Titel gewijzigd: 2 jonge parkieten overleden

Gestart door jessicamandy, maart 01, 2008, 14:22:27

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

jessicamandy

Jongens luister!

vorige week maandag hebben wij 2 parkietjes gehaald, 1tje van 4/5 weken en 1tje van 5/6 weken. het parkietje van 4/5 weken krijgt nog pap met een lepeltje maar krijst enorm, wij worden er gek van en we denken uiteindelijk het parkietje van 6 weken ook. die lag na 3 dagen namelijk bijna dood in zijn kooitje, ik heb hem opgepakt en hij ging dood in mijn hand.

wij het vrouwtje gebeld waar we de parkietjes vandaan hadden en de situatie uitgelecht. kom maar een nieuwe halen zij ze. wij donderdag avond een nieuw parkietje erbij gehaald ook van 6 weken nu heb ik het parkietje net op dezelfde manier, dood, uit het hokje moeten halen.

en het jonge parkietje stopt niet met krijsen.. in eerste instantie dachten we dat het kwam omdat het parkietje tegen de kooi aan was gevlogen of iets. maar nu is het 2de parkietje ook dood.

ik weet niet wat ik ermee aanmoet. komt het door het parkietje die de hele tijd aan het krijsen is?, lijkt me het meest logische, maar ik weet het niet. vind het vreselijk!!

Topic gesplitst, nieuw topic aangemaakt en titel aangepast.
Gr PF



Mars

#1
Wat sneu dat dit gebeurt, maar vooral: wat vreselijk dat dit gebeurt. Ik neem aan dat parkietjes niet dood gaan omdat een ander parkietje krijst. Het probleem ligt ergens anders en vermoedelijk in: te jonge vogels, die nog niet zelfstandig genoeg eten en ook nog eens handopfok zijn (3 keer fout dus).

De vraag is of de twee vogels al voldoende zelfstandig aten toen je ze kreeg. Als ik jou was zou ik het krijsende vogeltje terugbrengen totdat de dame jullie kan verzekeren dat het kleintje al een week zelfstandig goed eet.

Je moet parkietjes alleen gaan handvoeden als het echt niet anders kan, anders krijg je dit soort situaties: te jonge vogels, die niet voldoende voedingsstoffen binnen krijgen en ook nog eens niet zelfstandig eten. Boevendien is handopfok gewoon heel erg moeilijk, je kunt moeder natuur natuurlijk nooit zo geod nabootsen als zij zelf.
Echt, als je weer een tweede wilt kopen, koop dan gewoon eentje die niet handopfok is en die tenminste 7 weken is. Ze missen anders nog te veel belangrijke voedingsstoffen. En voor het tam maken maakt het weinig uit.

En ik vrees dat het met het roepende kleintje ook verkeerd af zal lopen als jij als onervaren persoon dit vogeltje verder voedt. Wees verstandig en breng dit vogeltje terug, dan kun je hem met een week of 2 weer ophalen als je dat wilt.

Groeten Marcia
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

Moppers

Ze zijn waarschijnlijk te vroeg bij de ouders weggehaald. Een kind van 10 kan het ook nog niet in zijn eentje redden, en bij jonge parkietjes is het net zo.
Weet je zeker dat de leeftijden die de vrouw je heeft doorgegeven wel kloppen? Want 4/5 weken is al te jong, laat staan als zij zegt dat ze ouder zijn dan ze in werkelijkheid zijn.

jessicamandy

dankjewel voor jullie reacties! hier heb ik zeker wat aan. ze zullen inderdaad te jong geweest zijn. ik ga straks nog mijn andere parkietje terug brengen. mij is verteld dat ik hem nog maar 1 keer per dag moet voeden met het papje op een lepeltje. dit heb ik dus gedaan de afgelopen dagen en hij eet wel goed van zijn gierst maar drinkt bijvoorbeeld nog niet zelfstandig.

echt super voor jullie snelle reactie!

Caviaplanet

Wat triest dat je dit hebt moeten meemaken. Helaas heb ik ook zo'n ervaring gehad bij m'n eerste parkietje, dat was een keiharde les. Het beste kun je een parkiet kopen die lekker stevig op z'n stok zit en zelfstandig kan eten. Goed en strak in z'n verenpak zit en helder uit z'n oogjes kijkt en zeer alert is.
Sterkte meis.....
Groetjes
Jolanda

Diana

Ik vind het zeer verstandig vanje dat je het jonge parkietje terug gaat brengen. Dit is absoluut geen aanval naar jou maar ik ik snap echt niet dat er mensen zijn die zo jong hun parkietje aan andere mensen verkoopt en dan ook nog eens als het dan mis gaat van oh kom maar een nieuwe halen die dan vervolgens even oud is en ook dood gaat. Ik hoop echt dat het kleintje het gaat redden maar ik ben bang dat deze het ook niet gaat redden want maar 1 keer voeden terwijl hij/zij nog niet zelfstandig kan eten en drinken vind ik persoonlijk erg weinig. Ik zal persoonlijk bij deze mevrouw nooit meer een parkietje halen. Sucses verder.

Susanne32

Hoi,

Van de 19 kleintjes die Belle & Pipo hebben grootgebracht, was er maar een enkele die met 5,5 week al een week zelfstandig kon eten & drinken! Vind het écht onbegrijpelijk van degene die jou de parkietjes heeft verkocht dat ze zo met de diertjes omgaat...  :-\

Een kleintje hoor je pas te laten gaan als je er 100% van overtuigd bent dat het op eigen benen kan staan...

