2 mannetjes bij 2 vrouwtjes in voliere plaatsen. Hoe en wanneer?

Gestart door dsmmeijer, april 06, 2008, 17:05:46

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

dsmmeijer

Ik zit met een groot twijfelgeval, dat waarschijnlijk toch wel mee zal vallen, maar toch even wat meningen nodig heeft.
De situatie nu:
Ricky en Lara (2 popjes) zitten in de voliere (Montana Villa Casa I (60x60x134cm)).
Kibo en Yuki (2 mannetjes) heb ik nu een maand, en staan een paar cm daarnaast in een kooitje (ongeveer 40x30x50 cm) op een roltafel.
Ze staan bijna even hoog als de meiden.

Ricky en lara zijn bang voor handen, Kibo is handtam, en Yuki is niet echt bang voor handen, maar gaat er nog nietop, en gaat weg als je erg dichtbij komt.

Graag zou ik de heren bij de dames zetten in de voliere, en zou dit het liefst op een vrijdagmiddag/avond willen doen, zodat ik ze een heel weekend in de gaten kan houden of er niets fout gaat tussen hun.

Zijn er dingen die ik vantevoren moet regelen?

Dingen die mij opgevallen zijn:
Ik heb gezien dat Ricky en Kibo interesse in elkaar hebben, de andere 2 houden zich nog rustig op dat gebied.
Lara kwam, toen ze nog samen met Ricky in het kooitje zat, vaak trosgierst uit mijn hand eten, en Ricky durfde het ook wel.
Sinds ze in de voliere zitten, durven ze niet meer. Ik hoop niet dat Kibo en Yuki minder tam, of zelfs bang worden, als ze in de voliere gaan.
Ricky en Lara hebben soms een beetje ruzie, maar hebben nog veel vaker leuke dingen met elkaar.
In de kooi kan ik denk ik beter spelen met Kibo en Yuki tam proberen te maken, maar in de voliere kunnen Ricky en Lara beter afkijken als ik met Kibo bezig ben. Dan ben ik ook meer in de voliere bezig.

De vraag: Zal ik ze al bij elkaar zetten? Zijn er nog adviezen die goed helpen?
Misschien dat ik een beetje twijfelachtig ben, terwijl het achteraf misschien helemaal niets voorstelt.


NaOmi_W

In mijn ogen ligt het aan wat jouw bedoelingen zijn. Wil je 4 tamme parkietjes? Wil je dat ze gezellig bij elkaar zitten? ... Wat wil je? Je hebt het over hoe tam ze zijn, maar als het alleen om bij elkaar zetten gaat, is dat niet van belang.

Ik heb er hier eerst 2 in een aparte kooi gedaan zodat ze konden wennen aan elkaars aanwezigheid. Daarna de kleine kooi voor de andere gezet (ook geen tamme parkietjes) zodat ze zelf bij elkaar konden buurten en in de grote konden.
De laatste heb ik er meteen bij gezet toen er een was overleden. Waarom ik ze meteen bij elkaar heb gezet... Sja, dat was meer op gevoel. In de volière waar ik haar kocht, was ze geen iel stil beestje en was er van overtuigd dat ze het wel zou redden tussen de andere 3. Er was toch ook genoeg ruimte om elkaar uit de weg te gaan.

Maar mij ging het dus niet om 4 tamme parkietjes te hebben, maar dat ze gezellig met elkaar zitten. Het is jammer dat ze niet tam zijn, maar zolang zij het allemaal naar hun zin hebben, vind ik het prima en geniet ik ook.

dsmmeijer

#2
Ze hebben het allemaal wel naar hun zin denk ik. Dat is zeker belangrijk.
Ik heb nu 1 tamme, en 1 die niet bang is voor handen, die ook best nog tam zou kunnen worden.
De 2 meiden zijn nogal bang voor handen.
Ik heb nu meer het idee om de 2 mannen apart te houden, zodat het mij makkelijker lijkt om de andere man nog tam te maken.
Als ze met zijn 4en zitten lijkt me dat moeilijker, door fladderende popjes die bang zijn. Dan denk ik eerder dat de andere man daar banger van gaat worden.

Aan de andere kant geeft het misschien een mogelijkheid voor de popjes om misschien nog wat te leren van mijn tamme man.

Dat is zo'n beetje mijn grootste twijfel van wat ik moet doen.
Ik wil in ieder geval niet dat de tamme ineenst bang gaat worden door de popjes die bang reageren.

Mijn doel is in ieder geval 2 tamme mannetjes. En uiteindelijk 4 tamme parkietjes..
Mijn grote fout is toch, dat ik het een beetje opgegeven heb met het tam maken van de popjes.

DarkWolf

Ik zou nog even wachten tot ook je andere parkietje helemaal tam is, dan heb je denk ik meer kans dat de 2 dames volgen.
En als je ze samen wil zetten, dan kun je best de kooi helemaal herinrichten, zodat voor alle4 de vogels de kooi 'nieuw' is.

Ilse*

Hoi Danny,

Ik zou ook de mannetjes nog even apart houden en ze verder proberen tam te maken. Maar ook de dames zijn nog tam te maken, hoor ;) Als je veel aandacht en geduld hebt, zouden ook hun zeker nog tam kunnen worden.

Wanneer de mannetjes tam zijn en je besluit ze met zijn viertjes in de voliere te zetten, moet je niet vreemd opkijken als de mannetjes weer minder tam worden. Ze hebben in de voliere immers de ruimte en twee dames waar ze waarschijnlijk geinteresseerd in raken. De interesse in jou kan dan minder worden, maar het hoeft niet...

Groetjes, Ilse

Moppers

Ik zou ze daarentegen wel nu samen doen. Ik merk heel erg met mijn popje in de voliere dat ze uit zichzelf niets durft. Maar als ze haar mannetje uit mijn hand ziet eten, dan weet ze niet hoe gauw ze zelf ook op mijn hand moet komen zitten.
Verwacht niet dat het tam maken dan ineens in sneltreinvaart zal gaan. Je bent nu bezig met 2 parkietjes, en dan ben je bezig met 4 parkietjes. Dus je moet er dan ook meer tijd insteken. Maar dan kom je uiteindelijk wel op 4 tamme parkietjes.
En wat betreft het tam maken in de kooi versus in de voliere maakt wat ruimte betreft niet zoveel uit. Als ze eenmaal doorhebben dat er wat lekkers valt te halen bij die rare hand, dan komen ze, als ze eenmaal hun angst hebben overwonnen, vanzelf wel kijken, of ze daar nu 20 centimeter of een meter voor moeten vliegen.