Hun eerste nestje!!

Gestart door Parkietjuh, april 20, 2008, 10:27:34

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Parkietjuh

Ik dacht dus dat mijn popje 10.5 maanden oud was, maar nee hoor ze is al 13 maanden!!
Heb dus na veel info uit boeken, internet 4.5 geleden een broedblok opgehangen.
En ja hoor, ze kreeg al een flink kontje, had dikkere poepjes en zat erg lang op de bodem van de kooi.
Ook verkleurde haar neusdopje een beetje van bruin naar bruin-groen/blauw.
En 17 april was het raak, het eerste eitje!!
Ook gisteren 19 april was er weer een eitje.
Hopelijk gaat het allemaal goed komen, in ieder geval vind ik het fijn dat jullie een beetje mee kunnen kijken, stel dat er toch wat mis gaat.
Ik kijk nu elke dag 1 keer in het blok, als ik bij de kooi kom vliegt het vrouwtje in het blok, daarom kan ik geen foto maken als het vrouwtje eruit is.
Heb 2 foto's geplaatst.

Foto 1 = 17-04-2008
Foto 2 = 19-04-2008


[verwijderd door de beheerder]

Tjipie lover

Hey wat leuk zeg, nog meer baby's in aantocht hopenlijk dat ze bevrucht zijn.
Nou ik ga meelezen hoor!!
Mijn Lucky haar eitjes komen hopenlijk komende week uit, tenminste de eerste paar.
Ben benieuwd hoeveel eitjes jou parkietje gaat leggen :)

Geniet ervan en hopenlijk gaat alles goed.

Groetjes Ank.

chrikske

gefeliciteerd met het eerste nestje !  ;D

mijn 3 koppeltjes in de volière hebben momenteel ook allemaal eitjes, hopen dat alles goed gaat dit jaar!

groeten  ;)

Ilse*

Citaat van: Parkietjuh op april 20, 2008, 10:27:34
Ik dacht dus dat mijn popje 10.5 maanden oud was, maar nee hoor ze is al 13 maanden!!

Hoe ben je hier zo achter gekomen? ??? Ik vind het toch wel erg vreemd...
Maar goed, hopenlijk komt alles goed met het nestje en houdt je pop het goed vol. Jonkies van een te jonge pop kunnen zwak zijn (of de eitjes zijn onbevrucht) :-\

Parkietjuh

Heej

Bedankt voor jullie reacties vast, hopelijk legt ze maandag het volgende eitje.
Hoe ik erachter ben gekomen dat ze 13 maanden is, komt omdat ik de eerste keer verkeerd gerekend had ;-).
Al zijn de eitjes niet bevrucht ( wat wel jammer zal zijn ) het is me nu al een hele ervaring!! :D ;D

Gr.

hillie

Ook gefeliciteerd met je eerste eitjes.
Nu hopen dat ze bevrucht zijn.... :-\
We zullen duimen voor je


groeten hilde

Safrena

Hey Parkietjuh

Sorry hoor, maar ik vind dat je veel te snel teveel wil. :-X

Heb net nog een van je oudere berichtjes gezien
Daar zeg je eerst in dat het mannetje al een nestje gehad heeft, en een paar berichten later weet je niet hoe oud het mannetje is  :o

Als je veel over broeden gelezen zou hebben, zou je de leeftijd van popjes en mannetjes moeten weten :-\

Daarnaast heb jij je mannetje nog maar net iets meer dan  een maand ongeveer en het popje nog maar een acht maanden.

sorry als dit cru of bot of grof overkomt, maar ik vind persoonlijk dat je veel te vroeg begonnen bent. :-\
Je had op zijn minst eerst de parkietjes voldoende de tijd kunnen geven om aan elkaar te laten wennen

Dat een dierenwinkel ook maar durft te gaan zeggen dat parkieten na twee dagen al koppeltjes vormen, nou zeg dan moet die ook maar een keertje meer info over parkieten op gaan zoeken.

Je bent met levende wezentjes bezig en ik hoop heel hard voor jou dat er niks fout gaat

Groeten

Parkietjuh

Hoi Safrena,

Ik snap wat je bedoeld, ik heb namelijk bij een kweker + dierenwinkel gevraagd of ik al kon beginnen met kweken.
Deze vertelde mij dat dit absoluut geen probleem was als het klikte tussen de parkieten.
Daarom ging ik er ook vanuit dat het kon.
Je maakt me nu wel een beetje bang :P.
Hopelijk gaat het toch maar goed dan.

Gr.

Mars

ehm... even een opmerking, ik lees:

CiteerEn ja hoor, ze kreeg al een flink kontje, had dikkere poepjes en zat erg lang op de bodem van de kooi.

