meerdere slagpennen in één keer weg

Gestart door yossie, mei 22, 2008, 14:05:15

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

yossie

Sinds gisteren is de linkervleugel van mijn mannetjesparkiet 2 à 3 cm korter dan de andere vleugel. Bij nadere inspectie bleek hij een drietal slagpennen te missen. Het vreemde is dat hij de slagpennen de vorige dag nog niet miste en dat ik maar één slagpen heb terug gevonden.  Er zit ook nog een slagpen met een vreemde vorm die ik eerder niet gezien had. Er lijkt een soort huls rond de slagpen te zitten waardoor de eerste paar cm niet zo breed zijn als normaal. Deze slagpen heeft ook geen geel randje zoals de andere slagpennen. Spirou heeft nooit aan zen veren zitten bijten of knagen en voor zover ik weet eet hij ook geen pluimen op. Dus dat kan het ook niet zijn denk ik. 

Is het mogelijk dat een parkiet zo fel in de rui is dat hij op één nacht tijd drie slagpennen verliest aan dezelfde vleugel? Of is er iets anders aan de hand? Moet ik mij zorgen maken over de slagpen met de vreemde vorm?

Chicowen

Hej Yossie,

Zo te horen heeft jouw parkietje inderdaad een zware rui. Hij kan daardoor inderdaad meerdere slagpennen in één keer verliezen.
De slagpen met de vreemde vorm en het hulsje er omheen is de nieuwe slagpen.
Nieuwe veertjes komen altijd door met een soort beschermhulsje er omheen, deze valt er na verloop van tijd vanzelf af.
Je hoeft je dus geen zorgen te maken. Houd je parkietje wel even in de gaten of hij er geen last van heeft.

Groetjes!
snavelkusjes van Chico, Pucky, Fender, Noukie, Junior en Kiki!
Dag lieve Zipper en Yno, we zullen jullie niet vergeten.

Mars

Wel kan zo'n veer behoorlijk irriteren, als hij niet goed 'uit' wil komen. Houd dat wle een beetje in de gaten.
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..