hoe lang?

Gestart door Belleo, april 18, 2008, 18:27:09

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Belleo

Hay,

Omdat mijn parkieten zo ontzettend gestrest waren nadat ik ze in de volière had gedaan heb ik gelijk het broedblok opgehangen zodat ik in ieder geval niet meer in de volière hoef te komen de eerste paar dagen.

Augusta zit vanaf dag 1 al heel de tijd in het blok elke keer als ik kom na school om ze eten enzo te geven. Omdat ik naar school moet en omdat ze buiten staan in de schuur kan ik niet zien of ze gepaard hebben of niet. Ze voeren elkaar heel de tijd en Augusta zit ook voor de opening terwijl haar mannetje Louis op het stokje ervoor zit. Maar nu is mijn vraag, wanneer kan ik het eerste eitje verwachten? Nu is het 5 dagen gelden (zondag) dat ik het blok heb opgehangen.

Groetjes Anne.

Safrena

Hey Anne

Ik het subforum broeden kun je al een antwoord vinden op je vraag  ;)

http://forum.parkietenweb.nl/index.php?topic=17383.0

http://forum.parkietenweb.nl/index.php?topic=17455.0


Wanneer parkietjes willen gaan  broeden kun je geen tijd zetten
De ene parkiet zal sneller gaan broeden dan de andere

Vele groetjes

Belleo

Okee bedankt,

Ik ga van de week dan maar eens even stiekem gluren, het hele blok hoef ik er gelukkig niet af te halen. Hij is namelijk wel erg zwaar en groot maar er zit zo'n klein deurtje aan de zijkant waardoor ik even naar binnen kan kijken  ;).

Jullie horen het wel wanneer het eerste eitje is gelegd.

Groetjes.

Belleo

Ik kon mijn nieuwsgierigheid toch niet bedwingen en heb even snel gekeken. Vogels gelijk helemaal in paniek zodra ik het deurtje van de voliere open doe, maar ze heeft nog geen eitje gelegd. Was ook nog wel erg vroeg  ;). Volgende week ga ik wel weer kijken, ze zijn wel erg schrikachtig. Maar dat is ook wel te verwachten, geen van allen is tam of ook maar een kein beetje in die buurt.

Groetjes.

Caradow

Als ze niet tam zijn en erg schrikachtig, dan laat je het voor wat het is en stoor je ze helemaal niet. De kans dat het fout gaat als er eitjes gelegd zijn, door jou verstoring is erg groot.

Dus... Als je een eventueel nestje wilt doen slagen, laat ze dan met rust en verstoor de boel niet.. de reden dat er hier wel vaak nestcontrole ed word gedaan, is mede omdat de ouders het toestaan! En laat het nest vooral met rust als er vogels IN het blok zitten...

Belleo

Ze zijn erg schrikachtig maar vorig jaar toen mijn opa jongen had van deze vogels kon die zo het blok eraf halen en kijken terwijl de moeder parkiet ook op het nest zat  ???. Maar goed, nu is de voliere ook voor de helft kleiner en kunnen de andere niet weg vliegen. Augusta zit nu niet meer zo heel vaak op het blok als eerst maar gaat er nog wel steeds in. Ik zal deze week dan ook nog maar niet kijken maar volgende week ofzo dan hoef ik ze ook niet onnodig te storen.

GRoetjes

Belleo

#6
Ik had even een vraagje, Augusta zit wel in het blok maar nu toch al een paar dagen zit ze alleen in de opening zeg maar (bovenin dus bij het gat, de bodem is zo'n 20 cm lager). Louis zit dan op het stokje ervoor en voert haar af en toe maar ze heeft (denk ik) al toch een paar dagen niet meer onderin het blok gezeten. Is dit normaal bij de eerste paar weken als je het blok op hangt?

Belleo

Jeeeej, ik heb vanmorgen gekeken en Augusta heeft 3 of 4 eitjes gelegd. Ik heb het niet zo goed kunnen zien omdat de andere 2 nogal hysterisch bezig waren met vliegen. Dus heb maar snel het deurtje weer dicht gedaan. Maar ze heeft dus eitjes gelegd. Ik ga zaterdag even kijken of er al 1tje geboren is  :-*


Groetjes Anne.

