veren kapot bijten en agressief gedrag

Gestart door Aco, april 30, 2008, 16:58:10

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Aco

Hallo,

Nu toch een zestal weken geleden hebben we Aco gekocht, toen stelde hij wat raar gedrag, maar door de adviezen van een aantal mensen is dit gedrag verdwenen. Momenteel zitten we terug met een aantal vragen. We hebben via dit forum en de zoekfunctie al naar verschillende zaken gezocht, maar nergens krijgen we een sluitend antwoord.
Aco zit het overgrote deel van de dag alleen omdat we beiden heel de dag gaan werken. Savonds krijgt hij vanaf het moment dat we thuis zijn de volledige aandacht. Na 3 weken hebben we hem laten vliegen en dit bleek goed te lukken. Hij komt constant bij ons, op ons hoofd, schouder en brengt bij ons de meest tijd door uit zijn kooi. Spelen uit zijn kooi met andere zaken doet hij niet, het enige wat hij wil is bij ons zitten. Nu merken we als we weg zijn dat hij zijn volledig staar en zijvleugel veren kapot knabbelt. Hij plooit zich dubbel zodat hij hier kan aan bijten. Wanneer we thuis zijn doet hij dit niet. Nu denken we ook dat hij in de rui zit want poetst zich veel en verliest toch heel wat veren. Maar toch knabbelt hij de andere volledig kapot.

We proberen zoveel mogelijk variatie in zijn speeltjes en in zijn kooi te brengen, maar dit interesseert hem weinig tot niet. Hij staat ook voor het raam en waar we wonen hoort hij veel andere vogels. Radio speelt heel de dag. Spiegel heeft hij niet hebben we geprobeerd, maar daar zit hij muisstil de ganse dag voor. Dit lijkt ons niet zo goed en tegen ons werd hij agressief, dus dit werd terug weggehaald.
Nu merken we ook als we thuis komen en hij mag dus uit zijn kooi, dat hij agressief is, volgens ons toch. Hij komt bij je zoals altijd en begint gewoon te bijten. We hebben gelezen hoe dit af te leren op de forum en proberen dit ook toe te passen, maar het is echt opmerkelijk dat dit gebeurd als hij net uit de kooit. Het is precies of hij kwaad is dat we ganse dag weg waren.

Nu is onze vraag of het aangewezen zou zijn om een tweede vogel erbij te nemen? We zijn niet echt zeker hierover, maar we zien dat Aco niet echt gelukkig is. Of kan dit de puberteit zijn en kan dit terug overgaan. We maken ons echt wel zorgen over het verenbijten, hij trekt ze niet uit, maar knabbelt ze allemaal af, nu zijn bijna alle staartveren tot in de helft. Kale plekken heeft hij nog niet.

Sorry voor het lange verhaal, maar we weten niet echt goed wat aan te vangen en willen niet dat onze aco ongelukkig is. Wie heeft wat advies.

Groetjes
Cindy

NaOmi_W

Het lijkt erop dat, ondanks de speeltjes die er zijn, Aco toch eenzaam is. Een vriendje erbij zal zeker geen slecht idee zijn als jullie hiervoor in zijn.
Als jullie Aco echt alleen willen houden, is het een idee om zelf met de speeltjes te gaan spelen om ze interessanter te maken en wanneer Aco bij jullie zit, ook proberen hem er naartoe te lokken of ertoe over te halen om mee te spelen.

Caradow

Ik zou je parkiet even goed na laten kijken door een vogelarts.. Het KAN puur gedrag zijn, maar het kan ook een lichamelijke oorzaak hebben. Diverse parasieten (ook inwendig, dus niet zichtbaar vanaf de buitenkant) of misschien een voedingstekort. Ga wel naar een vogelarts, een gewone dierenarts gaat dit over het algemeen volledig boven de pet.

Wacht niet te lang met een bezoekje aan een vogelarts, hoe langer dit doorgaat, ook al is het lichamelijk, des te groter de kans dat dit nooit over gaat en puur een gedragsstoornis word.

Lees hier mijn ervaringen met mijn Coco...
http://forum.parkietenweb.nl/index.php?topic=12922.0

Mars

Ik sluit me helemaal aan bij Caradow.
Wel vermoed ik dat de oorzaak waarschijnlijk toch in eenzaamheid ligt. Dus een tweede vogel zou zeker kunnen helpen, maar laat eerst een vogelarts eens kijken.

Daarnaast kan de rui ook invloed hebben op het humeur. En het kan zijn dat jullie vogel op dit moment een beetje meer los komt, gewend is en daardoor wat meer zijn grenzen verkent. Probeer er niet te veel op te reageren en het te negeren.

Groeten Marcia
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

Mandy

Ik sluit me ook aan bij Mars en Caradow.... Eerst even nakijken of ie gezond is en hem een kameraadje geven eventueel.
Als je lang genoeg volhoudt worden ze beide wel tam... Maar het kan ook zijn dat ze volledig in elkaar opgaan ....

