besmettelijk en dodelijk....

Gestart door dkm, maart 09, 2008, 10:48:54

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

dkm

mijn parkietje jappe(popje) zit nu heel alleen in haar volliere omdat zij een besmettelijke ziekte heeft waardoor zij geen andere parkietjes bij haar in de volliere kan hebben.
mijn vraag is dus of die zieke waarscheinlijk ook door lucht overgebracht kan worden of allen door drink bakjes en speeksel van jappe.

ik wil namelijk in dezelfde kamer in een andere kooi een koppeltje te houden zodat japppe niet
zo heel erg eenzaam is.

p.s wij hebben alles al geprobeerd om haar van die ziekte af te helpen maar waarscheinlijk helpt niks meer.

mvg michelle en jappe :-\

Caradow

Wat heeft ze?

Voor de manieren waarop het doorgegeven kan worden naar de anderen, kun je uiteraard ook (misschien beter nog) bij je vogelarts terecht...

Ingrid

Even een stukje uit je oude topic voor de duidelijkheid:

Citaat van: dkm op augustus 29, 2007, 10:37:40
hey , mijn jappe is dus drager van een ziekte waardoor er dus al een aantal vogels zijn gestorven.
toen hebben wij op een van de gestorven vogels autopsie of sectie of zoiets laten doen , want we wilden weten aan wat voor ziekte die vogels zijn doodgegaan.
die mensen van sectie zeiden dus dat ze drager was van een of andere ziekte maar ze wisten ook niet wat voor virus het was dat jappe bij zich draagt.
ze hebben ons toen een soort kuur opgestuurd die ik tien dagen lang moest gebruiken( elke dag 2 ml op 50 ml water+ nog een paar vitaminedruppels erdoor)

Ik volg de mening van Caradow, leg deze vraag eens voor aan je vogelarts die destijds sectie heeft verricht, of een andere kan natuurlijk ook ;). Het lijkt mij wel moeilijk te bepalen, want als ze al niet weten wat voor ziekte Jappe heeft, dan kunnen ze ook weinig zeggen over hoe de besmetting wordt overgedragen.

Groetjes, Ingrid

dkm

wij hebben geen idee wat jappe heeft voor een ziekte , maar alle vogels die bij haar in de volliere zaten zijn binnen een week dood gegaan.de vogelarts heeft ook niks gezien bij de gestorven vogels ,hij heeft bij alle vogels sectie vericht maar niks gevonden(geen schimmels of bacterien die daartoe kunnen leiden) zoals ik in een vorig biricht al schreef.maar de medicijnen hebben niks geholpen jammer genoeg. ???  ??? .
denken julie dat ik het kan proberen om in een andere kooi een koppel te plaatsen ?of zou het  beter zijn om jappe in een heel andere kamer te plaatsen voor de zekerheid?

mvg michelle en jappe


Belleo

Zoals je het beschrijft is het heel erg besmettelijk. Ik zou het niet risceren dat ook andere parkieten hierdoor sterven. Ik zou hem dus maar op een andere kamer zetten als je nog andere parkieten erbij wilt nemen. Anders is de kans dat ook zij sterven wel erg groot. Heeft Jappe zelf geen last van zijn zikete dan?

dkm

nee zelf heeft zij hier helemaal geen last van, ze zit mooi in de veren en eet en drink goed en haar poep ziet er ook perfect uit dus aan de buitenkant is niks te zien.


ik denk dat ik jappe dan maar in een ander gezellig kamertje zet.
heel erg bedankt  voor de snelle reacties ;)

DarkWolf

Ik betwijfel of het een goeie oplossing is om Jappe ergens anders te zetten. Als zij een besmettelijke ziekte bij zich draagt, dan zit er misschien een kans in dat jij die op jou kleren draagt en alsnog de parkieten in de andere kamer besmet. Daarbij fluiten grasparkieten nu eenmaal, Jappe zal de andere dus horen fluiten en wat is nu erger dan alleen in een kamer te zitten, terwijl er de kamer ernaast vriendjes zitten!?

