Beginnend broedgedrag?

Gestart door june, mei 18, 2008, 11:43:41

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

june

Hoi allemaal,

ik heb ongeveer bijna 2 maanden een houten broedkastje aan de buitenkant van de kooi hangen.
Omdat een tijdje terug het mannetje is overleden heb ik een nieuw jong mannetje gekocht voor het vrouwtje. Helaas
merk ik tot op heden dat ze niet echt een liefdevol koppeltje zijn, soms maken ze ook ruzie en gaan ze "bekvechten"

Maar vanochtend viel me op dat het vrouwtje steeds het broedkastje in ging en weer eruit wipte, en zo ging het maar door.
In het kastje heb ik houtstrooisel liggen, en het valt me op dat wanneer ze binnen is geweest en eruit dat ze wat hout uit haar
bekje laat vallen, bijna alsof ze het aan het schoonmaken is.

Heeft iemand hier ook ervaring mee? Is dit gewoon een activiteit of is ze aan het voorbereiden? Kan me niet voorstellen dat ze
iets met het mannetje heeft gehad, zodra ze dichter bij elkaar komen hoor je al dreigende geluiden??

Ben superbenieuwd naar jullie reacties!

Alvast bedankt  ;D

June

Sammydeparkiet

wat ik wel weet is dat het nieuwe mannetje pas vruchtbaar word als hij 6 maanden is geweest. ;)

chrikske

hoe oud is het mannetje ? :)

heb je ze al zien paren?

groeten Christophe

june

Citaat van: Sammydeparkiet op mei 18, 2008, 11:49:20
wat ik wel weet is dat het nieuwe mannetje pas vruchtbaar word als hij 6 maanden is geweest. ;)

Mannetje is nu rond de 9 maanden, dat zit denk ik wel goed. :D

june

Citaat van: chrikske op mei 18, 2008, 11:54:52
hoe oud is het mannetje ? :)

heb je ze al zien paren?

groeten Christophe

Dat is het nou! Ik heb ze niet zien paren, over het algemeen laten ze elkaar met rust. Normaal gesproken wanneer parkieten hun voedsel weer uit hun krop laten komen, willen ze het ook weleens geven aan het andere parkietje, maar deze twee maken beide van die typische nekbewegingen waardoor ze het voedsel naar boven halen maar daar blijft het bij...hmmm

june

Iemand anders ervaring met dit??

Sammydeparkiet

Misschien dat het popje het broedhok al aan het klaar maken is ?

june

#7
Citaat van: Sammydeparkiet op mei 18, 2008, 13:46:17
Misschien dat het popje het broedhok al aan het klaar maken is ?

Dat zou een aangename verassing zijn, ik heb ze in ieder geval niet zien paren 8)
Dit is zo interessant om te zien, zit al vanaf sochtends op de bank tegenover de kooi, en zie haar echt alleen dat ze
in het kastje zit en dan eruit komt en dan weer in en dan weer uit, ene keer neemt ze wat houtsnippers mee naar buiten en ook
weer niet. Mannetje doet gewoon zijn eigen ding  ::).
As we speak zie ik het vrouwtje nu alleen maar haar kopje uit het kastje steken en wat op de grond horen vallen, zal wel weer
hout zijn.

Ik heb ook de ervaringen en "dagboeken"doorgelezen van andere mensen hier op het forum, heel interessant! ;D

Groetjes,
June

Zou het erg zijn dat ik een kastje hebt zonder enige diepte op de bodem? Normaal gesproken is het beter
zodat eitjes niet weg kunnen rollen. Wat vinden jullie?

Berichtjes samengevoegd. Gr. Ingrid

Fenixjuh

tsjah, soms willen mensen een baby, en soms niet, ik vind eigenlijk niet dat je je vogeltjes zo kan pushen om kleintjes te krijgen.
Ik weet niet sinds wanneer jij je nieuwe mannetje gekocht hebt, maar het klinkt rond dezelfde tijd als je het broedhok hebt opgehangen, 2 maanden terug. Laat ze even lekker aan elkaar wennen, als ze ooit kleintjes willen, komt dat heus wel.
succes ermee!

ilka

Mijn popje heeft ook alle houtsnippers 1 voor 1 uit het broedblok gegooid :)

Zie mijn topic voor het resultaat...;)

Safrena

Hey June

Ten eerste kun je eigenlijk veel beter het blok gaan weghalen, want jouw mannetje en vrouwtje zijn nog niet zo lang samen en moeten nog heel hard aan elkaar wennen. En dat kan nog wel even duren.

Een grasparkiet broed het liefste op een harde ondergrond, zonder houtsnippers of enig ander nest marteriaal.
Bovendien is een mannetje van 9 maanden nog net iets te jong, mannetjes gaan pas beginnen met paren als ze 10 maand soms zelfs nog iets ouder zijn.

Persoonlijk vind ik dus dat je beter kan wachten met broeden tot volgend jaar

Vele groetjes

june

Hoi mensen,

bedankt voor jullie reactie  :D
Zal eens binnenkort het blok weghalen, hoop dat ze langzaamaan meer naar elkaar toe groeien  :D

groetjes!
June