vogel in de kooi

Gestart door ambu, maart 03, 2008, 08:07:46

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

ambu

Hallo allemaal,

Sinds een aantal maanden hebben wij  een grasparkiet voor ons dochtertje..ze vinden elkaar erg leuk.De parkiet is handtam en krijgt de vrijheid om door de kamer te vliegen,echter de laatste tijd gaat hij direct weer op zijn kooi zitten en daarna vrolijk fluitend en kwebbelend weer zijn kooi in waar hij dan ook vrolijk blijft zitten..is dit het karakter van de vogel? Ook denken wij eraan om een kamaraad aan te schaffen...kan deze dan direct in de kooi bij de parkiet of krijgen we dan problemen?

mvg

Ilse*

Hoi ambu,

Welkom op het forum! :)

Op de door jouw gestelde vragen kon je ook heel gemakkelijk via de zoekfunctie van dit forum het antwoord vinden. Maar ik zal er wel even op reageren.

Citaat van: ambu op maart 03, 2008, 08:07:46...De parkiet is handtam en krijgt de vrijheid om door de kamer te vliegen,echter de laatste tijd gaat hij direct weer op zijn kooi zitten en daarna vrolijk fluitend en kwebbelend weer zijn kooi in waar hij dan ook vrolijk blijft zitten..is dit het karakter van de vogel?...
Allereerst, ik vind het heel goed dat jullie je parkietje handtam hebben gemaakt, voor jullie hem lieten vliegen :) Dat je parkietje weer terug gaat naar de kooi, kan inderdaad het karakter van je parkietje zijn. Misschien hebben jullie een vogel die niet zo van vliegen houdt, of vrij rustig is. Echter ik denk dat jullie parkietje zijn kooi ziet als veilig plekje. Het is ook zijn huisje waar hij zich vertrouwd voelt ;)

Hebben jullie al een mooie parkietenspeelboom of speeltuintje in de kamer staan? Of andere plekjes waar je parkietje kan landen en spelen, een mooie schommel ofzo? Meestal vinden ze dat erg interessant en komen dan vaker uit de kooi om eens een kijkje te nemen. Hier staan mooie parkietenspeeltuintjes die je zelf kan maken.

Citaat van: ambu op maart 03, 2008, 08:07:46...Ook denken wij eraan om een kamaraad aan te schaffen...kan deze dan direct in de kooi bij de parkiet of krijgen we dan problemen?...
Een heel erg goed idee om een gevleugeld vriend(innet)je voor jullie parkietje aan te schaffen. Ik denk dat jullie parkietje dat erg fijn zal vinden :)
Je kan het beste dan het nieuwe parkietje in een aparte kooi zetten en die naast de kooi van jullie huidige parkietje zetten, zodat ze langzaam aan elkaar kunnen wennen en je ook het nieuwe parkietje tam kan maken. Als het nieuwe parkietje wat gewend is in zijn nieuwe omgeving en tam is, zou je de deurtjes van de kooien open kunnen zetten, om te kijken of ze elkaar gaan opzoeken. Als ze geen ruzie maken, en ze hebben al een tijdje met de kooien naast elkaar gestaan, kun je ze bij elkaar in 1 kooi houden.

Succes! :)
En als je meer vragen hebt, probeer eerst de zoekfunctie van dit forum eens.

Groetjes, Ilse

Mandy

Hallo,

Ik heb 4 parkieten, waarvan er 3 alleen maar voor het raam willen zitten en lekker rondvliegen... Die kunnen 's ochtends niet wachten tot de kooi open mag maar 1 parkiet die vind dat helemaal niet leuk. Die blijft liever binnen bij z'n belletje!
Als je hem eruit haalt, dat doe ik omdat ie zijn vleugeltjes ook moet kunnen strekken, dan weet ie niet hoe snel hij er weer in moet gaan... Tenzij ik het belletje mee neem en ergens ga zitten dan komt ie wel... Ligt dus ook wel aan het karakter inderdaad..

En een partner is natuurlijk altijd leuk! Zet ze een paar daagjes naast elkaar in een aparte kooi om te wennen. Daarna op "neutraal" terrein bij elkaar. Ze zijn erg sociaal! Vinden elkaar meestal al snel leuk...

Ooh, dit komt al een beetje op het zelfde neer als het antwoord van Ilse  ;D Naja...