jonge parkiet zeer onrustig en neiging om te willen uitbreken

Gestart door Aco, april 01, 2008, 13:19:25

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Aco

Hoi,

Mijn naam is Cindy en sinds 1,5 week hebben we jong parkietje aangekocht. Zijn naam is Aco. We proberen hem momenteel tam te maken en dit blijkt redelijk goed te lukken. Hij komt al uit onze hand eten en blijft er ook op zitten tijdens het eten. Nu zien we de laatste dagen dat zijn gedrag wat veranderd, wat eerst een rustige parkiet bleek te zijn is nu heel opgewonden, onrustig parkietje.  Loopt constant heen en weer over de stokken, tralies. Zelfs wanneer je hem komt aaien begint hij dit gedrag te vertonen. Bijt overal in en wringt zich tussen zijn eetbakje en het stokje ervoor. Dit is voor hem veel te smal, maar hij blijft dit doen totdat hij er zich door gewrongen heeft. Met als gevolg heel veel verlies van pluimen en gekrijs. We zijn bang dat hij komt vast te zitten en weten niet goed waarom hij dergelijk gedrag stelt. We hebben er al vanalles boven en in gehangen zodat hij dit niet meer kan doen, maar dan begint hij zeer onrustig hierin te bijten totdat hij er weer door kan. Zo kan hij wel uren doorgaan. Ook wringt hij zich altijd in zijn eetbakje, net of hij daar langs daar uit wil geraken. Momenteel laten we hem nog niet los vliegen omdat we hem eerst tam willen maken. We weten niet goed waar hier mee te doen. Kunnen we hem al laten rond vliegen omdat hij dit wil of is dit nog te vroeg? Is dit zijn vorm van spelen of verveelt hij zich. Naar de speeltjes in zijn kooi kijkt hij niet om?
Iemand enige raad?

Groetjes cindy

Mars

Hallo Cindy,

Dit is echt jonge parkietjes gedrag. Hoe moeilijk het ook is, probeer het te negeren en geef pas aandacht aan hem als hij wat rustiger is.

je kunt hem beter eerst goed tam hebben en dan pas laten vliegen.

Groeten Marcia
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

Caradow

Eens met Mars...

En om dan gelijk te beantwoorden wat waarschijnlijk je volgende vraag is ;) :

De eerste week was hij veel rustiger omdat hij nog erg moest wennen aan de nieuwe omgeving :)

Jacko

Hoi Cindy,

Heb hier ook een filmpje op m'n pc waarbij een kleintje adhd-achtig over zijn stokken en de grond rent.
Gaat vanzelf wel weer over.

Heel even over dat stokje en het voerbakje.
1) Je kunt het voerbakje een eindje opschuiven, parkietjes zijn super klimmers dus die weten het wel te vinden
2) Als het niet werkt kun je eventueel nog een bakje op de grond zetten met het voer erin.

Ze doen dit meestal om aandacht te trekken. Vooral jonge parkietjes halen allemaal dingen uit om te zeggen ''kijk naar mij, ik wil er uit!'', misschien heb je ook al wat acrobatische voorstellingen gehad bovenin de kooi ? ;)

Groetjes en veel plezier

Aco

Hoi,

Bedankt voor jullie reacties, maakt ons al wat meer geruster in deze situatie. Wanneer we hem inderdaad negeren als hij dergelijk gedrag stelt, wordt hij wel vlugger rustiger en rent hij minder weg en weer door zijn kooi.
Wel blijft hij 'savonds verschrikkelijk te krijsen. De eerste keer dat hij dit deed wisten we echt niet wat er aan de hand was, terwijl hij heel veel krijst begint te fladderen met zijn vleugels terwijl hij zich vasthoudt aan zijn stok. Dit begint hij iedere avond te doen en indien we dit negeren houdt hij niet op. Kan dit zijn omdat hij rust wil en en eigenlijk moe is en wil gaan slapen.

Grt
Cindy

Mars

Dat fladderen kan het trainen van de vleugelspieren zijn, maar het wordt ook wel eens in verband gebracht met indruk maken op elkaar.
Ik weet niet of je 's avonds een doek over de kooi doet? Als jij het vermoeden hebt dat het iets met vermoeidheid te maken heeft, zou je een doek over de kooi kunnen leggen. Dan heeft je parkietje minder last van de omgeving (die tenslotte ook niet iedere avond op hetzelfde tijdstip op bed gaat) en hebben jullie straks in de zomer ook misschien minder last van het vroeg opkomen van de zon.

Maar dat is gewoon een afweging en ik kan uit je berichtje ook niet opmaken of jullie er al een doek over heen doen ;)
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..