Regenboogparkietjes vaak kruipertjes?

Gestart door Anaïs, april 28, 2008, 11:27:08

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Anaïs

Hallo iedereen!
Ik had een vraagje.
Ik heb een regenboogparkietje van twaalf weken, ik heb hem vanaf zeven weken oud.
Het is een relatief klein parkietje met een beetje gehavend kort staartje.
Je ziet echt veel verschil met 'een gewone' grasparkiet wat betreft grootte en de staart.
De dierenwinkel (een andere dan waar ik mijn parkietje heb gekocht) vertelde mij dat
mijn parkietje dus een kruipertje is en dat de meeste regenboogparkietjes kruipertjes zijn.
Is dat zo?
Bovendien vind ik het erg vreemd dat de dierenwinkel waar ik hem heb gekocht, hier dan niks over gezegd heeft. Dat horen ze dan toch te zeggen als het een kruipertje is?
Of is hij nog zo klein omdat hij nog maar twaalf weken is?

Hoop dat iemand mij hier meer over kan vertellen.

Groetjes

Safrena

Hey Anaïs

Welkom op het forum

Een kruipertje kan in elke kleurslag voorkomen.
Een regenboogparkietje is niet meer/vaker een kruipertje dan een andere kleur grasparkietje. ;)

Kijk maar eens op onderstaande link daar vind je meer info terug over de kruipersziekte

http://www.parkietenfreak.nl/z-kruipersziekte.php

Vele groetjes

Caradow

Dan is gelijk de vraag, IS jou parkietje wel een kruiper? Een staart kan missen of korter zijn door verschillende redenen. Heeft jou parkietje wel alle slagpennen aan de vleugels? kan hij vliegen?

Anaïs

Ja ind, dat zit ik dan ook te denken.
Ja, hij kan wel vliegen, daar zie ik niks vreemds aan.
De ene dierenwinkel heeft er dus niks over gezegd toen ik hem kocht,
maar de andere dierenwinkel zei van wel.
Weet iemand of het dan met zijn leeftijd te maken heeft?
Groeien parkieten nog veel op deze leeftijd?

Kruipertje of niet, het is echt zo'n schatje.
Ik wil alleen wel weten of het nou een kruipertje is.

Demelza

Als hij goed kan vliegen en geen slagpennen in z'n vleugels mist dan is het geen kruiper.

Safrena

Hey Anaïs

Als ze nog jong zijn kunnen ze iets kleiner zijn, maar dat is toch niet zoveel in verschil hoor ;)

Je heb drie verschillende soorten grasparkietjes, namelijk de hollandes, de gewone en de engelse
De holandse grasparkiet is een slag kleiner dan de normale en de Engelse is dan weer een slag groter dan de normale grasparkiet  ;)

Misschien kun je even een foto plaatsen van je lieverdje ;)

Vele groetjes

roha

Hoi,

Ik ga ervan uit dat je een regenbooggrasparkiet hebt.
Het ligt niet aan de kleuren of een parkiet een kruipertje is, dus dat is echt een fabeltje, wat deze dierenwinkel je heeft proberen wijs te maken.
Daarnaast zijn er verschillende groottes bij parkieten. Het regenbooggrasparkiet is vaak wel iets kleiner gebouwd.
Heeft jouw parkiet al die tijd geen lange staart gehad? En hoe is het met de vleugels gesteld, mist hij daar ook slagpennen? De link die Safrena heeft gegeven kan je lezn en nakijken of jouw parkiet dezelfde symptomen heeft. Kan je misschien een foto plaatsen?
Veel dierenwinkels hebben niet zo heel erg veel verstand van vogels, dus vaak weten ze niet eens dat het een kruipertje is.

Groetjes

Anaïs

Iedereen bedankt voor jullie reacties!

Roha: Nee hij heeft van het begin af aan al geen lange staart gehad.
En ja, het is een grasparkietje.
Ik zal zo snel mogelijk even een foto plaatsen van hem! :)

Groetjes.

Moppers

Heel veel dierenwinkels hebben jammer genoeg geen enkel verstand van de dieren die ze verkopen. Daarom geven ze vaak onvolledige of onjuiste informatie aan hun klanten als die een dier aanschaffen.
Het is heel goed mogelijk dat de mensen van de dierenwinkel waar jij je parkietje hebt gekocht nog nooit van de kruipersziekte gehoord hebben. In dat geval hebben ze je dus niet opzettelijk belazerd, of je parkietje nu wel of geen kruipertje is.
Ik vind dat het niet zo hoort, het zomaar dieren verkopen zonder er behoorlijk wat vanaf te weten. Maar jammer genoeg is het vaak wel de werkelijkheid en zien de winkels hun dieren echt alleen als koopwaar, iets waar winst op gemaakt moet worden.

Als jouw nieuwe parkietje geen kruipertje is, dan krijgt hij bij zijn eerste rui hoogstwaarschijnlijk weer een volledige staart, aangezien alle veren dan (geleidelijk) uitvallen en vervangen worden door nieuwe. Zijn korte staart kan komen doordat hij heeft vastgezeten met zijn staart, of misschien heeft een nestgenootje de veren afgebeten. Deze kapotte veren zullen dus bij de rui vervangen worden voor normale veren.