Kruiperziekte

Gestart door Dunyas, april 08, 2008, 15:12:28

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Dunyas

Hallo allemaal,

Ik heb vandaag een parkietje gekocht, echter heeft zij een heel klein staartje.
Heeft zij kruiperziekte? Kan iemand mij aub helpen en meer informeren?
Ze heeft bijna geen evenwicht en vliegen kan ze nog niet.. Mevrouw uit de dierenwinkel zei dat ze 13 weken is. Groeit het staartje nog wel aan? Of lijdt ze echt aan de kruiperziekte?



Alvast bedankt voor jullie reacties!

Groetjes,

Dunya

NaOmi_W

Het lijkt er zeer sterk op dat deze inderdaad aan kruipersziekte lijdt, kan het eigenlijk met 100% zekerheid zeggen... Het ziet er wel echt als een schatje uit!

Waarschijnlijk overbodig om te zeggen, maar niet gaan kweken he met deze... Ook niet met parkietjes die in contact zijn geweest, of in de nabije omgeving hebben gezeten. Met de parkietjes waarbij deze in de winkel zat dus ook eigenlijk niet... maar vraag me af of je dit wel tegen kan houden aangezien er vaak weinig aandacht aan wordt besteed in de winkel...

Op het forum vind je tips voor aanpassingen voor parkieten met kruipersziekte. Moppers zal je vanalles kunnen vertellen aangezien zij er (bewust!) 2 van in huis heeft genomen.

Dunyas

Ik heb nog een parkietje thuis, zitten samen in 1 kooi.. is deze nu ook besmet?

Ik ga haar terugbrengen dan :(

Bedankt voor je reactie!

NaOmi_W

De andere is nu wel besmet, ja... Met deze moet je ook niet meer gaan kweken, mocht dat een toekomstplan zijn.

Waarom wil je ze terugbrengen?

Ilse*

#4
Hoi Dunyas,

Welkom op het forum!

Je andere parkietje kan nu ook besmet zijn, als je parkietje inderdaad de kruipersziekte heeft. Als dat zo is (ik kan dat zo niet zien), krijgt hij nu géén kruipersziekte, maar hij draagt het virus waarschijnlijk wel bij zich. Als je met dit parkietje gaat kweken, kunnen de jonkies wel weer kruipersziekte krijgen.

Mocht je ooit een nestje grasjes willen, kun je beter het koppeltje niet bij deze parkietjes houden, voor het geval het koppeltje dan ook wordt besmet met het kruipervirus.

Kruipertjes kunnen net zo oud worden als 'normale' parkieten. De kooi moet alleen anders in worden gericht.

Parkieten-Freak

#5
Nee, de andere is nu niet besmet.
De primaire besmetting vindt namelijk in een ander stadium plaats.
Het staat niet eens vast dat de bovengenoemde vogel aan kruipersziekte lijdt.
Ik zou wel eens willen weten of deze vogel in de dierenwinkel gekortwiekt is. Wellicht kun je dat eerst even navragen?


Dunyas

dat gaat dus heel snel, ze zaten een half uur in de kooi. Kan het een doodsoorzaak zijn wil niet dat mijn andere dood gaat nu hij is 2,5 jaar

ik ga haar terugbrengen naar de dierenwinkel

Dunyas

Allemaal bedankt voor jullie reacties! Vind het erg sneu, want ze ziet er zo snoezig uit

helaas! ze gaat terug naar de dierenwinkel :(

Parkieten-Freak

En bij deze wil ik vragen om niet zomaar te antwoorden als je niet voor 100% op de hoogte bent van wat er gaande is.
Vraag eerst a.u.b. altijd goed na voordat je je mening geeft!!!


Parkieten-Freak

#9
Citaat van: Dunyas op april 08, 2008, 15:47:21
Allemaal bedankt voor jullie reacties! Vind het erg sneu, want ze ziet er zo snoezig uit

helaas! ze gaat terug naar de dierenwinkel :(

Nogmaals: het lijkt me verstandig als je eerst een navraagt of ze gekortwiekt is.
En nee: jouw andere vogel gaat niet dood. Althans, niet hieraan. ::)


Dunyas

#10
Parkieten-freak heb je het tegen mij?

