Pootje weg

Gestart door Sara, maart 07, 2008, 16:41:28

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Sara

Hallo,

Ik ben helemaal in shock, kwam van school en ging zoals steeds de parkietjes eten geven. Pina bleef op één pootje op haar stokje zitten en ik wist dat dit niet normaal was.
Ik ging beter kijken, van de zijkant, en haar pootje is er gewoon af! Het is weg, helemaal weg! :'( Het is totaal bloedrig(het bloed is al wat verdroogt) op de plaats waar normaal haar linkerpootje vertrekt. Maar haar linkerpootje is eraf. Ik heb overal gekeken in de vollière en heb nog geen echte bloedsporen ontdekt. Dit lijkt me meer iets om achteraf uit te zoeken, nu dus mijn dringende vraag : Help! Wat moet ik doen? Ik heb haar appart in een kooitje gezet binnen, ze zit stilletjes een beetje bol maar is erg angstig(niet tam) kan ik beter haar ventje(Luka) bij haar zetten? Of haar gewoon in de vollière laten bij de andere 3? Ik kan niet naar de dierenarts, ik ben nog tot vanavond alleen thuis. Wat moet ik doen?
Ik vind het zo vreselijk, ween helemaal, hoe is dit nu weer kunnen gebeuren :'(

Vele groetjes,
Sara
Vele groetjes van een ex-grasparkietenbaasje (met heimwee) ;-)
Ook een pootje van Zoë en Fenna, mijn keeshondjes

ciske

mee naar de vogelarts gelijk. een parkietje heeft maar heel weinig bloed in het lichaam, en kan makkelijk dood bloeden.

hoe het heeft kunnen gebeuren is van latere zorg. en zou haar even alleen zetten

Sara

Maar ik kan nu echt niet naar een dierenarts, ik mag niet zomaar weg zonder dat mijn mama, broer of zus er van weet.
Mijn zus wordt geoppereerd vandaag en ik kan hier nu absoluut niet weg.
Hopelijk komt mijn broer rond 6 uur thuis en gaan we dan naar de dierenarts.
Is er voorlopig niets dat ik kan doen?

Vele groetjes,
Sara
Vele groetjes van een ex-grasparkietenbaasje (met heimwee) ;-)
Ook een pootje van Zoë en Fenna, mijn keeshondjes

Audrey

Ik las hier ergens op het forum dat je wat bloem aan het stompje kunt doen, zelf heb ik hier geen ervaring mee.
Wat zielig dat je parkietjes een pootje kwijt is!  :( Zoals al gezegd, ga vanaf je kunt naar de dierenarts of nog beter een vogelarts, kun je geen briefje leggen of zo dat je naar de dierenarts bent? Of even bellen of zo? Het is echt heel belangrijk voor je parkietje.
Hou ons zeker op de hoogte, ik hoop voor je dat alles goed komt.

Sara

Bloem is om het bloeden te stoppen, bij Pina is het niet meer aan het bloeden. Ik heb de wonde zonet voorzichtig proberen schoon te wassen met wat lauw water, nu zie ik alleen nog zo'n zwart stompje. :'(

Vele groetjes,
Sara
Vele groetjes van een ex-grasparkietenbaasje (met heimwee) ;-)
Ook een pootje van Zoë en Fenna, mijn keeshondjes

Caradow

Jee Sara wat verschrikkelijk!

Ik hoop dat je snel kans ziet om naar de da te gaan, mischien dat je deze alvast kan bellen?
Is er eventueel een buurvrouw die je alvast kan aanschieten? Ik denk dat in een situatie als deze, je mama het echt wel begrijpt! Ik weet ook dat als de mogelijkheid er is, dat het absoluut niet zal laten.

Sara, ik neem aan dat het op dit moment niet bloed? Als het nog wel bloed, doe er dan iets op, inderdaad zou bloem een optie zijn, of zelfs een pleister zal geen probleem zijn. Bel in ieder geval alvast de da op, dat deze weet dat je er straks nog aan komt..

