Nutribird Van Versele-laga

Gestart door Chantalleke, augustus 10, 2005, 10:45:32

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 6 gasten bekijken dit topic.

Chantalleke

Hoi,

Even een vraagje... De dierenarts heeft me aangeraden als Sjefke en Billy weer helemaal beter zijn om toch over te schakelen op een ander voer dan XtraVital. Ze zei dat XtraVital wel één van de beste zaadmengsels was, maar dat in Nutribird van versele-laga nog net weer wat meer voedingsstoffen zitten. Heeft er iemand ervaring met Nutribird?

Groetjes,
Chantal

Ingrid

#1
Zijn dat geen pellets?? Ik denk als dat ze zijn dat het erom gaat dat de parkiet dan niet kieskeurig kan zijn. Bij een zaadmengsel kan hij namelijk de lekkerste zaadjes eruit pikken en de andere laten liggen. Bij pellets is elk "brokje" hetzelfde qua voedingsstoffen.

Groetjes, Ingrid

P.S., even opgezocht, het is er in pelletvorm maar ook gewoon als zaadmengsel

Parkieten-Freak

#2
Dit artikel van Nutribird zijn (dacht ik) grasparkieten pellets.
Pellets zijn prima voeding voor je parkieten, en zit alles in wat de vogel nodig heeft.
Het overschakelen moet echter wel geleidelijk gebeuren, parkieten moeten het leren eten. Je moet rekenen op enkele weken.
In het begin doe je een klein beetje pellets door het zaad, en de hoeveelheid pellets voer je elke dag wat op. De XtraVital bouw je af: elke dag wat minder.


Chantalleke

Harstikke bedankt voor de snelle reacties! De dierenarts beveelde me inderdaad de pellets aan. Op de site van versele-laga staat een heel overschakelingsschema. Maar ik moet eerst geduldig een paar weken afwachten of mijn ventjes wel beter worden. Helaas willen ze niets weten van het groente en fruit dat ik ze aanbiedt  :( Vandaar dat de dierenarts liever heeft dat ik uiteindelijk ga proberen om over te schakelen, zodat we zeker weten dat ze niks te kort gaan komen.

C

Parkieten-Freak

Ja, dat kan iik me voorstellen. Zaadeters moeten echt een gevarieerd menu eten anders ontstaan er zeker tekorten. Met pellets voorkom je dit.
Ik zou het omschakelingsschema gewoon aanhouden.


Plumeau

Met mengvoeders moet je inderdaad heel allert blijven dat ze er alles van eten! Mijn Macha was ik bijna kwijtgeraakt omdat ze om het eivoer heen at :(

De pellets vindt ze overgens niet lekker. Ik zit dus te klooien om haar toch gevarieerd voedsel te laten eten en blijf daarnaast de pellets aanbieden. De pellets ruiken wel lekker zoet  :P

Caradow

#6
Wanneer je je parkieten aan pellets wilt laten wennen, kan je inderdaad het schema gebruiken, je kan ook eenmalig proberen om het rigoreus te doen. Gewoon ineens het zaad weghalen (OOK TROSGIERST) Een gezonde vogel kan best een dag zonder eten en zal dan de volgende dag zelf aan de pellets beginnen. Lukt dit niet en eet je parkiet na 2 dagen nog niet, dan het afbouwschema gebruiken. Je kan ook als je parkiet heel tam is, van de pellets een papje maken met een paar druppels water en met een lepeltje wat aan/in zijn snaveltje smeren. Dit werkte bij mijn jongste parkietje prima...

Ik heb zelf geen ervaring met Nutribird, mijn vogels krijgen Harrisons, deze zijn alleen via de dierenarts verkrijgbaar en wel ietsje duurder dan Nutribird, maar ik weet van andere kromsnavelhouders dat Nutribird minder lekker zou zijn. De vogels zelf kiezen wanneer ze beide soorten krijgen zelf voor de Harrisons...

Nu ben ik zelf een groot voorstander van pellets (Harrisons), de informatie over Nutri/Harrisons heb ik van andere vogelfora.



Caradow

#7
O ja, Chantalleke, ik zie dat jou vogeltjes ziek zijn... dan moet je niet in een keer overschakelen omdat ze geen dagtekorten kunnen verdragen.. Wat je wel kunt proberen is het papje zoals ik in mijn vorige post noemde. Mocht het heel erg lastig worden, dan kan je een dagopname van je parkietje overwegen, zodat de dierenarts ze zelf over zet op pellets (die mogelijkheid kreeg ik bij mijn dierenarts)


(voor iedereen die vragen heeft over Pellets mag je mij altijd mailen of MSNen(geloof dat ik een van de weinigen ben die pellets geeft aan de grasjes?))
rsncatan@gmail.com

Parkieten-Freak

Het lijkt me inderdaad verstandig als Chantalleke het advies van de dierenarts opvolgt.
Van grasparkieten is het bekend dat het overschakelen wat moeilijker en langzamer verloopt dan bij grotere kromsnavels. En zeker gezien de conditie van beide vogeltjes moet ze voorzichtig te werk gaan. ;)


Chantalleke

Hoi bedankt voor alle reacties weer!
De dierenarts geeft zelf inderdaad haar parkietjes Harrisons. Ze gaf al aan dat dit nog beter is, maar dat Nutribird er wat leuker uitziet en wat zoeter ruikt en omdat mijn ventjes nog al erg kieskeurig zijn raadde ze me aan om als ze beter zijn eerst eens aan de slag te gaan met Nutribird om te kijken of ze uberhaupt wel bereid zijn om over te schakelen ('t zijn een stel verwende nestjes  :P ) Voorlopige ben ik nog volop bezig om ze eerst maar eens beter te krijgen. Gelukkig eten ze allebei volop XtraVital en drinken ze van de roosvicee, maar de groenten en het fruit dat ik stug elke dag aan blijf bieden wordt snel de kooi uit gewerkt of wordt volkomen genegeerd  :unsure:

Chantal