Wat bedoel je met gekortwiekt?

Berichtjes samengevoegd
gr Safrena

Parkieten-Freak

Dunyas: vraag even of de vleugeltjes afgeknipt zijn (dat is kortwieken).
Veel dierenwinkels knippen de vleugeltjes af van parkieten met als doel ze gemakkelijker tam kan maken.
Vraag even na of dit gebeurd is. In dat geval groeien de veertjes namelijk weer gewoon aan.......


Dunyas

Ik ga het gelijk navragen, lijkt me echter niet want al die andere vogels hadden een staart die ook 13 weken zijn..
Ik vond haar zo snoezig, maar ging googleen of ze wellicht aan een ziekte leed..
Bedankt voor je reacties!

Parkieten-Freak

Als je zeker weet dat de vogel niet gekortwiekt is, dan pas kun je aan kruipersziekte gaan denken (en niet andersom).
Niet alle vogels zijn 13 weken die in een dierenwinkel zitten, geloof dat verhaaltje maar niet.
Jouw vogeltje is wel een jong vogeltje overigens. Het kan ook zijn dat de kweker hem gekortwiekt heeft.



NaOmi_W

Sorry als ik er van uit ging dat ze kruipersziekte heeft, terwijl het inderdaad ook zo kan zijn dat ze gekortwiekt is. Al dacht ik dat bij kortwieken niet een hele rij (om het zo even te zeggen) word weggehaald, maar het om bepaalde veren in die rij gaat (had op het forum daar een keer een afbeelding van gezien).

Vind je het heel erg als ze kruipersziekte zou hebben? Zoals Ilse zei, kunnen ze ook gewoon oud worden en kun je er net zo van genieten als van die het niet hebben (alleen is er dan een zeer kleine kans dat je ze ooit door je woonkamer zult zien vliegen).

Het gaat trouwens niet om de staart, maar om de vleugels

Parkieten-Freak

Citaat van: NaOmi_W op april 08, 2008, 16:00:21
Sorry als ik er van uit ging dat ze kruipersziekte heeft, terwijl het inderdaad ook zo kan zijn dat ze gekortwiekt is. Al dacht ik dat bij kortwieken niet een hele rij (om het zo even te zeggen) word weggehaald, maar het om bepaalde veren in die rij gaat (had op het forum daar een keer een afbeelding van gezien).

Vind je het heel erg als ze kruipersziekte zou hebben? Zoals Ilse zei, kunnen ze ook gewoon oud worden en kun je er net zo van genieten als van die het niet hebben (alleen is er dan een zeer kleine kans dat je ze ooit door je woonkamer zult zien vliegen).

Het gaat trouwens niet om de staart, maar om de vleugels

Je hebt helemaal gelijk wat betreft dat kortwieken. Helaas ontbreekt bij een groot aantal mensen de kennis om het "goed" te doen.
Het gaat mij ook om de vleugels, vandaag dat ik het even zeker wil weten.


NaOmi_W

Ja, dat is wel jammer. Het lijkt zo makkelijk, dat kortwieken. Dacht ik eerst ook, maar leerde hier dat het meer inhoudt dan zomaar wat veertjes wegknippen (niet dat ik interesse had om mijn parkieten te kortwieken).

