Oplossing raadsels Smikkelparkiet

Gestart door Smikkelparkiet, april 30, 2008, 00:22:04

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Smikkelparkiet

Hey, forummers!
Een dikke week gelden is de tweede "Forum Parkieten-Freak" nieuwsbrief uitgekomen, en ik heb daar een raadseltje ingezet voor jullie.
En, was het moeilijk? Hebben jullie het op kunnen lossen?  :D
Voor degenen die de nieuwsbrief gemist hebben komt hier het raadseltje nog een keer, mét de oplossing uiteraard!

Komt ie!   :P


Smikkelparkiet gaat met zijn vrienden Coco, Toula en Pekka op vliegvakantie naar de Canarische Eilanden.
Onderweg krijgen de heren honger en dorst. Al snel vinden ze een mooie picknickplaats bij een waterbron en gezamenlijk besluiten ze voor de maaltijd te gaan zorgen.
Pekka kan heerlijk koken en wil bessencompote gaan maken. Iedereen vindt dat een fantastisch idee en Coco en Toula zullen de bessen gaan plukken. Pekka vraagt aan Smikkelparkiet of hij precies 40 milliliter water wil gaan halen uit de waterbron. Smikkelparkiet stemt toe, maar helaas heeft hij geen maatbekertje bij zich. Hij heeft alleen twee drinkflesjes bij zich en verder niets. Het ene drinkflesje heeft een inhoud van 30 milliliter en het andere een inhoud van 50 milliliter.
Tja, wat nu? Goede raad is duur. Hoe moet hij met deze 2 drinkflesjes nu 40 milliliter afmeten? Smikkelparkiet denkt heel diep na en dan ineens weet hij het!
Even later geeft hij precies 40 milliliter water aan Pekka.

Vraag:
Hoe kan Smikkelparkiet precies 40 milliliter water afmeten met behulp van deze twee drinkflesjes?


Dan zal ik (Smikkelparkiet dus) jullie nu vertellen hoe ik het opgelost heb  ;D

Ik vulde het drinkflesje van 50 milliliter bij de bron en vulde daarmee het flesje van 30 ml.
Deze 30 milliliter gooide ik weg en vulde het flesje opnieuw met de resterende 20 milliliter uit de fles van 50 milliliter.
Ik liep terug naar de bron en vulde de fles van 50 ml opnieuw. Toen pakte ik het kleine flesje van 30 milliliter, en vulde dat met water aan tot 30 ml.
Er zat nu nog precies 40 ml in mijn grote drinkfles. :)



Lieve mensen,
Onze vakante naar de Canarische eilanden was heerlijk, we hebben genoten.
De bessencompote van Pekka was erg lekker! Helaas heb ik wel geknoeid tijdens het eten, dus ik heb nu een soort van roze baard. Eigenlijk vind ik dat wel mooi, het is weer eens wat anders!
Wel, in de volgende nieuwsbrief laat ik weer wat van me horen, misschien met een raadsel en anders met een verhaal of een leestip!
Wil jij die nieuwsbrief ook ontvangen? Dat kan!
Geef jezelf dan maar gauw op!

Parkieten-Freak

Bedankt Smikkel! ;)
We hopen snel weer van je te horen in de volgende nieuwsbrief!


Smikkelparkiet

#2
Dat komt goed, de 3e nieuwsbrief komt eraan! :)

Parkieten-Freak

#3
Bedankt Smikkel, je hebt weer goed je best gedaan!  :P
Ik zal dit topic even sluiten tot 30 mei, want anders verklapt misschien iemand per ongeluk de oplossing.  ;)


Smikkelparkiet

#4
Nou, hier ben ik weer!
Voor degenen die de 3e nieuwsbrief niet ontvangen hebben, hier volgt nog een keer het raadsel en daarna zoals beloofd de oplossing! :)
Het was een makkie dit keer he?  ;)

