Zaadjes Geven

Gestart door Wendy, augustus 06, 2005, 20:26:07

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Wendy

Hoi,

Mijn parkiet heeft de laatste tijd een vreemde gewoonte:
Hij geeft ALLES zaadjes (met speeksel).
Ik zal een paar voorbeelden noemen van objecten die hij allemaal voert:
De spiegels, mijn tenen, mijn haren, de beeldjes in de kast, de balpennen, de appels (liefst rooie), de flessendoppen (liefst rode en blauwe), de kookwekker (heeft blauwe knopjes), en zo kan ik nog wel even doorgaan.

Hij is alleen, ik heb geen andere parkieten, misschien dat het daaraan ligt, maar ja.....hij is al 3 jaar alleen!!
Ik heb er wel 2 nepparkieten bij gekocht, een kleintje op een balletje en een grotere bij de Xenos die we Kikki hebben genoemd (zo noemt hij 'haar' nu ook).

Maar dat voeren wordt nu wel erg irritant, wie heeft er een oplossing???
Of in ieder geval een tip??

Gr. Wendy

Sonja

Hoi Wendy,

Het voeren van voorwerpen is normaal gedrag, voor een alleen gehouden parkiet. Bij gebrek aan een soortgenootje "voert" hij speeltjes e.d.
Dit is niet erg, maar als het je stoort, zou je kunnen overwegen om hem een soortgenootje te geven, dan is de kans groot, dat hij die na verloop van tijd gaat voeren. Ik weet natuurlijk helemaal niet of je dat wel wilt, of dat je het liever bij 1 parkiet houdt.

Let er bij het zaadjes opgeven, van je parkiet, wel heel goed op, of hij dat echt continu doet, en of het speeksel wat er mee komt, vies ruikt.
Dat zou nl. kunnen betekenen dat je kleine vriend kropontsteking heeft, en dan moet je met hem naar de dierenarts gaan, omdat hij daar medicijnen voor nodig heeft. Aan een onbehandelde kropontsteking kunnen parkietjes overlijden.

Op afstand is het moeilijk te bepalen of hij dit heeft, maar voor meer informatie over kropontsteking, kun je hier eens kijken:

http://www.parkietenfreak.nl/ziektengtmm.php

Groetjes, Sonja.