lange snavel

Gestart door Belleo, maart 03, 2008, 19:44:52

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Belleo

Hallo,

Ik hoop dat iemand mij kan helpen. Bij mijn blinde parkiet Belle (bijna 2 jaar ;D) groeit de snavel ontzettend snel. Heb hem al een paar keer laten bij knippen maar hoop toch iets anders te vinden. De puimsteen zitstok is geen succes gezien ze daar nooit op zit laat staan aan knaagt zelfs als ik de stokjes vervang door haar juist op die te laten zitten.

De nagels blijven veel langer kort dan de snavel, is dit normaal en zo ja wat is doen om de snavel kort te hounde. Hij is vorige week opnieuw geknipt en dat is denk ik 1 keer in de anderhalve maand. Lijkt mij wat veel maar het was echt nodig.

Greotjes Anne

Mars

In principe hoort een snavel niet door te groeien. Dit kan als gevolg van langdurige voedingstekorten of problemen met de lever optreden. ook gebeurt het wel dat een snavel ernstig aangetast is door schurftmijt.
Je parkietje is al blind, dus het lijkt er nu op dat het meer lichamelijke problemen heeft (leverproblemen). Je kunt er weinig aan doen, behalve bijhouden. Geef hem/haar veel goede gevarieerde voeding: hoge kwaliteit zaad of pellets, niet de mogelijkheid bieden om zaadjes te snacken, veel groentes en fruit (elke dag een stukje).

Succes! Marcia
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

Audrey

Zelf heb ik hier geen ervaring mee, maar ik denk dat doordat de vogel blind is hij misschien minder knaagt aan vanalles (ik ken de vogel natuurlijk niet). Als het knippen door een ervaren VA gebeurt is dit geen probleem veronderstel ik, als het moet moet het hé, anders krijgt je vogeltje problemen om te eten en te drinken.
En heel goed van je dat je een blind vogeltje opvangt!

edit: Marcia was iets eerder, en ze heeft waarschijnlijk meer parkietjeskennis dan ik :)

Caradow

Wanneer een snavel eenmaal  de neiging heeft om te ver door te groeien, met wat voor reden dan ook, dan blijft dit vaak ook zo. Hier kun je zelf eigenlijk verder niets aan doen, dan de snavel zelf (of liever nog, door ene VA) bij te laten houden,

Belleo

Okee thanks,

Ik laat de snavel bij knippen bij een kweker en hij doet het vrij rustig en voorzichtig dus met weinig stress. Doordat ze blind is knaagt ze in tegenstelling tot mijn andere parkiet veel minder en zit vaak ook een beetje te dutten. Mijn ervaring met Xtravital is dat er veel eivoer in zit en Belle heeft de neiging om dan erg weinig te eten (tot eigenlijk niets) omdat ze zelf niet kan zien waar de zaden liggen. Ik geef nu gewoon parkieten zaad aangevult met eivoer en af en toe wat brinta+roosvice Wat naar mijn idee eigenlijk hetzelfde is als je Xtravital geeft. Fruit en groentes probeer ik zo vaak mogelijk te geven.

Ik ga er zelf eigenlijk ook vanuit dat dit 1 van de waarschijnlijk meerdere afwijkingen zijn die dit pietje bij zich draagt. Als ze al geboren is zonder oogjes, En dan gewoone echte kuilen op de plaats waar de oogjes zouden moeten zitten zou iedereen dat denken. Ik ben daarom al echt heel blij dat ze al bijna 2 jaar is. Toen ik haar kreeg was ze 6 weken oud maar zag ze eruit als een vogel van maximaal 3 weken die bijna was verhongerd (nadat haar zusje was uitevolgen werd ze bijan niet meer gevoerd). Kan het zijn dat ze daar op langere termijn last van heeft gekregen?, (leveraandoening?)


Jacko

Hallo Anne.

Heel even off-topic.
Maar wat moet ik me voorstellen bij een blinde parkiet? Heb hier zelf geen ervaring mee maar zou het wel graag willen weten.
Stuur anders even een pb.

Groet,

Ilse*

Citaat van: Jacko op maart 04, 2008, 22:02:35...Maar wat moet ik me voorstellen bij een blinde parkiet?...