Heel veel sterkte meis en we horen wel wat er verder nog uit komt.. Probeer rustig te blijven en helder na te denken, daar zal Pina meer bij gebaat zijn als dat je in paniek blijft hangen...

En probeer later straks te zoeken naar een oorzaak. Is het pootje ergens blijven hangen oid... Misschie is er een plek in de voliere waar dit weer zou kunnen gebereuen en dan kun je maatregelen nemen om dit in de toekomst te voorkomen.

Sterkte meid, een dikke knuf en kop op!

Sara

Dankje voor je bericht.
Bij de buren kan ik niet terecht, we kunnen eigenlijk niet echt goed met hen overweg(in tegendeel :-[).
Ik heb mijn broer een smsje gestuurd, en meteen als hij terug is(zo rond kwart na 6) gaan we naar de dierenarts. Is er nog iets wat ik voorlopig kan doen om Pina wat gerust te stellen of iets wat de pijn verzacht? Het bloedt tevens niet(al niet meer van toen ik het zag). Nu ik dit aan't typen ben, begint ze ineens luid te stjilpen(misschien naar de parkietjes buiten of naar Pucky?). Ze is ook aan't rondhinken in de kooi maar verliest hierbij nogal haar evenwicht. :(

Vele groetjes,
Sara
Vele groetjes van een ex-grasparkietenbaasje (met heimwee) ;-)
Ook een pootje van Zoë en Fenna, mijn keeshondjes

Caradow

Hou haar maar lekker rustig. Ze heeft wel bloed verloren. Laat haar maar lekker alleen zitten voor nu, eventueel wat warmte geven. Zet in ieder geval wat eten en drinken in de kooi (maar dat heb je natuurlijk al) en misschien is het handiger als je haar op de bodem laat zitten en de stokken eruit haalt, als ze dan valt, valt ze niet zo ver, tenzij ze als een gek gaat klimmen.

En verder... Ja, een pootje missen is een handicap, maar vermits het wondje niet geinfecteerd raakt (ze zal sowieso denk ik wel antibiotica gaan krijgen) denk ik dat Pina het ergste al gehad heeft. Ze heeft niet dusdanig veel bloed verloren dat ze daaraan sterft, dan zou ze er nu al veel slechter aan toe zijn... (lijkt mij)

Succes straks bij de da.. Je hebt het prima gedaan tot nog toe Sara!

(heb je de da al gebeld? ;))

Sterkte meis

Sara

Ik heb de dierenarts niet gebeld, omdat de dierenarts zowiezo open is tot half 9 op weekdagen en je geen afspraak moet maken.
Kan ik toch beter bellen(vaak zit er geen volk bij de dierenarts)?
Ik heb zoals je zei de stokjes uit de kooi gehaald, maar ze klimt dan alsnog op de tralies naar boven, kan ik er toch niet beter terug een stok inhangen?

Vele groetjes,
Sara
Vele groetjes van een ex-grasparkietenbaasje (met heimwee) ;-)
Ook een pootje van Zoë en Fenna, mijn keeshondjes

Caradow

Hang dan 1 stokje terug, maar hang het niet hoog ;)

Je zou voor de zekerheid even kunnne bellen dat je er aan komt met een parkietje met een geamputeerd pootje... Maar als je daar altijd gewoon binnen kan lopen, dan kan dat natuurlijk ook ;)


Mars

He wat een schrik! Waarschijnlijk is hij ergens tussen blijven hangen...
Ik hoop dat het wel snel beter gaat, gelukkig was de wond dicht.

Sterkte, je laat wle even weten hoe het verder gaat, he?

Liefs Marcia
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

Milo-Pixel

O Sara.. Wat vervelend! Ik hoop dat je snel bij de dierenarts terecht kan (of dat je er nu al bent  :-\ )! Het is in ieder geval een goed teken dat het niet meer bloed..

Laat het ons weten hé, wat de dierenarts gezegt heeft!

Groetjes en sterkte,

Marit

hillie

Wat een naar bericht Sara.... hoe kan zo iets toch gebeuren.
Ik zal gauw de oorzaak opzoeken zodat het niet nog eens gebeurt.

