2e nestje Lucky+Spetter

Gestart door Tjipie lover, mei 26, 2008, 10:55:47

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Tjipie lover

Wat kan ik nu het beste doen.
Eitjes schudden of markeren en als een volgend ei gelegd word de eerste weghalen.
Ze ziet er nog heel sterk uit maar eigenlijk vind ik het echt veel te snel.
Ik wacht op jullie antwoorden, groetjes Ank.

Ps: het oudste jonkie is morgen 4 weken en de jongste donderdag!!


Safrena

Hey Ank

Als je de kleintjes niet wil, de eitjes schudden en laten liggen of vervangen door nep eitjes tot je het blok helemaal kan weghalen  ;)

Vele groetjes

Tjipie lover

is het niet erg dan als ik haar gewoon haar gang laat gaan?
ze is niet verzwakt ofzo na dit nestje wat ze nu heeft die 2 ukkie's.

Safrena

Citaat van: Tjipie lover op mei 26, 2008, 12:13:05
is het niet erg dan als ik haar gewoon haar gang laat gaan?
ze is niet verzwakt ofzo na dit nestje wat ze nu heeft die 2 ukkie's.


Hey Ank

Jij kent jouw parkietje het beste, en als zij van het eerste nestje niet verzwakt is, is het niet erg om haar haar gang te laten gaan.
De eitjes leggen kun je op dit moment niet tegen houden omdat je het blok nog niet kan weg nemen, dat kan pas als de kleintjes 6 weken zijn
Dus aan jou de keuze, als je de eitjes schud komen er ook geen kleintjes  ;)
En behalve dan voor de eitjes te  leggen, vraagt dit verder niet meer energie van haar  ;)
zorg er in ieder geval wel voor dat ze extra ei/kracht voer heeft  ;)

Vele groetjes

Tjipie lover

Ok het leggen v/d eitjes is het enige wat echt veel energie vraagt.
Daar zou ze dus alleen van kunnen verzwakken, maar ze is toch al begonnen dus het afmaken doet ze zowieso al.
En ja al die moeite voor niets is dan ook zielig, nouja ik denk der vandaag nog even rustig overna.

Groetjes Ank.

Tjipie lover

Zou het werken als ik er bv 2 nepeitjes bij leg dat ze zelf niet teveel legt, dat t voor haar dan eerder n compleet nest lijkt.
Was een idee van Ciske.
Ben benieuwd.

Gr Ank.

Safrena

Citaat van: Tjipie lover op mei 26, 2008, 13:24:51
Zou het werken als ik er bv 2 nepeitjes bij leg dat ze zelf niet teveel legt, dat t voor haar dan eerder n compleet nest lijkt.
Was een idee van Ciske.
Ben benieuwd.

Gr Ank.

Hey Ank

Dit kan je inderdaad gaan proberen, het is geen garantie maar het heeft al geholpen en je doet er geen slecht mee  ;)

Vele groetjes

Tjipie lover

Heb alles mooi laten liggen, aangezien ze niets niet verzwakt was :)
Mevrouw heeft 6 eitjes gelegd, en had der nog 2 liggen van het vorige nest die niet uitkwamen.
En ik had eventjes uitgerekend als het eerste ei uit zou komen na 18 dagen broeden dan is het mijn VERJAARDAGS CADEAU ;D
Lief he, ze wilde me gewoon een cadeau geven op mijn verjaardag.

Ben heel benieuwd, ze lijken tot nu toe allemaal mooi melkwit te zijn.
Pff wel veel werk 6 jonkies grootbrengen - tja als ze allemaal zouden uitkomen dan.
Pas als er een eerste jonkie is gaat er n nieuw topic open, of kan deze misschien een andere naam krijgen op dat moment!


Groeten van Ank.

Mars

Houd er rekening mee dat twee kleintjes groot brengen misschien niet een hele aanslag is op het lichaampje, maar zes echt wel!

Houd het goed in de gaten, ik vind het nogal zwaar zo'n tweede nestje, vooral als er straks 6 kleintjes uit zouden kruipen!
Bij mij heeft Layla de kleintjes niet groot gebracht, maar je kon zien dat ze aardig afgevallen was van het leggen van de zes eitjes. Dus ook dat neemt al aardig energie!
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

Tjipie lover

Gister betrapten Winnie en ik Lucky op dat ze een 7e ei had gelegd.
Jaja rare vogel hoor.
Ik ga der heel goed in de gaten houden, vertel der ook dat zei het belangrijkste is!!