Hoi Jacko,

Ik ben dan wel geen Anne, maar ik denk dat blind wel duidelijk genoeg is... het betekend dat haar parkietje niet kan zien :-\
Anders stuur je haar zelf even een pb'tje als je er meer over wil weten. Zo blijft het topic overzichtelijker :)

Groetjes, Ilse ;)

Belleo

Zoals Ilse al zegt een parkiet die totaal niets kan zien vanaf dat ze uit het ei is. Geen ontwikkelde oogjes waarschijnlijk door inteeld. (even voor de verduidelijking  ;))

Groetjes

Jacko

Ja, dat het parkietje dan niks kan zien was me wel duidelijk.
Maar, hoe moet je dit forumuleren..., hoe ziet het er zegmaar uit?

Groet

roha

Je bedoelt of er helemaal geen ogen te zien zijn, of een waas voor de ogen of iets dergelijks?
Ik denk zelf dat het er net zo uit ziet als een normaal oog.

Belleo

Op de plaats waar de ogen zouden moeten zitten zit grofweg gezegt gewoon een gat. Dus geen bolletje niks. Vooral toen ze nog practisch geen veertjes had zag het er eng uit maar nu valt het niet meer zoveel op. Het is dichtgegroeit met allemaal kleine veertjes en is nu gewoon een gaatje aan allebei de kanten van het koppie.

Dus geen vliesje voor de ogen of wat dan ook want er zit gewoon geen oog  ;)

Belleo

Maar om even terug te komen op alle vragen die ik had staan  ;) in mijn boven staande berichtjes zal ik nog maar een moeilijke toevoegen: Wat zou haar levensverwachting kunnen zijn  :-\ (hoe oud denken jullie dat ze zou kunnen worden) Wat Marcia zei over eventuele leverproblemen, uit zich dat ook naar buiten toe en waaraan kan je dit dan zien? Misschien dat het me van het weekend lukt om een foto te plaatsen hiero maar dat is met een grote MAAR. Ik zit namelijk met wat probleempjes met de camera en de foto's kunnen alleen op een andere pc worden overgezet. Maar ik hoop dat iemand mij hier antwoord op kan geven.

Mars

Een levensverwachting is lastig te geven, er zijn parkieten met doorgroeiende snavels die vrij oud worden.
Pas als er meer signalen zijn dat het niet goed zit (veel slapen of sle4chte ontlasting) kun je daar meer conclusies uit trekken.

Je vraagt ook of het kan zijn dat ze op langere termijn last heeft gekregen van leverproblemen: ik kan je alleen maar vertellen dat er bij Winky toen niets bijzonders te zien was, totdat ze vier weken slechte voeding (trosgierst) heeft gehad. Dat heeft haar zwakke lichaampje toen blijkbaar niet aangekund. Dus ja, het kan op den duur optreden, bij een jonge vogel zul je het niet meteen aantreffen. Maar goed ik ben ook geen VA, dus ik dnek ook alleen maar met je mee ;)

Aangezien het om een blind parkietje gaat: ooit is er in een topic over blinde parkietjes (van jou denk ik) een duitse link gegeven naar een site. Daar staat ook een heel mooie omschrijving van doorgroeiende snavels en eventuele leverproblemen. Geweldige site.

Ga er in eerste instantie maar vanuit dat je nog jaren plezier van hem/haar hebt ;) Alleen dat knippen is erg vervelend.
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

Caradow

Levensverwachting is een raar iets.. dat kun je nu eenmaal niet voorspellen. Je dierenarts zou er een gooi naar kunnen doen, maar onze lieverds zetten ook onze artsen nog wel eens voor raadsels en verassingen...

Ikzelf heb 2 van dergelijke kwakkeltjes in huis...

Daarbij is het natuurlijk compleet afhankelijk van wat jij ze geeft, voert en alles en hoe ernstig de aandoening is..

De meeste vragen die jij stelt zou je veel beter aan je dierenarts (vopgelarts) kunnen stellen...

Belleo

#14
Bedankt in ieder geval,

Ik ga er dan maar vanuit dat ze nog jaren meekan en gewoon net zo oud zal worden als andere parkieten. Volgens mij was dat topic inderdaad van mij dus ik ga die site nog maar eens bezoeken misschien dat daar nog iets meer te weten kan komen. Voor nu gaat het goed en hoef me geen zorgen te maken gelukkig ;)

groetjes Anne

Zoals 'belooft' hier ene foto om het een beetje duidelijker te maken van wat ik nu eigenlijk bedoel, (zie ook avatar).

Berichtjes samengevoegd ;)
En foto verkleind ;)
gr Safrena



[verwijderd door de beheerder]