is dit schurft?

Gestart door judithdejong, april 17, 2008, 19:48:24

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

judithdejong

Dag allemaal,

Zoals sommige van jullie wel weten hebben wij er een nieuw vogeltje bij. Hij heet Botje en is een lekker ondeugend vogeltje.
Maar ik maak me zorgen om zijn snaveltje. Die is niet helemaal egaal als die van Baco. Vind het een beetje lijken op schurft maar het zit alleen aan de linkerkant van zijn snaveltje.
Botje is verder wel gezond, eet goed, drinkt goed. Speelt veel, kletst de oren van je hoofd. Vliegt ook normaal. Alleen die snavel maakt me zorgen.
Botje was nog maar 4 weken toen ik hem kreeg, hij kon wel al zelfstandig eten. Vele van jullie vonden dat nog echt te vroeg, daar ben ik het er achteraf zeker mee eens. Hij doet alles na wat Baco doet, en volgens mij heeft ie veel van hem geleerd. Baco is nu 2 jaar.
Zouden jullie naar de fotos willen kijken en mij vertellen of dit zo hoort of dat het echt iets waar ik mee naar de DA moet. Heb wel gelezen dat als het schurft is je er dan ook vaseline op kan smeren?
Alvast bedankt voor het kijken.

Groetjes,
Judith

[verwijderd door de beheerder]

Ingrid

Het lijkt mij verdacht veel op schurft. Dit is denk ik nog wel te behandelen met vaseline, zorg er wel voor dat de neusgaatjes vrij blijven! Hou het wel in de gaten, als je denkt dat de vaseline niets uithaalt na een paar dagen, dan is een bezoekje aan de dierenarts zeker aan te raden.

Hou je ons op de hoogte?

judithdejong

Ja ik was er al bang voor. Ik vraag me dan af hoe hij er aan komt, toen ie hier kwam had ie het niet. Kan het te maken hebben met vitamine tekort? Nou ja belangrijker is dat het weer weg gaat.
Natuurlijk hou ik jullie op de hoogte.
Erg bedankt voor je snelle reactie.

Groetjes,
Judith

Ps: het is toch besmettelijk, dus Baco kan het ook krijgen toch?

Parkieten-Freak

#3
Ja, ben het met Ingrid eens, dit is schurftmijt. De snavel is behoorlijk aangetast.
Baco kan het ook krijgen dus die zou ik preventief meebehandelen.
Botje was waarschijnlijk al geïnfecteerd toen je hem kreeg, dit heeft niets te maken met vitaminetekort.
http://www.parkietenfreak.nl/ziektenqtmt.php



judithdejong

Hee PF,

Ook bedankt voor je reactie.
Ben vanmiddag naar de drogist geweest en heb vaseline gehaald. Heb het er net opgesmeerd, tjonge wat kan die vogel bijten zeg. Maar ja het moet echt tis voor zijn eigen best wil. Ook al weet ie dat zelf niet.
Ik ga beide vogels weer apart zetten denk ik. Baco heeft er nog geen last van en dat wil graag zo houden.
Ik krijg Botje niet zo goed te pakken want hij is niet tam. Maar goed, ik hou jullie op de hoogte.

Groetjes,
Judith

Safrena

Citaat van: judithdejong op april 18, 2008, 18:46:08
....
Ik ga beide vogels weer apart zetten denk ik. ...


Hey Judith

Waarom ga je de vogels apart gaan zetten?
Omdat Botje schurft heeft en Baco niet?

Tja daarom hoef je ze niet meer apart te zetten, dit is al te laat, ze zitten al langere tijd samen en de kans dat ook Baco besmet is  er nu zoiezo al.
Laat ze gewoon lekker samen zitten en behandel ze allebei, zelfs als je ze nu  apart zou zetten moeten ze allebei behandeld worden

Vele groetjes

judithdejong

O ja dat dacht ik inderdaad, maar zoals je zegt is het leed al geschiet. Hmm...ja dan ga ik ze zeker allebei behandelen.
Botje heb ik inmiddels al gedaan maar nu dan Baco nog.
Hopen dat het helpt.
Bedankt voor je advies.

groetjes

judithdejong

Zo even een update...

Het smeren met vaseline vind ik toch best lastig. Bij Baco valt het wel mee, want die is tam en die blijft heel rustig zitten lijkt wel of ie het helemaal niet erg vind. Is niet zo hoor, maar toch. Dan Botje waar het allemaal om gaat, die is niet tam en krijg ik dan ook erg moeilijk te pakken. Maar het lukt wel de aanhouder wint.
Probleem is alleen dat als ik ze vast gepakt hebt en ze daarna weer los laat dan gaat ze doodleuk hun veren goed zitten doen. Want ja ik heb daar aangezeten en tja dan zit het niet lekker meer.
Maar ja dan is het hele doel weg lijkt me. Dan smeren ze die vaseline in een veren terwijl dat op de snavel moet blijven zitten.
Hoe dan ook het helpt wel want Botje zijn snavel ziet er wel al iets beter uit. Maar het is natuurlijk nog niet weg dus we gaan gewoon door met smeren.

