooid.
Hij heeft een paar uur geslapen onder een lamp... gewoon op tafel in de woonkamer en heeft de nacht doorgebracht in de bijkeuken met een handoek over de kooi, waar hij heerlijk al met zijn koppie in het nekje sliep. Dus ik dacht: da's al goed! Hij was vanochtend heel alert en gaf aan dat ie eruit wilde, dus aardig aangesterkt.

Vanmorgen kooi en al naar buiten gezet en hij begon zelfs te eten, daarna heb ik het hokje open gezet en hij hupte zo de tuin in... Maar niet vliegend!

Een uur later zie ik hem weer in de tuin en hij is lekker aan het eten. als alle mussen weg vliegen om wat voor reden dan ook, blijft hij zitten, dus is ie een makkelijke prooi geworden toch?
Volgens mij is ie nog vrij jong, eet wel zelfstandig, maar gaat hij dit overleven, heb ik er goed aan gedaan....???
Had ie buiten moeten blijven? Wie kan me hiermee helpen?!


Sonja

Hoi Mandy,

Ik weet niet waar je woont, maar je kunt het beste contact opnemen met een vogelopvang bij jou in de buurt.

Je kunt ook bellen naar http://www.vogelopvang.com/, en de situatie uitleggen.
Zij zullen je dan vertellen wat je het beste kunt doen.

Succes!

Groetjes, Sonja.

Mandy

Hoi Sonja,

Ik woon in Aalten in de achterhoek en heb net op die website gekeken, en er stond een adres bij voor opvang op nog geen 10 km van mijn woonplaats.

Ik die mevrouw gebeld en ik heb blijkbaar het zelfde gedaan zoals zij dat zou doen, GELUKKIG, ik ben gerustgesteld.
:)
Bedankt voor je snelle reactie. Hij gaat het redden!

Dat adres welke je mij gestuurd hebt ga ik bewaren!

Groetjes Mandy

roha

Hoi Mandy

Je kan ook de dierenambulance opbellen, dan komen ze hem ophalen en gaat ie ook naar de vogelopvang en wordt later vrij gelaten ;)

Mandy

Ik had gezien dat ie al zelfstandig kon eten, dus heb ik hem weer in de tuin uitgezet, en de opvang mevrouw doet dat ook op die manier, als ze maar zelfstandig kunnen eten.

De dierenambulance nam niet op, wat ik al zeer vreemd vind! De dierenarts praktijk is bij ons in het weekend gesloten behalve voor spoedgevallen, en verder vond ik dat er maar weinig te vinden was op internet vandaar dat ik de deskundigheid van PF aan wilde spreken.

Maar ik ben geholpen en ik heb zelf het idee dat ie ook uit een nest komt uit onze tuin want volgens mij zie ik hem nog telkens. ( eten ) Ik heb altijd nog strooivoer in de tuin, iedere ochtend.

Ik dacht in eerste instantie omdat ik hem in mijn hand had gehad dat zijn moeder hm dan niet meer zou accepteren, maar dat maakt blijkbaar niks uit.

Als ie niet zelfstandig had gegeten dan had ik hem zeker nog niet los gelaten, maar elders onder gebracht.

Groetjes Mandy

roha

Je hebt er ook goed aan gedaan, hoor!
Ik had het niet anders gedaan  ;)

Wel vreemd dat de dierenambulance niet opnam.

Mandy

#6
Probleem 2:

Ik weet het zeker, hij woont in mijn tuin maar hij vliegt nog steeds niet weg! Ook niet als alle andere mussen / vinkjes e.d. weg vliegen dan blijft ie even zitten!!!!Het duurt even voor hij ook in de gaten heeft dat ie vluchten moet.
Hij eet zijn buikje rond maar vliegen kan ie blijkbaar niet, waarschijnlijk toch een beschadiging aan zijn vleugeltje wat ik gister niet heb kunnen zien, want alles was mooi glad.
Nou heb ik een vrij dichtbegroeide tuin, dus is ie redelijk veilig.... Maar als een kat hem zou opmerken! Ik moet er niet aan denken maar het kan, dat overleeft ie waarschijnlijk niet om dat ie niet weg kan vliegen.

Is er misschien een goeie tip om katten uit de tuin te houden?
Er zijn er ongeveer 4 in deze straat en die lopen ook buiten. Ik heb ze nu een week niet gezien maar wil er zeker van zijn dat ze "mijn" vinkje met rust laten..