De opmerking dat het niet om de staart gaat, was trouwens gericht aan Dunyas. Jouw reacties trek ik nooit in twijfel natuurlijk.
En nog even over die staart, Dunyas... Het kortwieken gebeurd dus niet bij de staart, maar het wil ook niet zeggen dat er geen sprake is van kruipersziekte (iets wat je dus na moet vragen bij de winkel (vraag dan naar het kortwieken, kruipersziekte zullen ze moeilijk willen toegeven)). Kruipersziekte hebben ze (naar mijn weten) al bij de ontwikkeling van het embryo, dus latere besmetting betekent niet dat ze ook niet meer kunnen vliegen en hun veren verliezen (als dat gebeurd, is er wel iets aan de hand, maar iets anders dan kruipersziekte), maar dat ze het bij het kweken de ziekte over kunnen brengen en de gevolgen daar van, wil je eigenlijk niet weten :(

Het is natuurlijk een eigen keuze om het parkietje terug te brengen, mocht het aan kruipersziekte leiden, maar ik vraag me toch af wat je er zo op tegen hebt en ze dus terug wilt brengen...

Chicowen

Normaal gesproken kortwieken ze de staart inderdaad niet. Alleen ook hier kunnen uitzonderingen op zijn.
Ik heb één van mijn parkietjes bij iemand vandaan gehaald die hem uit de dierenwinkel had. Vleugels zagen er goed uit, alleen ook zo'n korte staart! Toen we hem thuis hadden zitten en eens goed op hadden gelet bleek dat zijn staartpen was afgeknipt. Waarschijnlijk zijn zijn vleugels ook geknipt geweest, maar aangezien hij net aan het eind van zijn eerste rui zat waren die alweer opnieuw aangegroeid.
De staartpen is pas de volgende rui vernieuwd.
snavelkusjes van Chico, Pucky, Fender, Noukie, Junior en Kiki!
Dag lieve Zipper en Yno, we zullen jullie niet vergeten.

Moppers

Het ziet er inderdaad naar uit dat dit een kruipertje is. 100% zekerheid kan je alleen worden gegeven door een dierenarts, die kan de poepjes onderzoeken en zo met zekerheid vaststellen of dit parkietje inderdaad de kruipersziekte heeft.

Dunyas, mag ik vragen waarom je zo stellig dit parkietje terug wilt brengen naar de dierenwinkel?
Hij/zij loopt in principe geen risico, en je andere parkietjes kunnen ook niet ziek worden. Parkietjes die de kruiperziekte hebben (het avipolyoma virus), zijn besmet in een heel vroeg stadium, in het ei of enkele dagen na het uitkomen van het ei.
Als een parkietje op latere leeftijd in aanraking komt met dit virus, dan raakt dit parkietje niet besmet, maar drager van het virus. Dat wil zeggen dat het parkietje er zelf niet ziek van kan worden, maar het virus wel door kan geven aan andere parkieten. Deze andere parkieten worden dan ook drager. Als het virus wordt doorgegeven aan babyparkietjes die net uit het ei zijn, dán spreek je van besmetting, die babyparkietjes kunnen dan de kruiperziekte krijgen en zelf ook kruipertje worden. Ook als je gaat kweken met parkieten die ofwel besmet zijn met het virus (= kruipertjes) ofwel dragers er van zijn, is het risico dat de nakomelingen besmet zijn met het virus en dus kruipertjes zullen zijn zeer groot.

Als je niet van plan bent te gaan kweken, dan is het geen enkel probleem dat je een kruipertje in huis hebt. Je andere parkietjes worden enkel drager van het virus, maar zoals gezegd kan zich dus niet meer uiten in ziekte.
Het enige waar je rekening mee moet houden is dat kruipertjes een beetje gehandicapt zijn. Ze kunnen niet vliegen omdat ze daar de essentiele veren voor missen. Maar niet alle kruipertjes zijn voor het leven getekend. Sommige kruipertjes krijgen in hun eerste of tweede rui wél een volledig verenpak. Mijn kruipertje Eeden is daar een voorbeeld van, die kan inmiddels prima vliegen.

Dunyas

Ik kom net van de dierenwinkel vandaan, ze is inderdaad gekortwiekt!
heb te snel mijn conclusie getrokken!

Ik zie dat er allemaal reacties zijn geplaatst, ik ga er zodirect op in.. even eerst aandacht geven aan Lara!  :-*