Bloed aan vleugel

Gestart door Chicowen, april 19, 2008, 22:17:07

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Chicowen

Hej allemaal,

Ramon en ik waren vandaag overdag een deel weg (boodschappen doen enzo) en vanmiddag mochten de lieverdjes nog even vliegen voordat we weer weg moesten. (hadden een receptie vanmiddag/vanavond) Lieverdjes natuurlijk even lekker rondvliegen, wij ondertussen omkleden voor de receptie. Maar onze slaapkamer ligt dichtbij de woonkamer en we liepen ook steeds heen en weer, dus het is niet zo dat de lieverdjes zonder toezicht aan het vliegen waren. Vlak voordat we weg moesten heeft Ramon ze in de voliere gezet, trosgierst gegeven etc. Toen rekte Chico zich even uit en toen zag Ramon dus iets raars onder haar vleugel zitten, het leek een beetje op bloed. Hij mij geroepen, maar het was niet echt goed te zien als ze zich uitrekte, je zag wel wat, maar kon het niet goed bekijken. Toch Chico maar even vastgepakt en inderdaad er zat bloed op haar vleugel en ook op haar lijfje waar de vleugel tegenaan zit als ze die tegen haar lichaam aan heeft. Wij staan dus voor een raadsel hoe dit in vredesnaam is gekomen!
Na snel even overleg met Nancy toch Chico nog maar even vastgepakt en het plekje ontsmet. Het was al wel opgedroogd, maar toen ik haar voor de tweede keer pakte, zat er toch wat (vloeibaar) bloed aan mijn vinger, maar naar mijn idee kwam dat omdat het bloed aan de buitenkant was opgedroogd, maar door het vastpakken het bloed aan de binnenkant van het straaltje zeg maar nog vloeibaar was.
Maar goed, wij moesten echt weg, Chico was voor de rest gewoon nog actief en verder zag je niks aan haar, dus wij hadden wel het idee dat we weg konden.
We zijn dus net thuis en hebben even goed op Chico zitten letten. Ze was net wel wat rustig, maarja, ze waren net wakker... Ze heeft zitten poetsen, waardoor wij het plekje hebben gezien. Het is dus wel gewoon opgedroogd nu, voor zover ik het kan zien. Ze ontwijkt vliegen wel zoveel mogelijk geloof ik en met poetsen ging ze die vleugel wel proberen te poetsen, maar ontziet em dus wel een beetje. Het lijkt wel alsof ze er last van heeft, maar niet op de manier van pijn hebben, maar meer dat het in de weg zit ofzo.
Ik heb een foto toegevoegd van vanmiddag, waar het een beetje op te zien is.
Morgen gaan we haar nog even goed in de gaten houden en ik hoop dat ze verder geen rare dingen gaat vertonen...
Ik baalde er echt heel erg van dat we weg moesten, het liefst was ik thuis gebleven om haar in de gaten te houden.
Wat denken jullie ervan?

Liefs!

[verwijderd door de beheerder]
snavelkusjes van Chico, Pucky, Fender, Noukie, Junior en Kiki!
Dag lieve Zipper en Yno, we zullen jullie niet vergeten.

Caradow

ik denk/vermoed dat het ene onvolgroeide pen is, die gesneuveld is,. dus ene bloedpen. Of ze heeft iets te wild gedaan en daardoor een wondje aan de veeraanzet gekregen en het bloed word langs de schacht verder naar boven geleidt...

het lijkt in ieder geval heel beperkt aan de schacht..

Chicowen

Citaat van: Caradow op april 19, 2008, 22:24:48
ik denk/vermoed dat het ene onvolgroeide pen is, die gesneuveld is,. dus ene bloedpen. Of ze heeft iets te wild gedaan en daardoor een wondje aan de veeraanzet gekregen en het bloed word langs de schacht verder naar boven geleidt...

het lijkt in ieder geval heel beperkt aan de schacht..

Ik had zelf inderdaad ook al zitten denken aan een bloedpen, maar heb daar gewoon geen ervaring mee, dus kan het niet goed genoeg beoordelen.
Het wondje is nu in ieder geval dicht, hopelijk blijft dat zo.
bedankt in ieder geval voor je snelle reactie. ;)
snavelkusjes van Chico, Pucky, Fender, Noukie, Junior en Kiki!
Dag lieve Zipper en Yno, we zullen jullie niet vergeten.

Mars

Volgens mij zit het aan een 'voltooide' pen. Dus ik zit meer aan een beschadiging van een veerpen te denken, dan aan een bloedpen.