Een popje hoort niet op de bodem van de kooi te zitten als ze een eitje wil leggen en ze heeft een blok. Een popje met eitje op de bodem van de kooi betekent ALARMfase 1: waarschijnlijk legnood. Uiteindelijk is het eitje er uitgekomen, maar als het te lang duurt voor het volgende komt (dus niet 2 dagen later) of je popje gaat op de bodem zitten dan moet je haar gaan helpen.

Het poepertje insmeren met olijfolie wil wel helpen, warm zetten... En als ze een 4 uur later niet gelegd heeft, naar een vogelarts.

En dat is dus precies een van de grootste gevaren van een te JONG broedend popje: legnood. En dat overleven maar weinig popjes!

Sorry voor mijn reactie, maar ik lees het alsof jij aanneemt dat het goed is dat je popje op de bodem zit. Nou, dan heb je je dus niet goed voorbereid! Lees je alsjeblieft verder in!
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

Parkietjuh

Hoi Mars,

Ik heb op dit forum gelezen dat als een popje af en toe op de bodem zit wat ze bv eerst niet gedaan heeft dat ze dan binnenkort een eitje krijgt.
Ze heeft geen legnood hoor, gaat allemaal goed.
Maar vinden jullie het wel goed als ik hier mijn ervaring plaats met eventuele vragen??
Ieder geval heb ik vas een vraagje : Moet de doek over de kooi i.v.m. de 15 uur licht nog steeds erop??

Gr. Nick

Mars

Als je het gewend bent om een doek over de kooi te doen, kun je dat blijven doen. Maar houd dan wel lang genoeg de doek van de kooi: zorg er voor dat je vogels voldoende lichturen krijgen.
Toen bij mij de kleintjes eenmaal geboren waren heb ik de doek maar half over de kooi gedaan: de kant van het blok bleef vrij zodat mams toch nog een beetje licht kreeg. De kleintjes moeten namelijk ook 's nachts en later alleen vroeg in de ochtend gevoerd worden, dus dan is het fijn dat mama nog wle wat te eten kan halen als ze daar behoefte aan heeft

Persoonlijk heeft geen van mijn twee popjes op de bodem gezeten voor het leggen van het eitje. Sorry, ik wilde je niet aanvallen en misschien ben ik te fel in dit geval, maar ik vind het vreemd en zou erg bezorgd zijn geweest als het bij mij was gebeurd. Misschien dat iemand anders daar zijn ervaringen over wil delen?

Groeten Marcia
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

Parkietjuh

Nee is niet erg Marcia, bedankt voor de tips!!
Ik heb even een kweker bij mij uit de buurt gebelt en deze zij dat het niet erg was dat ze af en toe op de bodem zit, dit doen wel meerdere popjes zij hij.
Maar het vrouwtje heeft vandaag het 3e eitje gelegd!!


[verwijderd door de beheerder]

Parkietjuh

Heej allemaal

Het gaat gelukkig erg goed, het mannetje mag ook in het blok dus het is erg rustig de laatste tijd ;-) ( als ze in het blok zitten ).
Als het vrouwtje eenmaal uit het blok even vleugels strekken is dan wil het mannetje meteen paren.
Per dag wel 2 / 3 keer.
Is dit erg onder het leggen?

Gr.

Mars

Volgens mij is dat niet erg hoor. Als je popje niet meer wil, dan geeft ze dat wel aan ;)

Fijn dat het zo goed gaat! Ik hoop met je mee dat dat zo blijft  ;D
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

Safrena

Hey Parkietjuh

Zoals Marcia al zei, dat is niet erg, laat ze maar lekker doen  ;)
Als jouw popje het echt niet wil zal ze dit ook wel laten merken aan het mannetje ;)

Fijn dat alles goed gaat,

Vele groetjes

Parkietjuh

Oke dan gelukkig.
Het 4e eitje is net gelegd!!
Hopelijk gaat ze zo nog even door ;).

Wel had ik nog even een vraagje.
Mijn popje is een geelmasker hemelsblauw,  maar weten jullie ook wat voor soort het mannetje is? :)

Parkietjuh

Vandaag zag ik helaas dat er 1 eitje kapot was  :(.
De andere eitjes zijn ook ineens heel vies, lijkt wel of ze onder de poepjes zitten, maar ze blijft gewoon doorbroeden, zelfs op het kapotte eitje.
Moet ik het kapotte eitje nu ook gewoon laten liggen?

Tjipie lover

Kapot eitje beter weghalen.
Anders gaat het heel erg stinken!!

Groeten Ank.

Parkietjuh

Oke, bedankt Ank.
Heb het eitje voorzichtig met een lepel eruit gehaald.
Het vrouwtje schreeuwde zo hard!! :o
Toch bedankt. ( Eitje was trouwens onbevrucht :( )

Tjipie lover

laten we hopen dat de anderen wel bevrucht zijn :D
hier had ik 5 eitjes en heb nu 2 jonkies.
kan opzich nog net wat uitkomen maar het kan ook zeker zo blijven.

Groetjes Ank.