>>> Kleurslagen<<<

Gestart door Minimie, april 03, 2008, 18:56:45

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Minimie

Hoii

Ik vroeg me vandaag af, als mijn licht blauwe mannetje paart met een groene vrouwtje....
Wat voor kleurslagen krijgen de jongen dan?

Groetjes Danielle

Demelza

Hangt er van af wat de ouders voor een kleur hadden. Hier kan je het precies uitregelen:
http://www.gencalc.com/gen/dutch_genc.php?sp=0Budg

Diana

#2
Zit ik een heel verhaal te tikken en is het vorige bericht al verwijderd heb ik dat haha.

Zoals Demelsa al aan geeft is het wel handig als je de kleurslag van de ouders van je vogels weet. Als je die niet weet kan er dus een split kleur onder de kleur van je vogels zitten en die kan dan ook te voorschijn komen bij je baby's. Wat ik er een beetje van begrepen heeft als je een blauwe met een groene heb dat de kleur groen waarschijnlijk overheerst in het nest dat die kleur het wint van het blauw. Maar hang mij er niet aan op, als je het echt wil weten dan kan Mars je het beter uitleggen die is hier de kleurslagen kenner.

Marrsssss waar ben je lol !!!

Je hebt hetzelfde bericht 2 x gepost, ik heb het bericht verwijderd waar geen reactie onder stond.
Gr pf

Parkieten-Freak

Citaat van: Demelza op april 03, 2008, 19:04:29
Hangt er van af wat de ouders voor een kleur hadden. Hier kan je het precies uitregelen:
http://www.gencalc.com/gen/dutch_genc.php?sp=0Budg

Dit is mooi, maar hiervoor moet je wel eerst verstand van kleurslagen hebben......





Demelza

Citaat van: Parkieten-FreakDit is mooi, maar hiervoor moet je wel eerst verstand van kleurslagen hebben......

Klopt, maar dan zie je wel hoeveel je moet weten voordat je op die vraag een enigszins kloppend antwoord kan geven ;)

Minimie

Okey bedankt voor de zoverre info.
Maar hoe werk die link die mij gestuurd is?
En nee, ik heb geen verstand van kleurslagen.
Mijn Engels is ook niet altijd even goed, dus wie kan me op weg helpen???

Ohw ja, sorry dat ik dubbel heb gepost, dat komt door dat m'n laptop vast liep en ik wist niet hoe ik dat moest verwijderen :)

Groetjes Danielle

p.s De blauwe parkiet is een man en de groene een pop

Caradow

Zoals al aangegeven is het belangrijk om te weten hoe de ouders van JOU parkieten er uit zagen...
Weet je dat?

En als je je echt wilt verdiepen in kleurslagen en vererving, probeer dan eens te googelen en kijk wat je tegenkomt. Het is onmogelijk om hier een hele cursus neer te zetten.


Mars

Even kort en globaal uitgelegd: een parkietje heeft twee kleurgenen, een van zijn papa en eentje van zijn mama gekregen. Als een van beide genen groen is, dan ziet je parkietje er groen uit. Het andere kan blauw (of daaraan verwand: wit) zijn of groen (of daaraan verwand geel).
Als je een parkiet hebt die blauw is, kan er nooit een groen gen in zitten. Het heeft dus twee blauwe (of witte erbij) genen.

Stel: G=groen gen, b=blauw gen
Als jouw vrouw groen is, dan heeft ze dus twee genen:
G en G of G en b

Jouw man is blauw, dus die heeft:
b en b

Aan ieder kleintje dat ze samen krijgen geven ze een van hun beide genen door, papa heeft alleen maar blauwe genen, dus geeft altijd een blauw gen door aan een kleintje. Mama kan een groen en een blauw gen hebben, dan geeft ze de ene keer een groene aan haar kleintje, de andere keer een blauwe. Wat krijg je dan, voor kleintjes?
- 50% van de kleintjes zal van mams een G gen krijgen van paps een b gen. G is belnagrijker dan b, dus de kleintjes zien er groen (of geel) uit.
- 50% van de kleintjes zal van mams een b gen krijgen en van paps een b gen. Dubbel b is een blauw (of wit of grijs) kleintje.

Als mams echter G en G heeft, dan heeft 100% van de kleintjes een G gen van mams en een b gen van paps. ze zijn dus allemaal groen. (maar wel split voor blauw en kunnen dus wel baluwe kleintjes krijgen, met een jusite combi).

Hoop dat je het een beetje begrijpt zo.

groeten Marcia
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

NaOmi_W

En hoe zit het dan met de maskers? Ik heb hier een koppel waarvan het mannetje lichtblauw is met een wit masker en een vrouwtje dat grijs is met geel masker, type 2 (onderaan het buikje is het grijs, maar het geel van de masker loopt over de rest van het lijfje mee, waardoor ze dus (olijf-achtig)groen lijkt)

Mars

Zelfde principe, daar zijn ook weer aparte genen voor: het witte masker heeft twee witte 'maskergenen'.
Het parkietje met het gele masker kan een wit maskergen hebben, maar kan ook twee gele maskergenen hebben.

Dus of 50% witte maskers, of 100% geel.

En ik geloof dat een type II masker dominant is over type I, maar weet het niet zeker. Maar dat is hier ook niet van toepassing.
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

NaOmi_W

ok, gaaf, bedankt :D

Ben erg benieuwd wat voor nestje hier ooit uit gaat komen  :)

Minimie

heey hier ben ik weer.

De ouders van mijn groene parkiet, waren ook groen.
En de ouders van mijn blauwe man, was: de moeder licht blauw en de vader donker blauw.

Bedankt Mars, ik snap het wat je even in het kort hebt uitgelegd.
;D
Nou ik ga morgen de nestblokken voor het eerst in de kamervoliere hangen, even kijken wat ze ervan vinden :P

Groetjes Danielle