Geslachtsonderscheid bij jongen ?

Gestart door *Bram*, mei 01, 2008, 13:38:01

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

*Bram*

Hoe zit dat nu eigenlijk ?   Ik heb jongen van een week of 6, en de neusdoppen zijn bijna allemaal blauw   :o
Ik heb hier al wat lopen zoeken, en ik heb begrepen dat de doppen bij jonge vrouwtjes blauw (met wit rond de neusgaten) is, en dit later veranderd naar bruin.

Maar hoe zit dit voor de mannetjes ?

Safrena

Hey Bram

Kijk maar eens op onderstaand schema, daar zul je al heel veel hulp aan hebben ;)

http://i8.photobucket.com/albums/a7/parkietenlover/neusdoppenkleur.jpg

Vele groetjes

*Bram*

Hmmm ik was dat schema al eens tegengekomen en ik vind het niet echt duidelijk  ???
Maar als ik het goed begrijp hebben jonge popjes een lichtblauwe neusdop, en jonge mannetjes donkerblauw (volgens het schema ?)

Sonja

Hoi Bram,

Nee, jonge mannetjes hebben een roze tot vleeskleurige neusdop, die wordt later blauw.

Hier kun je ook nog vergelijken:

http://forum.parkietenweb.nl/index.php?topic=1430.0

Groetjes, Sonja.

Mars

Als er een beetje witte ringetjes om de neusgaatjes zitten, dan is het een popje. Is het dopje egaal van kleur en dan meestal wat dieper blauw of wat roze dan is het een man. Als je er niet uitkomt kun je ook wat foto's maken en hier plaatsen: de foto's moeten zonder flits bij daglicht gemaakt zijn en scherp recht van voren :) Dan is het het beste te zien.

Maar met zo'n zes weken is het meestal wel aardig te zien hoor. In mijn geval wist ik door de kleurslag wat het geslacht was en ik vond eigenlijk maar 1 dopje niet duidelijk te onderscheiden: ik wist dus dat het popje was, maar aan het dopje was het lang niet te zien (tot inderdaad een week of zes).

Groeten Marcia
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..