Aco

Goedemiddag,

Momenteel hebben we het gedrag wat geobeserveerd om de dierenarts waar we naartoe gaan niet aanwezig was tijdens deze dagen. We waren beiden 4 dagen volledig thuis en Aco mocht dan ook meer uit zijn kooitje. Nu hebben we in deze dagen gezien dat hij geen enkele keer aan zijn veren heeft geknabbeld dat hij dit dus echt wel doet als we gaan werken zijn. Vandaag zit hij terug heel de dag alleen en deze avond gaan we merken of hij geknabbeld heeft of niet en dan gaan we richting dierenarts.

We zijn aan het overwegen om inderdaad een vriendje erbij te nemen, maar zijn het nog niet volledig zeker. Als ze met twee zijn hebben ze inderdaad meer aandacht voor elkaar en nu is het wel plezant dat hij overal met je meegaat en kijkt wat je aan het doen bent. We gaan het nog even bekijken. Mochten we een vriendje erbij nemen is het beter een parkietje van dezelfde leeftijd of een jongere parkiet? Of maakt dit niet veel uit.
Kunnen geluiden van andere vogels goed zijn voor hem. Soms laten we hem via filmpjes hem andere parkietjes horen en dan begint hij volop te fluiten en zeer actief te doen.

Het bijten zelf blijft wel, maar het is vooral op momenten dat hij zichzelf wat drukker maakt dat hij als een razende begint te pikken en te bijten, wanneer we nee zeggen en hem wegzetten gaat dit wel terug over. Dit kan mss zijn puberteit zijn, het is een ventje met karakter onze Aco  :)

Alvast bedankt voor de reacties op onze vragen
Grtz
Cindy




Mandy

Leeftijd maakt helemaal niks uit.
Ze zijn erg sociaal en kijken daar niet naar hoor. Ik heb er 4 van verschillende leeftijden. De oudste is 5 en die heb ik geadopteerd ( misschien ook een optie voor jou ? ) Na een paar dagen was hij beste vriendjes met een ander mannetje van 2.

Misschien kun je inderdaad proberen om de radio aan te laten als je weggaat?! Dan zijn er geluiden in huis en komt het misschien huiselijker over.
Als ik weg ga dan gaat ie ook aan en 's avonds blijft er een lampje branden!

Volgens mij is het inderdaad een vraag naar aandacht.
En als ie al wat tam is dan kan het heel goed zijn dat de eventuele nieuwe parkiet zijn gedrag imiteerd want daar zijn ze een meester in!

Succes en houdt ons maar even op dehoogte.

Lijntje

Hallo Cindy,
ik zat dit topic te lezen en vroeg me gewoon af hoe het nu gaat? Het is namelijk een paar dagen geleden sinds je laatste bericht en ik ben erg benieuwd! Hoop dat het wat verbeterd is..
Groetjes Annelijn

Aco

Hallo,

Het is inderdaad een aantal dagen geleden. Momenteel gaat het iets beter met het veren bijten. Omdat we dan zoveel dagen thuis geweest zijn heeft hij dit niet meer gedaan. En tegen dat we terug ganse dagen moesten gaan werken, heb ik zijn kooi volledig vernieuwd met nieuwe speeltjes. Nu heeft hij blijkbaar een vriendje gevonden in zijn kartonnen doosje. Zit hier naast en brabbelt hier tegen en denk dat hij dit het overgrote deel van de dag doet.
Nu zien we ook dat hij volledig in de rui is, zelfs een staartveer is hierdoor al uitgevallen. Telkens als hij aan zijn veertjes komt om zichzelf te poetsen vallen er een groot aantal uit. Nu is hij wat kribbig, maar dit komt vooral door rui waarschijnlijk. Aco krijgt ook extra ei voer tijdens deze periode. Verder naar het agressief bijten, zien we als we net thuiskomen en hij uit zijn kooi mag dat hij dit een tijdje blijft doen en daarna stopt dit,  dit is echt om zijn grenzen te verleggen en om te kijken of hij de baas kan zijn denken we.
Als hij uit zijn kooi is speelt hij ook meer met zijn speeltjes op zijn parkietenboom dan dat hij voordien altijd bij ons zat. Wel blijft hij nog wat verschietachtig, zeker als er wat meer lawaai is, verschiet hij van de minste geluiden, maar hij is dan ook nog maar jong hè.
Wel gaan we om een vriendje voor Aco nadat we terugkomen van onze reis. Begin juni gaan we voor een weekje weg en dan verblijft Aco bij mijn ouders en dan vinden we het beter dat we met het tam maken van een nieuwe vogel beter kunnen beginnen als we terug zijn.

