kort wieken

Gestart door spetter, maart 29, 2005, 18:27:06

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

spetter

Ik was net bij kennissen en die hebben een jonge parkiet in huis en die is door de eigenaar van de winkel gekortwiekt zodat hij niet tegen de ramen en zo kan vliegen en eerst goed aan zijn omgeving kan wennen voordat hij los rond gaat vliegen.
Ik zag dat de grote pen van het vleugeltje weg was groeid dat nou vanzelf weer aan of nooit meer???

Dick uit Aruba

Kortwieken is de lafste optie die je bedenken kan. Zwakke excuses van tegen ramen vliegen en dergelijke zijn natuurlijk uit den boze. Ik heb nog nooit de benen van mijn kinderen gebroken omdat ik bang zou zijn dat ze weg zouden lopen.
Het arme beestje weet geen eens dat het niet meer vliegen kan en zal bij zijn eerste vlucht als een baksteen naar beneden vallen.
Jij, als dierenliefhebber, zou NOOIT moeten toelaten dat ze je vogeltje kortwieken. Als je van je dieren hou, kan je gerust de tijd en geduld opbrengen om het op te voeden zoals jij dat wil. Als we dan nog even over die ramen gaan praten, kan men bijvoorbeeld de gordijnen dichtdoen (om maar wat te noemen)

Een dierenwinkel heeft zeer vaak geen eens het benul waar ze over praten. Ze klooien maar wat aan. Wat ze kunnen is verkopen, verkopen en verkopen. Hier zijn natuurlijk wel uitzonderingen, maar dat kunnen jij en ik als leek niet beoordelen.

Ennu...ja...als het vogeltje juist is geknipt, groeien de missende pennen er weer aan.

Natuurlijk zal dat met jouw vogeltje nooit gebeuren he?

spetter

Mijn vogel fladdert hier vrolijk rond, echt vliegen kan hij nog niet want hij heeft nog wat veel dons, en ik was dat ook helemaal niet van plan, en als die mensen hadden geweten hoe of wat er met zo\'n vogeltje gebeurd dan hadden ze het nooit gedaan vandaar dat we wilden weten of het weer goed kwam.
Ik dacht nl dat die grote pennen nooit meer aangroeiden vandaar mijn vraag.

Parkieten-Freak

Ik sluit me 100% bij Dick aan. Het kortwieken van een grasparkiet vind ik zwaar fout.
Indien de pennen goed geknipt zijn, groeien ze meestal weer aan.
Als de vogel niet goed gekortwiekt is, kun je problemen krijgen......


spetter

wat kan er dan gebeuren?

Anita & Marisa

Je kunt je parkietje voor zijn leven beschadigen!
Hij kan wondjes krijgen, die gaan ontsteken en hier ernstige gevolgen van krijgen! Dit is vreselijk!
Het kan zelf zo zijn dat de veren NOOIT meer aangroeien en je parkietje NOOIT meer kan vliegen.

Bij kortwieken kunnen vogels zich ernstig bezeren met alle gevolgen van dien: hersenschudding e.d. soms met dodelijke afloop!

Kortom, het kortwieken van je parkietje is overbodig en heeft meer nadelen, dan voordelen!
Je hoort vaak dat als de vleugelpennen weer aangroeien, parkieten weer moeten leren vliegen omdat hun vleugelspieren slap zijn geworden. Of dat het parkietje niet meer bij zijn baasjes willen komen!

Als je parkietje handtam is en kan gaan vliegen, kun je het beste de ramen afplakken. Dan kan je parkietje rustig het huis verkennen. Want als je parkietje gekortwiekt is, kan hij dit echt niet. Hij moet het toch leren met vliegen en kan het niet bekijken en dan weet hij het!

Doe het dus niet!!!!

We zijn het 100% met Dick eens!

Veel liefs,
Anita en Marisa.

rutgerpol

CiteerKortwieken is de lafste optie die je bedenken kan. Zwakke excuses van tegen ramen vliegen en dergelijke zijn natuurlijk uit den boze. Ik heb nog nooit de benen van mijn kinderen gebroken omdat ik bang zou zijn dat ze weg zouden lopen.
Het arme beestje weet geen eens dat het niet meer vliegen kan en zal bij zijn eerste vlucht als een baksteen naar beneden vallen.
Jij, als dierenliefhebber, zou NOOIT moeten toelaten dat ze je vogeltje kortwieken. Als je van je dieren hou, kan je gerust de tijd en geduld opbrengen om het op te voeden zoals jij dat wil. Als we dan nog even over die ramen gaan praten, kan men bijvoorbeeld de gordijnen dichtdoen (om maar wat te noemen)

Een dierenwinkel heeft zeer vaak geen eens het benul waar ze over praten. Ze klooien maar wat aan. Wat ze kunnen is verkopen, verkopen en verkopen. Hier zijn natuurlijk wel uitzonderingen, maar dat kunnen jij en ik als leek niet beoordelen.

Ennu...ja...als het vogeltje juist is geknipt, groeien de missende pennen er weer aan.

Natuurlijk zal dat met jouw vogeltje nooit gebeuren he?