Komt ie!
CiteerOp een regenachtige dag zat Smikkelparkiet naar MTV te kijken. Hij hoorde dat zijn favoriete rockgroep "The Byrds" de volgende dag een éénmalig concert zou geven in Londen.
"Daar moet ik naartoe", dacht Smikkelparkiet hardop. Snel vloog hij naar zijn vrienden Pekka, Toula en Flitske en vroeg of zij zin hadden om mee te gaan. Gevieren maakten zij de oversteek over de Noordzee. Tijdens het vliegen kreeg Pekka dorst en besloot wat zeewater te drinken. Hij maakte een duikvlucht, schepte zijn snavel vol water en spuugde het meteen weer uit. "Jakkes", sprak hij, "dat water smaakt zout!" De drie andere vogels knikten instemmend tijdens het vliegen.
"Ja, dat klopt", zei Smikkelparkiet. "Dat komt omdat er op de bodem van de zee hele grote zoutkristallen liggen".
"Mafkees, dat is helemaal niet waar" zei de grofgetaalde Toula tegen Smikkelparkiet, "dat water smaakt gewoon zo goor omdat de rivieren zout meenemen uit de bergen".
Flitske, de meest serieuze van het viertal, hoorde beide verklaringen gelaten aan. "Natuurlijk niet jongens", zei hij, "mensen, planten en dieren scheiden zouten uit en die komen uiteindelijk in de zee terecht".
Pekka zat luidruchtig te smakken om de nare smaak in zijn snavel kwijt te raken. "Volgens mij kletsen jullie maar wat", sprak hij. "Ik ga het aan "de Prof" vragen zodra we weer thuis zijn".
Eenmaal thuisgekomen hoorde Professor Azalea van Eykelsteyn het verhaal van Pekka aan en ze vertelde dat één van de drie heren toch echt het juiste antwoord gegeven had.
"Je mag drie keer raden", sprak de knappe Azalea.
Tja, goede raad was duur. Wie gaf nou het goede antwoord? Smikkelparkiet, Toula of was het nou Flitske?


Stenen in de bergen bevatten een klein beetje zout. Als er water over die stenen spoelt, lost een beetje van dat zout in het water op. Het is zo weinig, dat je het niet proeft. Maar dat kleine beetje zout komt via de rivieren in zee terecht. Daar verdampt het water door de warmte van de zon en dat worden wolken en uiteindelijk regen. Het zout verdampt niet en blijft dus in de zee achter. Dat is al miljarden jaren zo gegaan. Steeds bleef er zout in de zee achter......
Toula gaf dus het juiste antwoord. :D

Veel groeten van Smikkelparkiet!

Smikkelparkiet

#5
TadaTada.......Red Alert!  8)Hallo allemaal!
Pekka, Toula en ik zijn gisteren teruggekomen van alweer een verre vliegvakantie.  ;D
Sjonge jonge, we hebben weer een hoop meegemaakt zeg, vooral gisteren! ???
Pekka was alvast vooruit gevlogen omdat hij in Marrakesh een vliegend tapijt wilde kopen. Leek hem wel handig om gewoon lekker met zijn luie krent op een tapijtje naar 0031 vliegen.  8)
Nou, toen Toula en ik op de lokale markt aankwamen, was Pekka in geen velden of wegen te bekennen. Vliegende tapijten zagen we trouwens ook niet, er vloog helemaal niets daar, behalve wij dan.
Eerst dachten we nog dat Pekka een proefvlucht aan het maken was op een een luxe turbo-berber.
Nou, niets was minder waar. Toula en ik hebben alles afgezocht, en ineens zagen we in een verlaten steegje onze vriend zitten.
Op zijn dooie akkertje zat meneer een waterpijp te roken met een of andere rijke olieboer. Sjeik el Shak heette hij, of zoiets in die geest.
Ze waren aan het onderhandelen, zo noemde noemde Pekka dat......ja, ja. En die lege fles in het midden onderhandelde ook mee zeker?
Right!
Anyway, jullie raden het al. We zijn gewoon op eigen kracht naar huis moeten vliegen. Pekka had nogal wat problemen met sturen, hij vloog constant de verkeerde kant op.
Maar goed, we zijn weer veilig thuis, maar vraag niet hoe. Mijn snavel is verzegeld  :-X. Ik ga me binnenkort weer aan mijn taken wijden, de plicht roept!
De nieuwsbrief mensen, de nieuwsbrief komt binnenkort weer uit!  ;)
I'm back!  ;)

Parkieten-Freak

Smikkel, welkom terug!
Ik ben heel benieuwd of je al je fans (3 stuks) ook dit keer weer kunt vermaken met je rubriek in de nieuwbrief!  :P


Caradow

3 fans?
das ook niet veel...

