Ik ga beginnen met kweken!

Gestart door Blanca, februari 26, 2008, 18:10:24

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Blanca

Hallo.

Vandaag heb ik huis de grote kooi in orde gemaakt voor te gaan kweken.
Twee koppeltjes in de kooi gelaten en twee broedkastjes opgehangen.
Ik hoop dat dit goed is wat ik heb gedaan.

De andere parkietjes heb ik verhuist naar een andere kooi.

Ilse*

Citaat van: Blanca op februari 26, 2008, 18:10:24Ik hoop dat dit goed is wat ik heb gedaan.

Hoi Blanca,

Ik hoop ook dat het goed is wat je hebt gedaan :-\
Heb je wel goed ingelezen in het kweken? Anders had je waarschijnlijk deze opmerking ook niet gemaakt.
Heb je dit al gelezen?
http://parkietenfreak.nl/a-broeden.php
http://forum.parkietenweb.nl/index.php?topic=473.0

Kweken is niet: man + popje + broedblok = jonkies.
Er kan heel veel misgaan en man en pop moet een stelletje zijn. Heb je jouw parkietjes wel goed voorbereid? Daar hoor je weken van te voren al mee bezig te zijn, voor je gaat broeden. (Denk aan extra eivoer, de hoeveelheid lichturen, genoeg calcium, enz.)

Wat ga je met de kleintjes doen (áls ze komen). Heb je daar wel plek voor of heb je daar al een plekje voor gevonden? En heb je ook over de dingen nagedacht die mis kunnen gaan bij kweken? Zit er bijvoorbeeld een Vogelarts bij je in de buurt, waar je gelijk heen kan gaan als er wat mis is met een jonkie óf zelfs met de moeder, want dat komt ook nog wel eens voor.

Lees je alsjeblieft goed in, kweken is niet 'zomaar' wat. Het zijn levende diertjes.
Bezint eer ge begint...

Groetjes, Ilse

Milo-Pixel

Aan jou vraag te lezen, heb je je nog niet genoeg ingelezen om te gaan broeden. Zoals Ilse al zei: het is niet popje + man + broedgelegenheid = Jongen. Er komt zoveel bij kijken en er zijn voorbereidingen nodig die al een aantal weken van te voren moeten beginnen. Ook zeg je dat je 2 koppels en 2 blokken hebt, maar je moet zowiezo 1 blok méér dan het aantal koppels dat je hebt. Zodat ze altijd keus hebben.

Ik zou je alleen aan kunnen raden de blokken er weer uit te halen en je goed in te lezen en veel te leren over kweken. Want er kan zoveel misgaan. Dit kan ook als je je ingelezen heb, maar dan weet je hoe je moet handelen bij bepaalde situaties.

Groetjes, Marit

Mars

Hoe groot is de grote kooi, want een flinke voliere is zeker op zijn plaats, anders ga je om problemen vragen. Liever maar 1 koppel per kooi en dan is het nog hopen dat ze genoeg ruimte hebben.

Groeten Marcia
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

Blanca

#4
Hallo.

Ik heb een kamervoliere van 54x54x160cm.

De parkieten staan op een zeer zonnige plek hier in huis en ook in de avond uren is er voldoende licht. Alle voer dat ze zouden moeten hebben is aanwezig.

Vorig jaar heb ik al eens een nestje gehad maar daar is helaas maar een eitje van uitgekomen. Dat mooie jong heb ik zelf gehouden. Ik hou de parkieten al weken in de gaten en ik heb gezien dat er zich twee koppeltjes hadden gevormd. Die twee koppels heb ik in de kamervoliere gezet! Een vrouwtje heeft inmiddels al een nestblok in bezit genomen.

Stel als er jongen zouden komen wil ik er twee zelf van houden en de andere gaan naar en kennis van mij die al jaren parkieten heeft en zo nu en dan ook een doet kweken.


Parkieten-Freak

Leuk Blanca, en het is fijn dat je al wat ervaring hebt opgedaan met broedende grasparkieten.
Ik hoop dat beide koppeltjes voor mooie nakomelingen zullen gaan zorgen!  :)


Blanca

Hallo.
Toch nog even een vraag. Hoe kan ik volgens jullie de twee nestkastjes het beste ophangen.
Moeten ze naast elkaar of mogen ze ook boven elkaar?

Safrena

Hey Blanca

Kijk als je, je goed had ingelezen had je ook geweten dat je altijd een of twee blokken meer moet gaan hangen dan dat je koppeltjes hebt  ;)

zover ik het goed begrepen heb, wil jij dus twee koppeltjes laten broeden, wat dus wil zeggen dat je drie of vier blokken moet gaan ophangen.
De blokken hang je beste naast elkaar allemaal op dezelfde hoogte

Vele groetjes

Blanca

Hallo.
Hallo.

Ik las op dit forum ook deze tekst.
Als je wilt beginnen met het kweken van grasparkieten zorg dan dat je voldoende ruimte, ervaring en kennis hebt. Kweken is niet altijd zo gemakkelijk als vaak staat beschreven. Het kan heel goed gaan maar er kan net zo vaak van alles fout gaan. Zoals al vaak is gezegd en geschreven: bezint eer ge begint!
Voor mij is het ook een begin en ik zal ook moeten leren. Door te doen leert men!
Ik heb meteen een derde blok opgehangen. Dus twee koppels en drie  blokken!

Een koppel heeft inmiddels twee eitjes.
Ik zal alles goed in de gaten houden. Meer kan ik niet doen.

Bij het andere koppel zie ik nog niks gebeuren.

hillie

Hoi Blanca,

Ik hoop voor dat het goed gaat want als je misschien in een ander topic gelezen heeft of het niet altijd goed te gaan.
Ik wil je niet onnodig ongerust maken, maar je toch even waarschuwen.
Ook al leggen er al eitjes, die hoeven bijvoorbeeld niet bevrucht te zijn.
Maar ik hoop voor je dat ze dat wel zijn.
Verder zou ik zeggen veel succes er mee.


groetjes hilde

Annika

Een spannende tijd voor je dus. Hopelijk krijg je hele mooie jongen! succes en veel plezier gewenst.