Broedkooi?

Gestart door Belleo, maart 26, 2008, 19:27:51

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Belleo

Hay allemaal,

Ik ben net een beetje op internet aan het neuzen en kom er ineens achter dat sommige mensen hun parkieten uit de voliere halen en ze in kleinere broedkooien zetten om ze daar te laten broeden. Met de zoekmachine kon ik hier niet echt een antwoord op krijgen.

Mijn koppeltje roodrugparkieten  :-*(Louis en Augusta) krijg ik zondag en zou het heel leuk vinden als ik van hen mijn eerste nestje zal krijgen. Vanwege de verhuizing zitten de vogels van mijn ouders in 3 van de 4 'broed'kooitjes (zo'n hok in vieren gedeeld) En daar komen mijn parkieten ook tijdelijk in totdat ik de voliere heb staat. Is het dan verstandig om ze te laten broeden in die kooi en wachten totdat de jongen uitgevlogen zijn of kan ik ze ook gewoon in de voliere laten broeden. Wat ik aan informatie gelezen heb is dat na het uitvliegen vand ejongen de man erg aggressief kan worden tegenover de jonkies en dan is zo'n broedkooi natuurlijk wel handig om de jongen daar in te doen en de ouders in de voliere. Maar dat ter zijde  ;)

Ik had nog nooit gehoord van speciale broedkooien voor de kweek en wil graag jullie ervaring hierover naar mijn mening kweken jullie toch ook gewoon in een (kamer)voliere?  ???

Groetjes Anne.

Mars

Echte kwekers maken gebruik van broedkooien omdat ze daarmee vogels kunnen koppelen: zo kunnen ze proberen bepaalde kwaliteiten te versterken of bepaalde kleurslagen te krijgen. Als je een volliere hebt en geen familie die mogelijk met elkaar aanpapt, dan zou ik ze lekker daarin laten broeden. Dan zoekt de natuur zijn weg, hebben ze de ruimte en hoeven de kleintjes ook niet aan buitentemperaturen te wennen.

Voor de hobbykweker worden broedkooien eigenlijk niet gebruikt.

Natuurlijk moetje met kweken rekening houden met de juiste leeftijd van de vogels (hoe oud zijn de roodruggen en vanaf welke leeftijd mogen zij broeden) en of de verschillende soorten in een volliere mogen broeden.

Groeten Marcia
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

DarkWolf

Wanneer wil je broeden? Want uit je bericht maak ik op dat je eigenlijk zo snel mogelijk wilt beginnen aan je 1e nestje. Hou er even rekening mee dat het koppeltje evt moet wennen aan elkaar, nieuwe kooi, nieuwe omgeving,....Ik zou dus e een paar maand wachten voor je begint met broeden.

Belleo

Het koppeltje is nu ruim 2 jaar oud en heeft vorig jaar een nestje gehad waaruit ik 1 vogeltje (Niamh) heb gekregen en heb tam gemaakt. Doordat ook die persoon gaat verhuizen en niet meer al zijn parkieten kwijt kan krijg ik dat koppel. Het is geen grote voliere en het gaat allen om die 2 vogels dus geen andere koppels of soorten erbij.

En nee ik wil niet gelijk beginnen met broeden. Ik wil eerste zeker weten of ze gezond zijn en ik denk dat ze wel het een en ander aan vitamines en mineralen missen dus ik wil er gewoone eerst voor zorgen dat ze goede voeding krijgen etc.

Belleo

Om even terug te komen op wanneer te broeden, tot wanneer mag/is het verstandig om te laten broeden. Ik laat nog wel weten wanneer ik mijn nieuwe parkietjes krijg :-*. Waarschijnlijk deze week maar kan ook in de loop van volgende week. Het loopt allemaal een beetje uit. Ik heb het tijdelijke broedkooitje inmiddels wel gereed gemaakt. Ik heb me al wel echt goed ingelzen over het broeden op zich maar wat betreft voeding ben ik elke keer bang dat ik nog iets vergeet ;). Wat ik ze ga geven: zaadjes, eivoer, groente/fruit en voor mineralen en kalk maagkiezel.

Naar mijn idee is dit de juiste voeding voor alle parkieten maar moet er echt nog iets speciaals bij komen vanwege het broeden of is dit goed zo? Om nou gelijk een nieuw topic te openen hiervoor vind ik ook een beetje over dreven  ;).

Groetjes.

Safrena

Citaat van: Belleo op maart 30, 2008, 14:53:25
.... Wat ik ze ga geven: zaadjes, eivoer, groente/fruit en voor mineralen en kalk maagkiezel.
...

hey Belleo

Deze voeding is prima, wat je er wel nog kan bij doen is appelazijn in het drinkwater.
Daarnaast mogen ze ook de andere aanvullende dingetjes zoals een stukje (niet vers)brood  ;)

Kijk ook nog eens naar onderstaande link over broeden

http://www.parkietenfreak.nl/a-broeden.php

Vele groetjes

Belleo


Even een update!
Eindelijk zijn mijn nieuwe pietjes vandaag gearriveerd ;D
Tot verbazing kwam mijn opa ineens met 4 parkieten aan zetten in plaats van 4 (het koppeltjes en nog de 2 jongen uit hetzelfde nest als Niamh) Maar inprincipe is dat niet echt een probleem. Ze zijn alleen super bang.
Gelukkig krijg ik morgen de voliere want het kooitje waar ze nu in zitten is echt veel te klein voor deze toch wel redelijk grote parkieten  ;)
De namen Louis en Augusta zijn voor het koppeltje en voor het broertje en zusje (althans dat denk ik) van Niamh, Aimee en Logan.

Groetjes Anne