Extra Vitamientjes

Gestart door Chantalleke, augustus 11, 2005, 10:39:37

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Chantalleke

Hoi vogelvrienden,

Even een vraagje nog. Wat kan ik naast roosvicee nog doen om mijn zieke en ook zeer kieskeurige vogeltjes extra vitamientjes te geven? Sjefke gooit al 3 jaar lang al het fruit en groenten uit zijn kooi of rent er voor weg. Billy is wel bereid om het e.e.a. te proberen.

We eten vanavond zelf brocolli. Als ik ze een stukje wil laten proberen, kan ik dat dan het beste even koken?

En is kiwi misschien iets? Dat zit vol met vitamientjes en is ook lekker vrolijk van kleur net als hun speelgoedjes...

Chantal

Ingrid

#1
Hoi Chantal,

Je mag gerust kiwi en broccoli geven, wat betreft de broccoli die zou ik even kort koken, zo blijven er nog voldoende vitamines over. Ik denk dat ze het ook wel rauw mogen eten, maar ivm eventuele bestrijdingsmiddelen die erop zouden kunnen zitten, raad ik aan om het toch eventjes te koken. Wel zonder zout ;).

Groetjes, Ingrid

P.S. Misschien leuk om te weten:

Broccoli bevat veel vezels, is mineraalrijk (calcium, kalium) en bevat veel vitamines. Namelijk;
vitamine C,
vitamine A (in de vorm van beta caroteen: 1,5 mg per 100 g),
vitamine B (in de vorm van foliumzuur),
vitamine K
en vitamine E

Voedingswaarde per 100 gram Broccoli:
20 kilocalorieën
0 gram vet
3 gram eiwit
2 gram koolhydraten

Chantalleke

Hé Ingrid,

Leuk dat je zo snel gereageerd hebt. Broccoli is wel een aanrader dus  ^_^
Nu maar hopen dat ze het ook proberen en lekker vinden!

Chantal

Safrena

#3
Hey Chantalleke

Zoals Ingrid al zei zou ik ook de brocoli toch even koken ;)

Kiwi is ook zeker een aanrader om je parkietjes te geven ook daar zitten heel veel vitamintjes in ;)

De kiwi  bevat heel veel vitamine C.
verder bevat kiwi kalium, magnesium, koper, zink, vitamine A, koolhydraten, mineralen, eiwitten en zeer weinig vet en is het een vetarme bron van vitamine E.

 
Vele groetjes