onsnapende parkiet

Gestart door parkietenfreakje, april 26, 2008, 12:06:48

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

parkietenfreakje

Mijn parkiet ontsnapt altijd maar! Als ik haar er terug in de kooi zet dan vliegt ze er al na 5 minuten terug uit!!!!! :(

Een echte ramp zou zijn als haar manetje dat ook leert, dat zal niet lang duren hij ontsnapte al een keer mee!!!!!!!!
(waneer ze samen ontsnapten vlogen ze tegen de ruit :o )
:-\

Mars

Ontsnappen ze door het deurtje, door het etensbakje?
Je zult gewoon je kooi beter moeten beveiligen, dnek je niet?

Hier ontsnappen ze door de etensbakjes, plakbandje er op en klaar! (goed opletten ddat ze niet van buitenaf er aan knagen!)
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

parkietenfreakje

Zal ik zeker doen met dat stukje plakband ;D.

Ondertussen weet ik al hoe ze het ontsnappen heeft geleert:
toen ze nog een verlamd pootje had moet ze in haar eetbakje gevallen zijn, en met haar snavel geprobeerd om haar om te keren en zo het open getrokken hebben. En daarna ervoor gekozen hebben om op haar broedblok te gaan zitten. ;D

Jacko

Kies liever voor een slotje of een haakje want met plakband kunnen er serieuze problemen voorkomen :-\
Waardoor ontsnapt ze steeds... ? Zo te lezen door het voerbakje, wat trekt ze dan precies open? ik vat het niet helemaal...

DarkWolf

Het zijn voerbakjes die buiten de kooi hangen, daar kun je geen slot of haak aanhangen. Gewoon vastplakken met plakband, maar opgelet dat hij door het proberen openprutsen geen plakband kan binnen krijgen.

parkietenfreakje

Citaat van: Jacko op april 26, 2008, 14:57:00
Kies liever voor een slotje of een haakje want met plakband kunnen er serieuze problemen voorkomen :-\
Waardoor ontsnapt ze steeds... ? Zo te lezen door het voerbakje, wat trekt ze dan precies open? ik vat het niet helemaal...
Mijn voederbakjes schuiven open (dat ziet ze ook telkens als ik het bakje open doe) en langs binnen zijn er dingetjes die dat ervoor zorgen dat het schuivend gedeelte op zijn plaats blijft, daar bijt ze (Yelle, ja dat is een rare naam voor een popje) naar en trekt daar een beetje aan en dat komt los nog wat treken en het bakje is open. :o Dan nog wat kruipwerk (wat ze leerde in buizen) en Yelle is buiten.(2 keer was genoeg om dit goed te kunnen)
  ;)

groetjes Yelle ;D

Jacko

Oke dan gaan we nu even verder op hoe de kooi eruit ziet. Bij de openingen waar de voederbakjes moeten hangen, zit daar ook traliewerk wat je omhoog doet voordat je het bakje erin hangt en wat dicht kan als je het bakje eruit hangt? Zo ja, dan had ik bij de dierenwinkel 2 bakjes (water en voer) gekocht ( 2 a 3 euro) om aan de binnenkant te hangen.
Zo nee... dan... kun je of een andere kooi kopen als het plakband niet lukt of... improviseren met een stukje hout en wat klemmetjes om de openingen af te sluiten en alsnog andere voerbakjes kopen...

Bah wat moeilijk :P

parkietenfreakje

Citaat van: Jacko op april 26, 2008, 15:39:12
Oké dan gaan we nu even verder op hoe de kooi eruit ziet. Bij de openingen waar de voederbakjes moeten hangen, zit daar ook traliewerk wat je omhoog doet voordat je het bakje erin hangt en wat dicht kan als je het bakje eruit hangt? Zo ja, dan had ik bij de dierenwinkel 2 bakjes (water en voer) gekocht ( 2 a 3 euro) om aan de binnenkant te hangen.
Zo nee... dan... kun je of een andere kooi kopen als het plakband niet lukt of... improviseren met een stukje hout en wat klemmetjes om de openingen af te sluiten en alsnog andere voerbakjes kopen...