Maar welkom terug lekkerbek ;)

Smikkelparkiet


Milo-Pixel

Welkom terug, smikkel ;).
Hoop dat je een leuke vakantie hebt gehad  :P

Smikkelparkiet

Dank je wel Marit.  ;) Het was heel leuk maar het is ook fijn om weer thuis te zijn.
Ik hoop trouwens dat jullie ook allemaal fijne vakanties hebben gehad!  :)

roha

Hoi Hoi Smikkel,

Leuk dat je weer terug bent!!
Mijn vakantie was erg leuk, dank je wel!  :)

Maar eh, hoe zit dat eigenlijk met Danielle en Petr@, daar ben ik wel heel erg nieuwsgierig naar, als dat mag  :D

Groetjes Hanneke

Smikkelparkiet

Dank je Roha!
Ja, Petr@ en ik zijn dikke vriendjes.  :D En Danielle vind ik ook al zo lief!  :-* Jullie zijn eigenlijk allemaal mijn vriendinnen!  ;D
O,O wat is het toch heerlijk om weer thuis te zijn, ik heb jullie wel gemist hoor!

Nou Parkieten-Frik, ik heb echt wel meer dan 3 fans! 
Kun jij niet zeggen hè?  :P


Petr@

Nou welkom terug.Hoop dat je het heel erg naar je zin hebt gehad.
Maar weet zeker dat je ons allemaal wel gemist hebt ;)



Petra
In Memory: Mijn lieve Mitzi 2010
                  Mijn allerliefste Vledder 2013
                  Mijn altijd lieve angstige Goofy 2014
                  Mijn lieve pratende Pluto 2014
                  Mijn lieve dikke Luna 2015
                  Mijn lieve kleine Lola  2016

roha

Ow, okay, ik dacht dat je stiekum verliefd bent op de dames....  :-X  ;)

hillie

Nou welkom terug smikkelparkiet.
We zijn erg benieuwd naar je raadsels.

groeten hilde

Smikkelparkiet

Citaat van: roha op september 04, 2008, 19:01:11
Ow, okay, ik dacht dat je stiekem verliefd bent op de dames....  :-X  ;)

Ja, dat is wel een beetje waar. Mijn parkietenhartje klopt heel wat sneller als ik aan jullie denk hoor! :)
Ik ben een bofkont dat ik zoveel vriendinnen heb. Mijn vrienden Toula en Pekka zien dan ook groen en geel van jaloezie.Gek hè, een groen-gele grasparkiet! :D :P

Piknikki


Smikkelparkiet

Ja, dat klopt Piknikki.
Hij heeft in Tampere (Finland) in een dierentuin/attractiepark gezeten.
Pekka is daar ooit als wees binnengebracht omdat zijn ouders hem hadden verstoten. Heel zielig allemaal. Hij zat als kuiken altijd stilletjes in een hoekje van de volière bovenop een grote steen.
Toen Pekka groot genoeg was om zelf zijn kostje bij elkaar te scharrelen, is hij op een goede dag ontsnapt.
Hij wilde weg. Hij wilde vrij zijn en de wereld gaan verkennen.
Hoe dan ook, we hebben elkaar ergens boven het Amsterdamse bos ontmoet en sindsdien zijn we dikke vrienden!

Smikkelparkiet

Hallo.
Zeer binnenkort komt er weer een nieuwsbrief uit.  :)
Zijn jullie al een beetje nieuwsgierig?