Amen.

ik doe wat hierboven staat ook. en ik ben het er ook echt mee eens. het is gewoon niet normaal dat je zoiets zou doen!  :evil:

spetter

Oke even voor de duidelijkkheid IK heb de vogel niet gekortwiekt, en die mensen hebben het ook NIET gedaan omdat ze het wel makkelijk vonden of zo, die hebben als leek zijnde het is hun eerste vogeltje gewoon het advies van die winkel opgevolgt, en nu waren opzoeknaar advies hoe we dat beestje het beste kunnen verzorgen zodat hij niet ziek word er door of gewond raakt, en we kwamen niet om veroordeeld te worden voor iets wat door een ander gedaan is.
Als die mensen hadden geweten wat ze het beestje hadden aangedaan hadden ze hem nooit gekocht, maar hij was nou eenmaal zo, en in verschillende boekjes en zo staat dat het helemaal geen kwaad kan zoals zoveel info in boekjes niet altijd klopt.

Dus als er nog dingen zijn die we moeten doen om het beetsje te helpen horen we het graag.

o ja hij gebuirkt overigens zijn vleugeltjes wel en ik heb geen wondjes kunnen ontdekken.

Safrena

Hey Spetter

die winkeliers die willen alleen maar verkopen en meestal dan nog zonder ervaring :(

Voorlopig kun je niks meer doen voor het parkietje dan hopen dat de vleugeltjes goed gekortwiekt zijn en tijdens de volgende rui terug zullen groeien.

Ook kan je ervoor zorgen dat het parkietje zich niet pijn kan doen als het vrij mag en probeerd te vliegen :wink:

vele groetjes

Anita & Marisa

Hoi Spetter,

Het was absoluut niet bedoelt om je te veroordelen. Hier is geen rede toe, want je hebt je parkietje niet kortgewiekt. Maar we veroordelen kortwieken wel, omdat we het hier totaal niet mee eens zijn. Dus de kritiek is niet voor jou, maar voor het kortwieken in het algemeen bedoeld!

Dat dit met dat parkietje gebeurd is, is heel vervelend en slecht van de dierenwinkel! Zij denken inderdaad alleen aan verkopen en niet aan levende beestjes helaas  :cry:


Voor je kennisen:

Je kunt inderdaad niet veel doen, dan hopen dat alles weer goed komt. Zo te horen komt het goed, want er zijn geen wondjes en hij traint zijn vleugelspieren  :wink:
Het is belangrijk dat als je het parkietje uit zijn kooi laat, je ervoor zorgt dat hij zich niet kan bezeren. Houd hem ook altijd laag bij de grond, anders kan hij erg hard vallen! Er is dus erge voorzichtigheid bij gebaad!
En het belangrijkste is, dat je respect hebt voor het beestje. Hij kan nu niet wegvliegen, maar zorg ervoor dat je zijn vertrouwen wint en hem niet dwingt. Anders kan het zijn dat hij je straks niet meer vertrouwd en als hij dan kan vliegen komt hij niet snel meer bij je!

Heel veel succes!
En geef hem maar goed extra vitaminen!

Veel liefs,
Anita en Marisa.

Parkieten-Freak


En voor de volledigheid: Ga nooit alleen af op het advies van een dierenwinkel.
Ook daar staat verkoop op nummer 1.
Een jonge, gekortwiekte parkiet verkoopt nu eenmaal lekker. :evil:
Op een uitzonderig na, hebben weinig verkopers in dierenwinkels echt verstand van parkieten en hun verzorging.
Voor goede info lees je een GOED parkietenboek, of je raadpleegt betrouwbare websites.
En bovenal: vraag medeparkietenliefhebbers gerust om advies.
Zij hebben samen veel meer ervaring en kennis met betrekking tot grasparkieten, dan die verkoper in de dierenwinkel.


spetter

Nou heb net nog eens goed gekeken en hij heet geen wondjes gelukkig, verder eet hij goed uit zijn bakje en oefend ook wel zijn vleugeltjes, hij heeft zijn eigen speelhoekje dichtbij de grond en kan daar ook leuk naar buiten kijken, hij heeft een erge hekel aan de stofzuiger daar gaat ie echt tegen te keer hahaha, en hij vind het best leuk al om bij je te zitten niet heel erg lang maar dat zal moeten wennen dus het beestje doet het gelukkig goed.
en nu maar hoopen dat ie na de rui weer zijn vleugels helemaal heel terug heeft.

Caradow

Het hoeft niet zo te zijn dat na de eerste rui alle slagpennen terug gegroeid zijn, Ukkie is nu door zijn eerste rui heen en heeft alleen de derde pen van beide vleugels nu terug. Hij fladderd wel wat, maar kan nog geen hoogte maken.

Meltjuh

Ik vind het zoooo erg dat macho gekortwiekt is ik raad het echt AF!!!
hij is in ze rui en heeft tot nu toe maar 1 slagpen verloren kan niet wachten tot hij met tika mee kan vliegen :(

Kuslar

MIjn kleintjes zijn ook gekortwiekt waar ik echt spijt van heb!!!  :cry: Echt af te raden. Ze zijn nu gelukkig allebei in de rui dus binnen kort weer lekker vliegen.











________________
liefs layla, cabar en gülcan