heel veel drinken

Gestart door Eressea, mei 26, 2008, 16:50:08

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Eressea

Onze parkiet, Sammie, drinkt echt heel veel... hij slaapt bij zijn drinkflesje, en die is eigenlijk altijd binnen 2 dagen helemaal leeg (en nee, das niet door verdamping). Hij drinkt echt ontzettend veel overdag, en dat zien we ook aan het spoor van natte "poepjes". Is dit eigenlijk normaal? Hij heeft dit al sinds we m kregen als klein parkietje (hij is nu 5). Ik had er nooit eerder bij stilgestaan, behalve dat het misschien wat ongewoon was in vergelijking tot onze andere parkieten, maar nu doet het me er toch even aan denken n.a.v. ander topic... hij bedelt ook regelmatig bij ons om drinken, en als je niet oplet zit hij zo in je drinken (wat niet echt gezond is, dus we houden de koffie en frisdranken heel goed in de gaten!). Ow, en mogen parkieten eigenlijk thee drinken? Sam drinkt dat best wel vaak... hij lust alleen gewone thee, mijn kruidenmengels hoeft ie niet.

Sonja

#1
Hoi Eressea,

Als je parkietje heel veel drinkt kan dat wijzen op een aandoening van de nieren, of suikerziekte.

Het lijkt me goed om je kromsnaveltje even te laten onderzoeken door een vogelarts.

Geef je parkietje liever geen thee, in thee zit looizuur en dat lijkt me niet zo goed voor parkietjes.
Hou het maar bij gewoon water.  ;)

Groetjes, Sonja.

Eressea

Oké, misschien dus toch wel wat aan de hand... En dan waarschijnlijk al 5 jaar.... Gelukkig heb ik net op de site gezien dat er een VA hier vlakbij in de buurt zit! Ik ga een afspraak maken :)

Piknikki

Hm, ik weet dat dit al een oud topic is, maar ik wil geen nieuwe aanmaken.
Het is maar een kleine opmerking.

Laatst las ik iets over dat het normaal was je parkietje maar zo'n één à twee keer per week te zien drinken.
Nu ja, oké, ik weet ze drinken niet veel, en ook drinken ze liever wanneer je niet kijkt.
Maar ik die mijn parkietjes echt vaak drinken. Kan aan mij liggen.
Zeker eens per dag zie ik ieder parkietje wel drinken. Maar misschien zie ik het telkens omdat ik de hele dag bij ze zit, in mijn kamertje.
De poepjes zijn niet waterig, zijn normaal.

Ik heb ook twee van die drinkflesjes (fonteintjes), die vul ik iedere dag met nieuw water, en op het einde van de dag zijn ze beiden al half leeg.
Daardoor neem ik ook aan dat ze best veel drinken. ???

Dat wilde ik even zeggen.
Trouwens, ik heb geen sepia in de kooi, dus daar kan het ook niet van zijn.

Caradow

Het is een beetje dubbel hoor Nikki..

Parkietjes drinken over het algemeen vrij weinig, maar er zijn altijd uitzonderingen.
Daarbij zijn de omstandigheden ook belangrijk.

Hier drinken ze ook redelijk veel, maar ik voer pellets, die zijn veel droger dan zaden.
uit zaden halen de vogels ook vocht, waardoor de behoefte om te drinken minder is.

Een droge omgeving zal ook meer stimuleren tot drinken dan een vochtige.

Het punt waar dit vandaan komt is vaak dat verse parkieteneigenaren vaak denken dat de vogel niet drinkt. Maar de vogel is dan vaak nog niet gewent aan de omgeving, laat sowieso nog wat  minder zien. Voor parkieten geld ook dat na aanschaf, het belangrijker is om te signaleren dat de vogel eet, als dat hij drinkt, waar dit bij bijvoorbeeld kanaries juist andersom is.

Wanneer de vogel echt teveel drinkt, merk je dat ook aan de ontlasting, die zal natter zijn.

En vaak verkijkt men zich op de verdamping van het water... dit is altijd aanwezig, al is de hoeveelheid natuurlijk ook weer afhankelijk van de omgevingsfactoren.


Mo

Hoi,

Thee is voor een vogel erg slecht. Mijn parkietje vind thee ook erg lekker, maar toen ik ergens had gelezen
dat er in thee een bepaalde stoffen is zat wat voor parkieten heel giftig is mag ie het van mij niet meer drinken.
Het schijnt zo te zijn dat die bepaalde stof niet wordt afgebroken in het lichaam van het parkietje. Dus hoe vaker ie het drinkt hoe meer hij van die stoffen in zijn lichaampje komen, tot het uiteindelijk fataal kan zijn voor je vogel.
Dus ik zou zeggen geeft ze echt geen thee, want het is heel slecht voor je vogel.

Groetjes Mo

Piknikki

Ik geef mijn vogeltjes ook geen thee. :P

En dank je, Caradow. Dan zal ik me er verder geen zorgen om maken. :)