2e parkiet tam maken

Gestart door Dompey, mei 18, 2008, 12:39:49

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Dompey

Hoi allemaal,

ik had een vraag. Twee weken geleden is 1 parkietje van mij overleden :(, waardoor mijn andere parkietje nu alleen thuis is bij mij. Ze is gewend aan andere parkietjes en nu ik werk, ben ik doordeweeks niet heel veel thuis. Ik wil dus binnenkort voor Sammy een nieuw vriendje kopen.
Nou vroeg ik me een beetje af hoe ik dat het best kon aanpakken. Ik zit te twijfelen tussen twee opties eigenlijk.
Of ik laat Sammy een paar weken logeren bij mijn ouders (daar hebben ze ook 2 parkietjes en daar logeert ze wel vaker), terwijl ik probeer het nieuwe parkietje een beetje handtam te maken, voordat ik ze aan elkaar laat wennen in aparte kooien bij mij thuis. Of ik koop een nieuw parkietje en zet hem of haar meteen naast Sammy in een andere kooi. Ik weet nog niet zo goed wat de beste optie is....
Wat zouden jullie doen?

Sammydeparkiet

Ik zou Sammy naar je ouders brengen. Het is makkelijker om een parkietje tam te maken als hij niet bij andere vogels is.
Wat je natuurlijk ook kan doen is een tamme prakiet kopen. Die zijn alleen wel wat duurder.

gr. ::)

Audrey

#2
Persoonlijk zou ik het nieuwe parkietje bij Sammy zetten. Anders moet ze uit de omgeving waar ze het meeste is (en dus het meeste vertrouwd is), dan komt ze terug en zit er daar 'een vreemde'.
Kind en gezin en andere instanties raden altijd aan om een kind niet voor de eerste keer naar de school te laten gaan als het net een nieuw broertje/zusje heeft maar een tijd ervoor of erna, omdat het kind dan denkt dat het plaats moet maken voor 'de nieuwe'. Dit lijkt mij ook zo'n situatie  :P
Het zal misschien iets langer duren om het nieuwkomertje tam te maken, maar aan de andere kant zal hij/zij ook veel afkijken van Sammy en zal hij misschien iets eerder vertrouwd zijn met de nieuwe omgeving omdat er al een soortgenootje zit.  :)

EDIT:
Een grasparkiet 'die al tam is' bestaat niet, misschien is die dan niet echt meer bang van handen, maar uiteindelijk moet zo'n beestje ook nog wennen aan de omgeving, gezichten...

Sammydeparkiet

@Audrey. Bij mij in Denhaag in de vogelkelder. zijn ze al tam gemaakt door iemand die daar werkt. Maar natuurlijk moet je parkietje dan nog aan zijn nieuwe eigenaar wennen. Maar hij is wel minder bang voor handen. Ik weet het ook niet precies. Heb zelf namelijk nog geen ''tamme'' parkiet gekocht. Maar op het bordje in de winkel staat altyd tamme grasparkieten. vandaar. :P

Dompey

Leuk, jullie verwoorden precies mijn dilemma...
Het heeft allebei zijn voor- en nadelen, dus het is een beetje moeilijk beslissen.

Sammy is op dit moment nog niet heel erg tam, (nou ja vergeleken met mijn overleden vogeltje dan... Sammy eet wel gewoon van je hand en accepteert soms aaien en dichtbij komen ook wel.) Dus vraag me een beetje af hoeveel het nieuwe parkietje hier van over zou kunnen nemen eigenlijk....

Sammydeparkiet

wat Audrey ook zegt inderdaad. je nieuwe parkietje zal inderdaad wel eerder gewend raken aan zijn nieuwe omgeving. en dingen ''nadoen'' van Sammy. ::)

Dompey

Ja das waar. En misschien is het voor Sammy wel fijn dat ze niet de hele tijd wisselt van omgeving (ook al is het steeds een bekende omgeving). Moet ik ze misschien een tijdje in aparte kooien houden, anders wil het handtam maken ook niet echt goed denk ik.

Sammydeparkiet

Je kan je nieuwe parkietje ook in een aparte kooi zetten. Maar je nieuwe pietje word dan afgelijd door Sammy. En dan is alles nog nieuw dus ze wil dan naar Sammy toe. Als je ze bij elkaar in de kooi zet is Sammy al een beetje ''gewend'' voor het nieuwe parkietje. Dus ik denk dan dat het beter is om je pietje in de zelfde kooi te zetten. ;)

Mischien de eerste paar dagen apart zodat ze al een beetje kennis kunnen maken.

marianne vermaas

Ik heb eerst Manky gekocht en tam gemaakt,na een tijd een tweede parkiet erbij gehaald.eerst in een aparte kooi er naast gezet en steeds met mijn hand in de kooi van Coco met trosgiers gedaan.Hij kwam al gauw op mijn hand zitten.Na een week Coco bij Manky in de kooi gezet dat ging gelijk goed.nog een week geoefend met tam maken en toen mochten ze samen vliegen in de kamer.Coco deed eerst alles na wat Manky deed maar nu gaat hij overal alleen op af.dus zo gaat het ook.groetjes

Dompey

Ok, dan doe ik dat wel denk ik. Ben van plan om over 2 weken een nieuw parkietje te halen, omdat ik de komende 2 weken vrij druk ben en niet genoeg thuis ben om een parkietje tam te maken. Vind het wel een beetje sneu voor Sammy, maar ze kan gewoon vrij vliegen (ook als ik er niet ben) en ik laat denk ik wel een radio aan voor het geluid...

Ook al mis ik mijn andere parkietje wel, begin toch ook wel weer uit te kijken naar het nieuwe parkietje.

Caradow

Citaat van: Sammydeparkiet op mei 18, 2008, 12:51:15
@Audrey. Bij mij in Denhaag in de vogelkelder. zijn ze al tam gemaakt door iemand die daar werkt. Maar natuurlijk moet je parkietje dan nog aan zijn nieuwe eigenaar wennen. Maar hij is wel minder bang voor handen. Ik weet het ook niet precies. Heb zelf namelijk nog geen ''tamme'' parkiet gekocht. Maar op het bordje in de winkel staat altyd tamme grasparkieten. vandaar. :P

Ook in de Vogelkelder verkopen ze GEEN tamme vogels.. de parkieten daar moeten net zo goed tam gemaakt worden dan elders... een handtamme vogel kun je over het algemeen alleen via hobbykwekers aanschaffen, die de jongen al vanaf kleins af aan veel in de handen nemen. deze parkietjes zijn vaak redleijk gewent aan handen en mensen.