Groetjes,
Judith

Moppers

Mocht je toch het idee hebben dat de verbetering niet goed genoeg doorzet, of dat het op een gegeven moment niet meer verbeterd terwijl het nog niet weg is, dan kanje langs een dierenarts gaan voor een middel speciaal tegen schurftmijt en dergelijke, zoals Ivermectine (als ik het goed heb). Dat zijn druppels die je ook 1 keer per dag op de snavel moet smeren (bij een hevige vorm van schurft ook de pootjes). Vaseline ontneemt de mijt de mogelijkheid om gaatjes te graven in de snavel, een middel als Ivermectine doodt de mijt. Daarbij is het niet erg als het op de veren terecht komt, want afgezien van dat ze veren zo geen vette boel worden, gaat het bij dit middel om het moment dat het aangebracht wordt. Het is dan ook een waterige vloeistof die niet blijft plakken.

Daarnaast ben ik sowieso een voorstander van het gebruiken van middelen die de oorzaak aanpakken, niet van middelen die het de oorzaak moeilijk maken.

judithdejong

Hee moppers,

Tuurlijk heb je gelijk als je zegt dat een middel die tegen gaat beter is, maar ik dacht eigenlijk laat ik het proberen....wie weet helpt het.
En voor zo ver ik kan zien helpt het wel alleen moet je een beetje geduld hebben. Mocht het stagneren ga ik natuurlijk naar de DA, want ik moet dan gewoon verantwoordelijkheid op me nemen als een van mijn vogels ziek is. Tuurlijk, maar ik kijk het nog even aan.
Wel bedankt voor je tip over ivermectine.

Groetjes

judithdejong

Dag allemaal,

Na ongeveer twee weken was ik het zat om de vogels in te smeren want ik zag geen enkele verbetering. Dus ik ben naar de DA gweest, en heb ivomec mee gekregen en moet dat 3 maal in de week aan brengen en dit herhalen na een week. Dus om de week zeg maar.
Ik heb nu een week vol gemaakt maar kan nog niet zeggen dat het verbetert is, sterker nog hij heeft allemaal bruine vlekjes op zijn neuskap. Iemand enig idee?
Botje zelf heeft er (nog) geen last van en doet de hele dag gek zoals ie altijd doet.
Ik dacht ik laat het jullie even weten. Mocht het over twee weken nog niet verbetert zijn ga ik weer terug naar de DA of op zoek naar een vogelarts.

Groetjes,
Judith

miekie

Hoi Judith,

Zou toch naar een dierenarts gaan. Wij hebben 't vorig jaar meegemaakt met de parkiet van opa en oma die bij ons logeerde. We gingen naar Dr. Hooijmeier. Hij vertelde dat vaseline smeren niet echt helpt. Hij heeft Joeri een druppel in z'n nek gegeven. En Bobbie moest ook nog komen voor zo'n druppel (wat het voor medicijn was weet ik niet meer) Verder moesten wij de kooi ontsmetten, om nieuwe besmetting te voorkomen. Die injectie was eenmalig, Bobbie heeft geen schurftmijt gekregen. Helaas is Joeri de volgende dag overleden, maar dat had een andere oorzaak.

Succes, en een snavelgroetje voor Baco van Bobbie,
Marieke

Sonja

Hoi Judith,

Ik hoop dat de behandeling zal aanslaan, misschien duurt het wat langer. Maar als het te lang duurt zou ik toch nog eens teruggaan naar de dierenarts.

Dat je parkietje bruine vlekjes krijgt op zijn neusdop kan duiden op een vitaminegebrek.

Krijgt hij een goede, gevarieerde voeding? Geef je hem weleens appelazijn door zijn drinkwater?

Groetjes en veel beterschap voor je kleine vriendje.
Sonja.

judithdejong

@miekie; wat jij omschrijft met joerie heeft de DA ook bij Botje gedaan, maar nu moet ik het zelf herhalen met een wattenstokje drie keer in de week. Ik keek vanmorgen en het zag er ook al beter uit dus misschien heb ik niet zoveel geduld. Maar zeker dat ik het blijf herhalen en als het niet weg gaat ga ik natuurlijk weer terug. Kusje terug aan bobbie van Baco haha
@Sonja; ze krijgen vaak appelazijn als ze in de rui zitten en soms zo nu en dan maar dat is nu alweer even geleden. Verder geef ik ze Xtravital met daarbij regelmatig een stukje komkommer, meloen, sperzieboon of een druifje. Maar misschien moet ik dat toch vaker doen.
Uiteraard ga ik terug naar de DA als het te lang duurt.

Heel erg bedankt voor jullie reactie.
Groetjes,
Judith

judithdejong

Dag allemaal,

De schurft is helemaal weg gegaan en de bruine vlekjes op de neusdop ook. Ik hou het natuurlijk wel goed in de gaten maar het is nu helemaal weg. Zijn snaveltje is helemaal egaal.
Allemaal bedankt voor de adviesen!!
Wat mij betreft mag hier een slotje op........als jullie dat ook vinden natuurlijk.

Groetjes,
judith

Sonja

Hoi Judith,

Fijn dat het weer helemaal goed gaat met Botje!
En op verzoek een slotje.
(rijmt ook nog  :P)
Groetjes, Sonja.