Parkieten-Freak

#7
Citaat van: dkm op maart 09, 2008, 10:48:54
mijn parkietje jappe(popje) zit nu heel alleen in haar volliere omdat zij een besmettelijke ziekte heeft waardoor zij geen andere parkietjes bij haar in de volliere kan hebben.
mijn vraag is dus of die zieke waarscheinlijk ook door lucht overgebracht kan worden of allen door drink bakjes en speeksel van jappe.

ik wil namelijk in dezelfde kamer in een andere kooi een koppeltje te houden zodat japppe niet
zo heel erg eenzaam is.

p.s wij hebben alles al geprobeerd om haar van die ziekte af te helpen maar waarscheinlijk helpt niks meer.

mvg michelle en jappe :-\

Als ik het goed begrijp heeft de dierenarts geen duidelijke doodsoorzaak kunnen vaststellen maar het ging vermoedelijk om een virus? Dan ben ik wel benieuwd wat voor medicatie je gekregen hebt destijds.
Veel virusinfecties (niet alle!) doven na verloop van tijd uit.
Aangezien dit een topic ruim 7 maanden oud is, zou ik zeer sterk overwegen om Jappe gewoon bij zijn vriendjes terug te zetten......
Je kunt voor alle zekerheid nog een keer met Jappe naar de dierenarts gaan, voor lichamelijk onderzoek en om de de uitwerpselen laten testen op bacteriën etc.


dkm

beste DarkWolf,
wij hebben jappe nu 2 verdiepingen naar beneden gehaalt,de andere vogels komen op de 3e verdieping dus ik denk dat ze elkaar niet kunnen horen.
en wij willen het toch graag gaan proberen om een koppeltje in huis te plaatsen, maar ik zal alles goed ontsmetten als ik van jappe naar de andere vogels ga.p.s jappe heeft een plastic vriendje in haar kooi met hele leuke speeltjes dus ze verveelt zich hopelijk niet ;)

beste  Parkieten-Freak,
ja de vogelarts zij dat het om een virus ging waarschijnlijk.jappe kwam vorig jaar bij ons toen ik men oude vogeltje koko noch had,ze zaten samen todat koko dood ging.ik had toen 2 nieuwe vogeltjes gekocht voor jappe die allebei (van verschillende kwekers) binnen 4 dagen gestorven zijn.
3 week geleden wouden wij het noch 1 keer proberen maar helaas,ook dit parkietje is dood gegaan :(.
jappe heeft die ziekte of dat virus dus al ongeveer 1 jaar.
p.s in sept hebben wij de VA een kuur gekregen en een los flesje vitaminen,maar dir heeftdus nix geholpen.

mvg michelle en jappe

DarkWolf

Jij denkt dat ze hem niet zullen horen? Kom rond 11u 's ochtend eens op mijn kamer zitten, je hoort mijn parkieten anders heel goed fluiten (en van tijd roepen). Ze zitten een verdieping lager, mijn kamer is aan de voorkant van het huis terwijl hun kooi de achterkant van het huis staat. Ze zullen elkaar dus zeker wel horen...

roha

Zolang je niet zeker weet, wat voor besmettelijke ziekte Jappe heeft, zou ik geen andere parkieten in huis nemen en al mijn tijd en aandacht aan Jappe geven.
Zelf vind ik het wel vreemd dat de arts wel kan zien dat ze een besmettelijk virus draagt, maar niet weten wat voor virus het is en het ook niet uitzoeken wat het dan kan zijn.

Sterkte ermee!

Hanneke

dkm

mijn jappe staat 2 verdiepingen lager dan de andere vogels , wij hebben een heel groot huis en we hebben dus nu toch een koppeltje gekregen die 2 verdiepingen hoger staan,ik hoefde ook niet persee noch meer vogels hoor maar dit koppeltje wat ik nu heb wouden ze gratis weg doen omdat ze ze niet meer leuk vonden, en toen dacht ik dat die vogeltjes wel wat beter verdienden dus heb ik ze mee naar huis genomen.
wij zijn eergister noch een keertje naar de VA geweest met jappe en toen hebben ze ons vertelt dat haar ziekte toch alleen maar door poep en speeksel en zo kan worden overgebracht,maar ze konden ons noch steeds niet precies vertellen wat voor een ziekte ze had  :( .

naja , ik hoop dat alles nu goed zal blijven gaan , ik hou julie op de hoogte  ;)
xx michelle, jappe en de andere birdies  ;D

Parkieten-Freak

#12
Ik begrijp niet goed hoe je het overlijden van 3 parkieten kunt verklaren zonder te weten wat voor irus Jappe nu eigenlijk onder de leden heeft (als dat al zo is).
Hoe lang duurde het voordat de (inmiddels overleden) vogels eigenlijk ziek werden?
Hadden deze 3 parkieten exact dezelfde ziekteverschijnselen?
Hoe oud waren de parkieten toen je ze kreeg?

Als je niet weet om wat voor virus het gaat, kun je ook geen uitspraken doen over de manier van verspreiden van het virus.
Je kunt alleen maar gissen en daar schiet je niets mee op.

Citeercitaat DKM
p.s wij hebben alles al geprobeerd om haar van die ziekte af te helpen maar waarscheinlijk helpt niks meer.

Wat heb je zoal geprobeerd?