Ik weet het is de natuur maar ik het wil het vinkje toch een beetje een veilig thuis bieden.

judithdejong

Hoi Mandy,

Een jaar geleden ongeveer woonde ik nog in Leeuwarden en was er een kleine merel uit het nest gevallen. Die werd achterna gezeten door eksters. Mijn vriend heeft Pietje (want zo noemde ik hem haha) opgepakt en we hebben hem in een schoenendoos gedaan. Iets anders had ik niet op dat moment. Ik heb toen op internet en in het telefoonboek gekeken en heb toen naar een dependance van de vogelopvang gebracht. Zij hebben hem opgenomen en later toen het goed ging met hem hebben ze hem weer vrij gelaten. Geen idee of Pietje zelfstandig kon eten of kon vliegen maar het leek mij beter om hem naar de vogelopvang te brengen.
Als jij niet zeker weet of je vinkje kan vliegen ja of nee is het misschien handig om hem ook naar de vogelopvang te brengen. Of nogmaals de dierenambulance te bellen om te vragen of ze hem komen halen. Ook dat heb ik een keer gedaan hier in Beverwijk. Toen zat er een spreeuw in de portiek en die was aangevallen door een kat en kon niet meer vliegen dat was duidelijk. Vleugel hing helemaal slap. Toen heb ik de dierenambulance gebeld en ze kwamen hem ophalen. Wel raar hoor dat je hun niet te pakken kreeg.
Misschien heb ik wat geholpen en hoop dat het goed komt met je vinkje.

Groetjes,
Judith

Moppers

Het is momenteel 'uitvliegtijd'. Alle vogelparen duwen hun jongen uit het nest. Meestal kunnen die jongen nog niet vliegen. De jongen worden enkele dagen op de grond verzorgd door de ouders, en na enkele dagen zouden ze in staat moeten zijn om te kunnen vliegen. Het is een riskante periode voor de jonkies, want overal loert gevaar.
Ik denk dus niet dat hij tegen een raam aan is gevlogen, maar eerder een tik van een kat heeft gehad.

Als je vreest voor loslopende katten, dan kan je hem denk ik het beste nog even binnenhouden. Over enkele dagen zal hij kunnen vliegen, dan kan je hem in de tuin loslaten. Misschien dat je hem af en toe met of zonder kooitje buiten kan zetten terwijl jij erbij blijft om de katten weg te houden. Zijn de ouders nog in de buurt? Die kunnen hem dan wel niet beschermen tegen katten, maar ze kunnen hem misschien wel voeren en stimuleren te gaan vliegen.

(en een schande dat er bij je lokale dierenambulance niet werd opgenomen. Dat hoort absoluut niet!)

Sonja

Katten kun je proberen te weren, maar zij zijn niet het enige gevaar.
Denk ook aan eksters, zoals Moppers al noemde, en kauwen etc.
Ik heb helaas een keer gezien hoe een jong mereltje werd aangevallen door een kauw, het diertje overleefde het niet.... :'(

Deze periode is altijd een risicovolle tijd, omdat ze wel uit het nest zijn maar nog niet kunnen vliegen, alleen een beetje fladderen.

Zie je eigenlijk nog of de ouders weleens komen kijken?

Als hij door een kat gepakt is geweest, moet je hem naar de vogelopvang brengen. Als hij ergens een wondje heeft van een kat of ander dier moet dat behandeld worden, omdat het anders kan gaan ontsteken en dan houdt het op.

Sterkte ermee, ik hoop op een goede afloop.

Groetjes, Sonja.

Caradow

EGELS zijn ook vijanden!

(ik heb dus een egel achter jonge merels aan zien rennen... en opeten... )

Mandy

#11
Hij is niet gewond, eet als een wilde, en hij is alert. Hij ziet er nu, na het nachtje binnen, gezond uit...
Ik heb nog gelet of ie verder iets mankeerde ( bloed, beschadigde veren of pootjes ) Maar ik heb toch het idee dat het raam geraakt heeft en even beduusd was. Hij heeft er 3 uur over gedaan om goed wakker te worden. En omdat het buiten al donker was heb ik hem binnen gehouden voor een nachtje.

Ik had hem al weer de vrijheid gegeven omdat ie al zelfstandig at, ik heb wat strooivoer onder de struiken gelegd zodat ie er makkelijk bij kan ik heb een spray gekocht waar katten een hekel aan hebben en voor de rest kan ik nu denk ik weinig doen. Alleen hopen dat al heel snel gaat vliegen, hij doet wel pogingen. Ik kan vanachter de pc recht de tuin in kijken en de boel in de gaten houden.... :)

Ik heb inderdaad al wel een mannetje en een vrouwtje gezien maar of dat zijn ouders zijn, geen idee.... En wat betreft egels, dat wist ik ook niet...

Maar bedankt allemaal!!!!

Ik wilde er nog iets bij zetten maar de berichtjes moeten maar even samengevoegd worden. (niets "moet".... ;))

Hij is er nog steeds!!! Toch vind ik het naar om te zien dat ie zich al alleen moet zien te redden.

Maar omdat ie niet kan vliegen ( althans nog niet ) hupt ie een beetje rond, ze slapen net als parkieten met hun koppie in de veertjes.  Het lijkt er dus op dat ie ook op de grond moet slapen! Dat moeten dus alle jonge vogeltjes?!

Hij is echt alleen maar laat zich ook niet meer pakken! Nu heeft ie wel door dat zich moet verstoppen als ik er aan kom! Gelukkig maar! Maar ik kan dit ook niet aan zien.
Ik hoop maar dat ie morgen ook weer is.

Berichtjes samengevoegd.
Gr.Sonja.