Bah wat moeilijk :P
Dat extraatje is er niet.
Als de plakband het niet houd dan koop ik wel een ander soort bakje, of ik maak zelf iets desnoods een heel bakje.

groeten Yelle ;D

Jacko

Kon zogauw even nergens op komen ::)
bij voorkeur een dicht bakje kopen waarbij geen klepjes/schuifjes en dergelijke zitten.
Gewoon een opening,en dat is dan de opening waar het parkietje uit eet.
Om schoon te maken of nieuw voer in te stoppen gewoon omkiepen en omspoelen, en dan even door de voorraad heen halen.

Das mijn tip.

parkietenfreakje

#9
Dank voor de vele tips.
Ik zal ze zeker gebruiken :D

groetjes  ;D

Dag één ge slaagt met de plakband.
Wie weet wat het morgen zal geven??? Ik weet het niet

pootje Yelle

berichtjes samengevoegd, Caradow

hillie

#10
Hoi,

Je kan ook bakjes kopen die gewoon aan de binnen kant van de kooi hangen.
Als ze het dan probeert kan ze de kooi ook niet uit komen.


groeten hilde

Audrey

Misschien domme suggestie, maar zou het niet helpen om op de bakjes 'tralies' te tekenen? Met tipex of zo, en er dan van die doorzichtige zelfklevende folie overkleven en ervoor zorgen dat die heel goed op maat gesneden is zodat de parkietjes die niet kunnen losknabbelen? Dan denken ze toch dat ze er niet uitkunnen? Of heb ik nu net iets ongelooflijk stoms gezegd?  ???

Mandy

Tipex en plakband dat kun je maar beter niet gebruiken! Daar gaan ze aan knagen!!!

Er zijn een tal van oplossingen!
Een klein ijzer draadje met de scherpe kanten naar buiten gedraaid is er 1... met een sisal touwtje maar dan is er een kans dat ze dat kpaot bijten, of een andere kooi met beter sluitwerk en de bakjes aan de binnenkant...

Maar vraag 2: waarom mogen ze niet vrij rondvligen als je thuis bent?! even de gordijnen dicht en ze wennen aan de ruimte... laat ze een paar rondjes vliegen en dan is misschien de drang om te ontsnappen er ook niet meer.

roha

Citaat van: Mandy op april 29, 2008, 11:23:55
Een klein ijzer draadje met de scherpe kanten naar buiten gedraaid

Dit is toch niet veilig, want parkieten komen ook wel eens aan de buitenkant bij de voerbakjes, waar de scherpe kantjes dus wel weer een probleem vormen.

Mandy

Ik doe dat alleen als ze in de kooi zitten en naar buiten mogen, anders niet want dan is dat toch ook niet nodig als ze er toch al uit zijn?

Voor de rest hebben ze alle vrijheid....wat betreft dat ijzerdraadje, ze zijn wel nieuwsgierig en ze voelen er even aan meer niet...

Altijd beter dan plakband en tipx toch?!

Jacko

wát doe je precies als ze in de kooi zitten? Paar keer doorgelezen maar ik snap 'm niet.

roha

Mandy bedoelt dit:
De bakjes vastzetten met ijzerdraad doet ze alleen al ze in de kooi zitten. Als ze eruit zijn, haalt ze de ijzerdraadjes weer weg, vanwege de scherpe uiteindes

Jacko

Bedankt,
Ik snap sowieso niet waarom je een ijzerdraadje moet gebruiken. Je kunt netzogoed een schoenveter of een touwtje gebruiken.
Dat krijgen ze echt niet zomaar doorgebeten ... :-\

roha

@Jacko: Denk je dat? Kom dan maar eens kijken naar Sam, zij heeft een touwtje zo doorgeknaagd, een middagje weg of een dagje werken en madam lukt het wel in die tijd om het door te knagen.
Een schoenveter zou ik niet gebruiken, dat is behandeld touw, beter is sisaltouw dan.

parkietenfreakje

Citaat van: Mandy op april 29, 2008, 11:23:55
Maar vraag 2: waarom mogen ze niet vrij rondvliegen als je thuis bent?! even de gordijnen dicht en ze wennen aan de ruimte... laat ze een paar rondjes vliegen en dan is misschien de drang om te ontsnappen er ook niet meer.
Dat licht wat gevoelig, de achterdeur gaat eens open voor frisse lucht en als ze dan ontsnappen vliegen ze naar buiten en kiezen voor vrijheid!!!!!!!!!!!