Audrey

#8
Denk niet dat er zaterdag al een jonkie zal zijn, zelfs als je ervan zou uitgaan dat het eerste eitje nog 26 april gelegd is (toen keek je voor het laatst, toch?) én bevrucht is, dan is de eerste boreling pas voor ten vroegste 14 mei.  ;)
Als de vogeltjes telkens zo hysterisch reageren is het verstandig om je nieuwsgierigheid te bedwingen, al kan ik me voorstellen dat dat héél erg moeilijk is  :P maar misschien beschadigen ze zo de eitjes, of later de kleintjes.  :(  Zou erg jammer zijn...
Hopelijk gaat alles goed met het nestje en worden er binnen enkele weken een paar kleintjes geboren  ;D Veel geluk ermee, ik duim voor jou en je koppeltje dat alles perfect verloopt !!

Belleo

Dank je wel Audrey,
Ik probeer al zo weinig mogelijk te kijken en de laatste keer is geloof ik 19 april? Ik weet het al niet eens meer. Mijn opa zei het van zaterdag, maar het is dus verstandig om misschien nog wel iets langer te wachten? Waarschijnlijk ga ik ze allemaal houden en daarna ook geen nestjes meer doen (waarschijnlijk dan hè) Het zijn dan toch allemaal broetjes en zusjes en hun ouders samen lijkt mij dat dat geen problemen moet geven. Ik moet natuurlijk eerst wel afwachten hoeveel en of er wel 1tje geboren wordt  ;)
Maar ik verheug me er nu al op.

Ik hoorde iets van eivoer aanmaken met wortel? Maar die in de voliere eten totaal niets aan fruit of groenten? Heb wel een bakje met eivoer erin hangen wat ik elke dag nieuw in doe en met een klein beetje water aanmaak.

Groetjes Anne

Fenixjuh

hey,
vers eivoer is goed, maar dit hoeft echt niet elke dag. Broedende popjes geef je meer eivoer, maar teveel is ook niet goed voor de niertjes.
groetjes!!

Safrena

Citaat van: Fenixjuh op mei 05, 2008, 20:17:03
hey,
vers eivoer is goed, maar dit hoeft echt niet elke dag. Broedende popjes geef je meer eivoer, maar teveel is ook niet goed voor de niertjes.
groetjes!!

Hey Fenixjuh

Teveel aan eivoer is inderdaad niet goed voor de niertjes tijdens de periodes dat ze het niet nodig hebben
Tijdens de broedperiode hebben ze dat eivoer wel nodig omdat ze dit ook aan hun kleintjes geven en mag het iedere dag gegeven worden.

@ Anne

Je hoeft het eivoer niet aan te maken met wortels of iets anders, als ze het eivoer netjes eten zoals jij het heeft is dat prima

Vele groetjes

Belleo

Dan geef ik het maar gewoon zonder iets erin of zoals nu gewoon met een klein beetje water, ze gooien wel ontzettend veel eruit zeg maar, het houten "bord" waar alle bakjes opstaan ligt helemaal bezaaid met eivoer. Maar het lijkt mij dat ze het wel echt gaan eten als er starks jonkies geboren worden gezien de jongen het wel moeten eten.

Belleo

Jeeej, afgelopen dinsdag heeft mijn opa gekeken in het blok en er zijn 7 eitjes die allemaal bevrucht zijn  ;D
De eerste zou toch al snel uit moeten komen (om eerlijk te zijn ben ik de tel van dagen even helemaal kwijt) Misschien dat iemand me daar even bij kan helpen?
Ik hoop maar dat ze allemaal uit zullen komen.

Groetjes Anne

chrikske

dat zijn er niet weinig  :)
de moeder zal het druk hebben als alle 7 jongen uitkomen.

groeten Christophe

hillie

Nou gefeliciteerd met de 7 eitjes.
Dat is niet niks...
En nu hopen dat ze uit komen.
Dan wordt het een drukke boel bij je thuis.

groeten hilde