En ben je al bij de dierenarts geweest.
En wat heb die er van gezegt.....
Nou sterkte er mee.

groetjes hilde

Parkieten-Freak

Jeetje, wat een vreselijk bericht, hoe is het toch mogelijk?  :(
Veel sterkte Sara, en laat je even weten wat de dierenarts gezegd heeft?


roha

Jeetje Sara, das wel erg schrikken.
Goed dat je broer direct met je mee wil naar de dierenarts.
Sterkte voor allebei!

Hanneke

Ingrid

Kan me jouw paniek voorstellen meid! Ik hoop dat je nu inmiddels meer weet na je bezoek aan de dierenarts. Heel veel sterkte!!

Sara

Ik ben net terug van de dierenarts.
Heb Pina met een doek over de kooi meegenomen, ze was erg rustig en heeft alleen in de wachtzaal een paar tsjilpjes gedaan.
De dierenarts heeft het even bekeken en hij zei dat er eigenlijk niet veel aan te doen was. Hij vroeg zelfs cynisch : "wil je dat ik er een prothese aanzet?".
Hij zei het wel misschien nog een tijdje te ontsmetten, meer kon je er volgens hem niet aan doen.
Hij zei dat vogels perfect gewoon terug hun plan trekken, ook al is het dan met één pootje, van hem mocht ik Pina gewoon terug in de buitenvollière plaatsen en zou ze gewoon zo verder kunnen leven.
Ik heb er dus eigenlijk wat mijn twijfels erbij, gaat die dierenarts er niet te zacht over?
Ik heb haar in ieder geval gewoon nog binnen gehouden in haar vervoerskooi, het lijkt me geen goed idee om haar nog bij de anderen te voegen nu het donker is(misschien dat ik dit morgen heel geleidelijk aan doe, ook om temperatuursverschillen te voorkomen).
Pina kan wel wat verdragen, het is altijd een sterke dame geweest die er om bekend staat de dominanste van het 5-tal te zijn.
Toch heb ik mijn twijfels bij de consultatie van de dierenarts.
Wat denken jullie ervan?

Vele groetjes,
Sara
Vele groetjes van een ex-grasparkietenbaasje (met heimwee) ;-)
Ook een pootje van Zoë en Fenna, mijn keeshondjes

Parkieten-Freak

Het is inderdaad niet bijster tactvol van de dierenarts om over prothese's te beginnen.  :( Het is geen leuke opmerking van hem en hij had beter moeten weten.

Kijk, op zich kun je niet veel doen. Wel moet je goed opletten dat er geen bloeding en/of infectie aan het stompje optreedt.
Ik zou dit vogeltje zeker niet terugzetten in de volière. Pina moet eerst nog wennen aan de nieuwe situatie (en jij ook) en jullie allebei moeten er eerst vertrouwen in hebben dat Pina zich goed kan redden met haar ene pootje.
Tot die tijd zou ik haar apart houden en haar nauwlettend in de gaten houden! Verwen haar maar lekker!
Sterkte Sara!


Milo-Pixel

Ik vind het eigenlijk ook wel een beetje onprofessioneel van de DA om dat te zeggen..

Ik zou haar nog niet in de voliere zetten, het is toch ineens heel anders voor Pina. Wat je misschien wel kan doen, is haar mannetje bij haar zetten.. Dan is ze niet zo alleen. Ik weet alleen niet of dit verstandig is? Even afwachten wat de rest daar over zegt..

Succes Sara!!

Ilse*

Jeetje Sara, wat een droevig nieuws :(
Wat zul je geschrokken zijn, zeg....
Ik denk ook dat je er nu niet zoveel aan kan doen, geef haar rust, aandacht en verwen haar maar lekker. Maar dat doe je vast al. Ook zou ik haar tijdelijk binnen houden, zodat je zeker weet dat het wondje goed geneest en zodat ze kan wennen aan de nieuwe situatie. Met de inrichting van de kooi moet je ook goed rekening houden...

Heel veel sterkte, meis
Tis niet niks wat er is gebeurd :(

Liefs, Ilse