licht en etens bakjes en voer

Gestart door bb-matie, maart 30, 2008, 00:09:00

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

bb-matie

ik heb 2 parkiets zijn zuper leuk samen ze maken ruzie om eten er is maar 1 etens bakje is dat goed?
of moet ik nog een bakje halen
enhebben ze last van een lapen willen ze nu juist licht of niet ?
en wat ken je ze nog meer geven dan normaal voer?
hoop dat iemand me ken helpen ;) alvast bedankt

karin v h

Je zou ze ieder een bakje eten kunnen geven. Maar uit ervaring gaan ze dan bij elkaar uit het bakje eten wat op zich niet geeft.
Ik heb 6 parkietjes en 4 bakjes. Soms kibbelen ze over de etensbakjes maar iedereen komt heus wel aan de beurt.
Maar hang er nog maar een bakje bij. Misschien maken ze dan minder ruzie of gaan ze om iets anders ruzie maken.

Groetjes,
Karin ;)

P.s. tip als je weer eens een stukje schrijft moet je de spellingcontrole er eventjes overheen laten lopen ;)
Staat hieronder aan de rechterkant.

Audrey

#2
Hallo! Welkom op het forum, wat leuk dat je ook 2 van die kleine gevederde lieverds hebt!
:D
Er zijn parkietjes die een etensbakje delen, maar het zal waarschijnlijk minder problemen geven als je er nog eentje bijhangt, dan kiezen ze zelf wel wat ze doen.
Behalve gewone parkietenzaadjes mogen parkietjes alles van fruit en groenten hebben, BEHALVE rabarber en avocado. Croky vindt vooral witloof, appel, sinaasappel, witte druifjes, wortel en komkommer lekker maar dit verschilt van parkietje tot parkietje. Je zult dus zelf moeten uitproberen wat ze graag hebben. Als ze niet onmiddellijk op het lekkers afkomen helpt het vaak als je er ook wat van eet, als ik een appel eet komt Croky direct kijken maar wanneer ik een stukje op een bordje leg voor hem negeert hij het gewoon.  :-\
Ook trosgierst eten de meeste parkietjes graag, dat kun je in dierenspeciaalzaken kopen maar ook de meeste supermarkten hebben het. Per parkiet mag je een halve sliert per week geven, niet meer want er zit tamelijk veel vet in. Ik weet niet of je gewone parkietenzaadjes of Xtravital of nog wat anders geeft, maar als je gewoon zaadjes geeft is het een goed idee om wat eivoer te geven om dierlijke eiwitten aan te vullen. Ook dat kun je zowel in dierenspeciaalzaken als in de supermarkt kopen. Sommige parkietjes verkiezen eigeel met wat beschuit.
Iets wat de meeste parkietjes ook erg appreciëren is volgend recept: je neemt 1 deel brinta (mengen met water ipv melk), 2 delen parkietenzaad en een scheutje Roosvicee (de variant zonder toevoegingen, die met de gele dop geloof ik). Dat meng je en je lieverds kunnen smullen! Niet te lang laten staan zodat je schimmel geen kans geeft.
Nog een goeie tip is om het water wat aan te zuren met appelazijn om bacterieën minder kans te geven, je neemt 10ml appelazijn en je lengt het aan met water tot 1 liter, dit kun je een zevental dagen in de koelkast bewaren.
Misschien kun je die derde regel wat verduidelijken? Ik snap niet erg goed wat je daarmee bedoelt...  ???
Als je even wat rondkijkt op het forum vind je nog veel meer tips en weetjes.  ;)

Heel veel mooi momenten met je parkietjes toegewenst!  ;D

Safrena

#3
Citaat van: Audrey op maart 30, 2008, 00:26:41
....
Nog een goeie tip is om het water wat aan te zuren met appelazijn om bacterieën minder kans te geven, je neemt 10ml appelazijn en je lengt het aan met water tot 1 liter, dit kun je een zevental dagen in de koelkast bewaren.


Hey Audrey

Je kan de oplossing van appelazijn in het drink water GEEN zeven dagen houden. Dat moet eigenlijk iedere keer weer vers gemaakt worden.
Je kan dan ook de hoeveelheid perfekt aanpassen Bv 1ml appelazijn in 100ml water.

@bb-matie

Welkom op het fourm

Ik weet niet welke zaadmengeling je heeft, maar prestige premium is een hele goede zaadmengeling, naast deze mengeling kun je je parkietjes ook drie keer per week eivoer geven, echter als je xtra-vital geeft, wat ook een hele goede zaadmengeling is, hoef je geen eivoer bij te geven, want daar zit alles al in
Naast de zaadjes en het eivoer hebben ze ook grit nodig
Je kan de dit alles aanvullen met groentjes en fruit, af en toe een stukje kaas, of grof brood (niet te vers), stukje macaronie, of beschuit.

En inderdaad een hele goede aanvulling is appelazijn in het drinkwater, het helpt niet alleen de weerstand versterken enz, maar appelazijn heeft ook vitaminen

Meer info over de voeding en het aanzuren van het water vind je op onderstaande links ;)

http://www.parkietenfreak.nl/a-voeding.php

http://www.safrenas-parkietjes.nl/Appelazijn.htm

http://www.parkietenfreak.nl/a-drinkwater.php

Met twee parkietjes geef je ook het beste twee of drie eetbakjes en drinkbakjes

Vele groetjes

Audrey

CiteerHey Audrey

Je kan de oplossing van appelazijn in het drink water GEEN zeven dagen houden. Dat moet eigenlijk iedere keer weer vers gemaakt worden.
Je kan dan ook de hoeveelheid perfekt aanpassen Bv 1ml appelazijn in 100ml water.

Hallo Safrena,
inderdaad, ik had het nagegaan op de link die jij ook gaf, maar heb miskeken (bij de citroenzuurvariant staat 7 dagen), de appelazijnvariant kan 2 dagen bewaard worden.  :)

@ bb-matie: Parkietjes eten graag een stukje gekookte spaghetti, macaroni,... maar je moet het wel koken zonder zout of olie. Ik geef Croky wel eens wat pasta en dan hou ik een stukje wortel en een stukje tomaat uit de saus, dan heeft hij ook spaghetti met een 'sausje'  :D en eventueel nog een sliertje geraspte kaas en het is helemaal echt.  ;)