Als je de vluegel morgen nog een keertje controleerd, kun je als er sprake is van een bloedpen een duidelijk andere veer zien: dan zijn bijvoorbeeld aan een zijde de veertjes nauwelijks uit de pen.

Mocht het wondje weer open gaan, dan laat je het liefste die pen maandag even uittrekken. Het kan enorm irriteren en zo'n beschadigde (bloed) pen kan toch nog voor behoorlijk wat bloedverlies zorgen.

Mooie foto overigens :)

Edit: nu ik nog eens kijk: zit het aan de vleugel of aan het lijfje? ik ging er van tui dat de wond aan die veer zit?
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

Safrena

Hey Mar

Zoals ik je al vertelde, zou het dus een wondje kunnen zijn door te wild te spelen, met noukie  ;)
Maar het zou eventueel ook een bloedpen kunnen zijn. ;)

Zoals het er op de foto uitziet, lijkt het me op het eeste zicht een bloedpen.
Echter bloedpennen geven geen wondjes, dan moet het bloed echt uit de pen komen. Er zou dan een klein scheurtje in de pen (schacht) zelf te zien zijn en dit zou dan wel weer kunnen veroorzaakt zijn door te wild te spelen.
Een bloedpen kan ook heel irritant zijn en "in de weg zitten" of er last van hebben.

Is het een wondje boven de pen zelf, op de huid, dan is het geen bloedpen, maar gewoon een wondje, waarvan het bloed inderdaad in de pen kan gelopen zijn.
Je hebt er goed aan gedaan om het zeker al te ontsmetten en voor morgen zou ik haar zeker nog in het oog houden, en zien of het niet meer bloed.

Mocht het nu blijken dat ze morgen en maandag nog last van heeft kun je even contact opnemen met je dierenarts. ;)

Vele groetjes


Chicowen

bedankt voor jullie snelle reacties. In de gaten houden doe ik sowieso. ;)

Citaat van: Mars op april 19, 2008, 22:53:57
Mooie foto overigens :)

Edit: nu ik nog eens kijk: zit het aan de vleugel of aan het lijfje? ik ging er van tui dat de wond aan die veer zit?

bedankt ;). En het wondje zit volgens mij echt aan haar vleugel, dat op haar lijfje is volgens mij gewoond oordat het er tegenaan is gekomen. Op haar lijfje is het volgens mij gewoon oppervlakkig.

Te druk spelen zou goed kunnen, want Noukie is nogal druk en daardoor moeten ze soms even snel wegspringen en zou het zomaar kunnen dat dat net niet helemaal goed ging ofzo, maar daar heb ik dus niks van gezien.
snavelkusjes van Chico, Pucky, Fender, Noukie, Junior en Kiki!
Dag lieve Zipper en Yno, we zullen jullie niet vergeten.

Mars

Als het zo blijft, niet meer open gaat, dan lekker zo laten.
Maar van de pennen van Quint heb ik geleerd, dat het toch wel vaak irriteert en de vogel er toch veel aan gaat zitten trekken. Nu heeft Quint dan echte bloedpennen (gaat erg goed op het moment!!!!), maar als die eenmaal open liggen, dan blijft het toch kwetsbaar.
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

Chicowen

Even een korte update.
Chico is de hele tijd gewoon actief gebleven, eet goed en vliegt gewoon vrolijk rondjes door de kamer. Eigenlijk niks te merken van het bloed aan haar vleugel.
Vanmiddag toch nog even de DA gebeld om te checken wat zij dachten voor het geval we toch even langs moeten komen. Het is dus niet nodig om naar de DA te gaan, wel moeten we in de gaten houden of het niet gaat ontsteken. Eigenlijk wat we zelf ook al dachten.
Ik heb Chico vandaag nog even gepakt om te kijken hoe het met het wondje stond. Het bloed is duidelijk te zien in de schacht zelf, daar omheen is het nu grotendeels weg.
snavelkusjes van Chico, Pucky, Fender, Noukie, Junior en Kiki!
Dag lieve Zipper en Yno, we zullen jullie niet vergeten.

Safrena

Hey Mar

Super dat chico geen last meer heeft van die pen ;)

Kom helemaal goed met haar ;)

Vele groetjes

Ilse*

Hee Mar

Wat fijn dat Chico geen last meer heeft van haar pen en dat ze zo lekker actief is :)

Goed dat je de DA nog even hebt gebeld voor de zekerheid, dat geeft je zelf ook wat meer rust.
Jullie zorgen super voor Chico en de anderen. Het komt vast snel helemaal goed met haar :)

Liefs, Ilse