Eivoer

Gestart door Belleo, maart 08, 2008, 19:10:01

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Belleo

Hay,

Ik heb veel topics gestart de laatste tijd. Ik ben hier net een beetje aan het lezen over eivoer en er kwam toch wel een vraagje te boven. Ik heb vlak bij een Dicus dierenwinkel en deze heeft eivoer van het eigen merk. Het is echt geel van kleur met een paar donkere puntjes maar ruikt ontzettend lekker naar citrus vruchten. Nou krijg ik zelf elke keer een pak met Cédé eivoer van een kweker wat helaas al over de datum is als het pak nog maar 1/4 deel leeg is. Maar dit ruikt heel anders en is ook anders van structuur. Veel droger en met grote brokken terwijl in dat andere totaal geen brokken zitten en het ook veel 'vochtiger' is. Van het eigenmerk hebben ze ook heel kleine zakjes/pakjes die veel practischer zijn voor 2 parkieten.

Maar maakt het uit welke ik geef, gezien er zo'n groot verschil zit in beide?

Groetjes Anne

Bliksem

Nou ik zou zoiezo niet dat spul gaan geven dat al over de datum is.
Je eet zelf toch ook geen bedorven eieren....
Over dat eigen merk, klinkt goed als het per kleine zakjes is verpakt.
En je hebt inderdaad droog eivoer en eivoer wat al vochtig is.
Ik geef zelf xtravital, daar zit alles al in.

Ilse*

Hoi Anne,

Eivoer is er inderdaad in verschillende vormen.
Het eivoer van Cédé heb ik nog nooit gezien, maar misschien moet je dat wel aanvullen met een beetje water voor gebruik, dat het daarom brokken zijn. Staat misschien wel op de achterkant van het pak.

Eivoer hoef je sowieso niet veel te geven, dus dan kun je beter een zo klein mogelijke verpakking kopen als je maar twee parkietjes hebt. Dat van de Discus heb ik wel eens gezien. Ik vind het er goed uit zien hoor :) De Jumper bij ons verpakt het ook zelf in kleinere verpakkingen, ziet er prima uit.

Ik zou het eivoer dat over datum is weggooien, je brengt er denk ik meer schade aan je parkietjes dan dat je hun er goed mee doet :-\
En nooit teveel eivoer geven he, ook al heb je nog zo'n grote verpakking. Als het niet opkomt voor de datum, kun je het beter weggooien dat dat je hun teveel eivoer geeft.

Groetjes, Ilse

Safrena

Hey Anne

Van cedee bestaan er ook kleinere pakjes eivoer
Als ik het goed heb, gebruik jij waarschijnlijk deze van een kilo verpakking, maar er bestaan er ook die maar half zo klein zijn  ;)
En normaal zou een goede eivoer toch zes maanden goed moeten zijn, na opening, en als dat niet zo is, dan komt het toch dat het al veel langer bij de kweker in stock staat.
Normaal zou zo een klein pakje met drie keer per week voor twee parkietjes toch bijna helemaal op zijn  ;)

Eivoer van eigen huis zou ik niet zo meteen gaan gebruiken, omdat dit waarschijnlijk ook niet voorverpakt is  ;)

Het eivoer van cedee is zover ik weet droogeivoer, daarom dus de soort korrels dat je hebt.
Moet je maar even op de verpakking kijken, daar staat dat ook op gemeld

Vele groetjes

Belleo

Ik geef het zowiezo niet als het over de datum hoor ???. Niet dat jullie denken dat ik ze half beschimmeld voer aan het geven heb. Maar dat was gewoon om aan te geven dat die verpakking te groot is om op het op te hebben voordat het over de datum ;) Het eivoer van dat eigenmerk is trouwens al wel voorverpakt als het in de winkel ligt.

Dus eigenlijk maakt het niet uit wat voor eivoer ik geef. Op de achterkant van het pak staat inderdaad, 'rul maken met enkele druppels water'. Dan ga ik voortaan toch maar over op die van het eigen merk denk ik, ook omdat ik merk dat vooral Belle dit beter eet. Maar om eerlijk te zijn dacht ik dat parkieten iedere dag eivoer moesten hebben? Ook omdat als je Xtra Vital geeft dat er toch ook elke dag in zit?

Groetjes Anne

Safrena

Hey Anne

Parkietjes mogen alleen voor en tijdens het broeden iedere dag eivoer

Anders mogen ze het maar een drie keer per week
Teveel eivoer is niet goed voor de niertjes en lever

Vele groetjes