Dus wordt nog vervolgd.
Grtz
Cindy


Aco

Hallo iedereen,

Ondertussen is er heel wat veranderd bij ons!!
Gisteren hebben we een parkietje gevonden in een groothandel. Het diertje was er ongelukkig binnen geraakt en kon niet meer naar buiten. Hoe lang het daar rond heeft gevlogen daar hebben we geen idee van. Van de winkel mochten we ons hierover ontfermen. Het arme diertje zag er helemaal niet goed uit. We konden het gewoon op onze hand laten zitten, volgens ons zal dit toch wel een tam diertje zijn, laat zich aaien, heeft zoentje op je hand en wil er dan ook niet meer af. Nog niets vernomen van in de omgeving van mensen die een parkietje kwijt zijn.
Ondertussen hebben we het in een aparte kooi gezet. Het zit wel op een stokje, heeft gisteren heel veel gegeten en veel geslapen( op een pootje en hoofdje tussen de veren :D)!!
Deze morgen zag het er al wat beter uit, veertjes minder bol, terug beginnen eten. Maar slaapt nog heel veel, reageert bijna niet als je er tegen praat, reageert weinig op ACO die vol ongeduld zit te fluiten en te kijken naar haar nieuwe vriendje.
Het nieuwe parkietje is wel al volwassen en dus moeilijk te weten welke leeftijd het heeft. We denken dat het een mannetje is paarsachtige neusdop met lichtblauw ronde gaatjes. Wel vinden we het raar dat hij een zwart bekje of toch zeer donker gekleurd heeft in plaats van lichtgeel!! kan dit parkietje ziek zijn??
We hopen dat het vandaag nog wat op krachten kan komen en dat het wat actiever wordt, kan het ook verdrietig gedrag zijn omdat hij zijn huisje kwijt is of komt dit vooral door het niet eten en de indruk van de gebeurtenis!!!

Dit maakt dat we vroeger of gepland een nieuw vriendje hebben voor Aco, maar het ziet er echt een schatje uit.
En Aco reageert uiteindelijk wel goed op het nieuwe gezelschap. Wanneer ze uit haar kooi is, gaat ze op de kooi kijken en klimt ze heel de kooi rond en doet haar stunten om de aandacht te trekken.

Wordt dus vervolgd

Groetjes
cindy

Mandy

Ten eerste denk ik dat ie uitgeput want je gaf zelf al aan dat je niet wist hoe lang ie daar al rond vloog. En je weet niet wat ie allemaal al heeft meegemaakt, dus dat ie veel slaapt is niet zo gek, moet natuurlijk ook weer op krachten komen...
Ten 2de is het een goed idee om hem/haar even na te laten kijken door een dierenarts.

Dan heb je in ieder geval het zekere voor het onzekere. Ook wat betreft een donkere snavel..

Aco is dus al goed nieuwsgierig!  ;D

Maar wel fijn dat ie nu eindelijk een "thuis" gevonden heeft! Veel plezier ermee...

ciske

CiteerHet nieuwe parkietje is wel al volwassen en dus moeilijk te weten welke leeftijd het heeft. We denken dat het een mannetje is paarsachtige neusdop met lichtblauw ronde gaatjes.

ik denk juist dat het nog een jong beestje is omdat de neusdop nog nie helemaal verkleurd is. verder sluit ik me aan bij mandy van dat het verstandig is even de vogelarts er naar te laten kijken.

gr, bas

Aco

Hallo,

Het gaat super goed met ons nieuw parkietje. De dag nadien was dit al een heel andere parkiet dan de eerste dag. Is terug op krachten gekomen en ziet er al helemaal anders uit. Zit al mooi strak in zijn veertjes en niet bol. Is heel tam, komt zonder probleem op je hand zitten in de kooi, eet uit je hand en wil er dan ook niet meer af. Vandaar dat we geprobeerd hebben hem uit zijn kooitje te halen. En is ook zeer goed gelukt, eerst zonder Aco omdat zij veel te nieuwsgierig en wat geweldig was. Kan al terug vliegen, is wel nog zoals een helikopter, heel traagjes maar wel super gericht naar waar hij wil.
Gisteren samen met Aco buiten de kooi aan elkaar laten wennen. Aco begon vanaf het eerst moment met haar bek tegen zijn bek te snavelen, zoentjes te geven. Ook kroelt ze hem op zijn hoofdje en maken ze van die gezellige geluidjes. Af en toe wil Aco hem wel vastnemen met haar poten en er bovenop springen...we weten niet goed wat we hiervan moeten van denken. Hijzelf vond dit niet zo plezant en maakte dan ook een luid piepgeluid. We blijven er wel bij als Aco te geweldig is halen we haar weg. Maar lijkt goed te lukken.
Ook komen ze samen op ons hoofd, schouder te zitten om tegen elkaar te kletsen en te knuffelen.
wel laten we hen nog wat in aparte kooien zodat ze zeker aan mekaar gewend zijn.

Lukt dus heel goed.

Groetjes

Mandy

Helemaal geweldig!  ;D Veel plezier verder....
En geniet ervan!

Milo-Pixel

Wat leuk dat het zo goed gaat! Zo te horen worden het dikke maatjes met elkaar, en met jullie  ;D