Ik hoop dat het met het kleintje wat je hebt terug gebracht / gaat terug brengen beter zal aflopen dan met de 2 zusjes / broertjes...

En wens jou veel geluk toe met een eventueel nieuw parkietje wat wél zelfstandig genoeg is om het nest te verlaten, want dit lijkt me een vreselijke ervaring, 2 parkietjes achter elkaar overleden...  :-\

jessicamandy

Jongens,

De vrouw heeft mijn parkietje niet aan willen nemen. Ik ben behoorlijk kwaad naar huis gegaan maar wilde toch me best doen om het parkietje groot te brengen en ben naar een kenner gegaan die het schandalig vond wat er was gebeurd en dat mijn parkietje nu 3 keer pap moest inplaats van 1 keer op een dag. Ik heb het beestje weer 3 keer pap op een dag gegeven en dat ging prima. Ook van het gierst at hij goed. Helaas ging het gister minder, hij zat zachtjes te piepen en wou niet eten. Vanochtend opnieuw pap gegeven en ben naar school gegaan. Mijn moeder heeft hem eten gegaan maar wou smiddags weer niet eten. Rond 4 uur kwam ik thuis en mijn parkietje licht weer dood in de kooi.

Ik baal ontzettend en voel me ook schuldig, had ik het niet beter anders aan kunnen pakken en hem bij de dierenarts achter moeten laten of iets? maar dat kan ook niet zomaar zonder dat hij ziek is. Ik ben ontzettend teleurgesteld in de vrouw.

Ik ben net naar de dierenspeciaalzaal pets palace gegaan en heb daar een splinternieuwe kooi en 2 nieuwe engelse parkietje, deze nu van 8 weken oud!!.. heb zulke goeie tips en informatie van de man gehad dat ik er nu weer wat vertrouwen in heb.

Maar jullie zijn gewaarschuwd! geen parkietjes kopen bij mevrouw De Wit in Waddinxveen!

Mars

He wat sneu nu...!

Sterkte ermee, zoveel ellende...

Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

ciske

ik kan daar niet tegen.... mensen die dieren te vroeg weg doen. wor er echt niet vrolijk van. ook verwaarlozing ben ik er van van streek te brengen.

maar ben blij dat je nieuwe parkietjes hebt die wel de goede leeftijd hebben. wens je daar veel s6 en veel plezier mee.

gr, bas en een snaveltje van ciske en ciska

Moppers

Het is heel erg jammer dat al je goede zorgen niet hebben mogen baten. Geef jezelf niet de schuld hiervan. Het is de schuld van die vrouw dat ze het allemaal niet gered hebben. Zij had ze nooit zo vroeg bij de ouders weg mogen halen en aan jou mogen geven. Zij heeft de werking van de natuur onderbroken, en dat is de reden van al hun moeilijkheden geweest.
Jij hebt daarentegen heel erg je best gedaan om te zorgen dat ze het toch nog konden redden. Helaas is dat niet gelukt, maar heus niet omdat jij iets verkeers gedaan hebt! Jij hebt deze parkietjes met liefde behandeld, en dat is al meer dan wat ze bij die vrouw kregen.

Misschien is het een idee om deze mevrouw aan te geven bij de dierenbescherming. Vertel je verhaal, vertel wat je hebt gedaan, wat haar reacties waren etc. Want ze mag hier niet ongestraft mee wegkomen, en ze mag er al helemaal niet mee doorgaan. Zo worden er nog veel meer jonge parkietjes slachtoffer van haar werkwijze, en de dierenbescherming kan dat misschien voorkomen.

Daarnaast wens ik je heel veel plezier met je twee nieuwe parkietjes. Ik hoop dat ze een gezonde toekomst tegemoet gaan.
En als je nog vragen hebt, kan je altijd hier op het forum terecht.

Caviaplanet

Jeetje, dat vind ik erg sneu voor je. Jij hebt je best gedaan, die mevrouw had dit nooit zo mogen doen  >:(. En dan gewoon niet helpen.... triest.

Sterkte.
Groetjes
Jolanda

hillie

Hoi..

Wat sneu dat dit parkietje het ook niet gered heeft.
Maar verwijt je zelf maar niks want jij heb je best gedaan.
Dat die mevrouw de parkietjes te vroeg weg geeft...... >:( kan jij niks aan doen.
Ik hoop dat je met de nieuwe parkieten meer geluk heeft.
Veel plezier er mee.

groeten hilde

jessicamandy

dankjewel voor jullie fijne reacties. de parkietjes die ik nu heb doen het zo goed! en zijn erg gezellig!! dat verzacht de pijn wat meer want vond het toch wel behoorlijk vervelend. je gaat ook aan jezelf twijfelen want misschien heb ik wel wat mis gedaan? maar hoor van meerdere dat dit niet het geval is dus probeer dat dan maar een beetje in mijn hoofd te knopen.

de dame die mij de parkietjes heeft vekocht heb ik inmiddels aangegeven bij de dierenbescherming. ik heb mij verhaal verteld en zij gaan erachteraan!..

dankjewel voor jullie begrip en wijze informatie!

Groetjes Jessica