Mijn topper :D

Groeten Ank.

Tjipie lover

#10
Huh kijk net int kastje bij Lucky is het aantal eieren gestegen tot 8 ???
-knip- wat is dat beestje van plan.
Pffff is dit normaal 8 stuks??

Groeten Ank.

Mars

Tja, 4-6 eitjes is meestal wel een goede richtlijn. Zodra het boven de zes komt zou ik persoonlijk toch echt twee eitjes schudden (die net gelegd zijn).
Een nest met 8 kleintjes als de eitjes uitkomen kan je popje echt niet aan en zeker niet als ze net eerder gelegd heeft.

Groeten Marcia
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

Tjipie lover

ja mja welke de 2 laatste zijn zou ik echt niet weten hoor. is niet te zien!!
anders was dat inderdaad beter geweest.
Of weet je een tip waaraan ik dat zou kunnen zien??

Groeten Ank.

Mars

Nou ja, dan zou ik er toch gewoon twee weg halen.
Ik zou het mijn popje echt niet aan doen om 8 eitjes uit laten broeden.

Je hebt niet nog een tweede koppel op eitjes he?

Groeten Marcia
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

Safrena

Hey Ank

Normaal kan een popje acht eitjes (kleintjes) perfect aan samen met haar man

Echter bij jou is dit anders omdat het al meteen een tweede nestje is.
Als ik het goed begrijp heb je geen nep eitjes in het nestje gelegd, waardoor ze dus nu met zoveel eitjes ligt

Wat ik persoonlijk nu zou gaan doen, is haar maar een vier tal kleintjes laten krijgen, en dus zul je toch vier eitjes moeten gaan weg doen
Feit is dat je niet weet welke de eerste en de laatste zijn, ook niet of ze allemaal bevrucht zijn of niet.
Je zal dan een beetje op je gevoel moeten gaan afgaan welke eitjes je nu zal weg halen, of je wacht tot er vier geboren zijn en haalt dan pas de rest van de eitjes weg, aan jou de keuze.
Let wel als je nu al vier eitjes weg haald kun je deze toch nog altijd beter gaan vervangen door nepeitjes, of je laat ze liggen maar schud ze een keer heel goed.

Vele groetjes

Tjipie lover

@Nancy.
Ik had der 2 oude eitjes van vorige nest er wel weer in gelegd in het begin, ook daar zat ze op.

Heb net de 2 meest roze eitjes overgeplaatst in het broedblok van Nanouk.
Ik vond haar ook al wat dikker worden, dus neem aan dat ze zelf nu ook snel eitjes gaat leggen.
De rest laat ik eerst liggen bij Lucky, als er 4 zouden zijn uitgekomen haal ik dan die 2 laatste er nog bij weg en probeer ik ook bij Nanouk te leggen als ze netjes op deze 2 zou zitten broeden.
K zal Lucky zo weer even eitjes geven die zowieso niet uitkomen, dat het aantal in ieder geval gelijk is.

Groeten Ank.

Tjipie lover

 :( Nanouk heeft de 2 eitjes kapot gemaakt en denk het eigeel opgegeten.
Tenminste der lag van 1 ei nog een halve schaal besmeurd met eigeel.
Het andere eitje is kompleet verdwenen.

Bij Lucky nog geen babynieuws, eerste ei vandaag 18 dagen.
Ik wist zowieso de eerste 3 eieren welke dat zijn, daar zat beetje poep aan.
K zal wel zien of er wat uitkomt.

Groeten Ank.

Mars

Hmm... dat is balen. Nou ja, maar even afwachten.

Hopelijk gaat ze dat niet bij een van haar eigen eitjes doen. Dan zul je ze moeten vervangen voor nepeitjes, zodat mams er achter komt dat ze niet te eten zijn.

De rest zou ik gewoon laten liggen.

groeten Marcia
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

Tjipie lover

Ja doe ik ook, Lucky houdt deze overgebleven 6 eigen eitjes en heb der even 2 bijgelegd ipv die 2 die ik eruit haalde.
2 van een oud nestje die toch niet uitkomen!!

groeten Ank.

Tjipie lover

Daar was hij/zei dan het 1e kleintje van het 2e nestje.
Denk net uit ei, was kleiner dan dat ik die anderen voort eerst zag)


1e ei - 21 dagen (jonkie??)
2e ei - 19 dagen
3e ei - 17 dagen
4e ei - 15 dagen
5e ei - 13 dagen
6e ei - 10 dagen