2e parkiet al samen of nog apart

Gestart door anna-pukkie, februari 20, 2008, 20:53:21

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

anna-pukkie

hallo

hier weer een vraagje van mij

ik heb Pukkie van 5 maanden, en omdat ie nog erg schuw is en een beetje eenzaam
wij noemen hem al onze "schijtlijster" ( grapje hoor want hij is hartstikke lief )
sinds zaterdag Sjimmie 7,5 week erbij.

Sjimmie is juist het tegenovergestelde, erg tam al.
Komt bij mij of mijn dochter op de vinger zitten en gisteren hebben ze al samen de eerste rondvlucht door de kamer gemaakt.
Pukkie was nog een beetje afhoudend maar dat trok al snel bij.
en zaten ze al te kroelen.
Super dus, ik kon Sjimmie ook zo weer op mijn vinger terug in zijn eigen kooi zetten.

Vandaag weer samen vliegen dacht ik maar Sjimmie zat meteen in Pukkie zijn kooi !!!
alles ging prima, het 'nieuwe' speelgoed vond Sjimmie geweldig...

eind van de middag hem toch maar terug gedaan in zijn eigen kooi waardoor ze allebei sip gingen zitten niksen.

is het nu beter om Sjimmie i.v.m verder tam maken nog een tijdje apart te houden of kunnen ze al snel samen ? Ik wil ze toch ooit in één kooi.

Pukkie wordt door Sjimmie wel meteen al veel makkelijker,
maar wordt Sjimmie dan niet minder tam ???

Zo een heel verhaal, maar dit om het wat duidelijker te maken.

Wat is jullie advies ?

NaOmi_W

De belangrijkste reden om parkieten niet meteen bij elkaar te zetten als ze elkaar nog niet kennen (tenzij ze tegelijk gekocht worden), is zodat ze aan elkaar kunnen wennen en er geen ruzie ontstaat die voorkomen had kunnen worden door dat aan elkaar wennen. Als ze al zelf bepalen dat ze bij elkaar in de kooi willen, lijkt mij dit geen probleem.

Het tam maken wordt misschien wat moeilijker omdat ze (veel) aandacht aan elkaar besteden, maar het moet wel mogelijk zijn. Zoek maar eens op het forum met de zoekfunctie, daar staan wat opmerkingen van forumleden met ervaringen met het tam maken van 2 parkieten, Marit (Milo-Pixel) is daar een voorbeeld van.

anna-pukkie

ik denk dat ik ze toch nog effe apart houd,
want ik merk dat kleine Sjimmie nog graag 's middags een slaapje doet.
En als ze samen zitten is ie reuze druk.
Hebben jonge parkieten echt zoveel meer slaap nodig  ???

NaOmi_W

Als ze hun slaap nodig hebben, dan nemen ze die wel hoor :)
Hier is het ook regelmatig even stil en zitten er of te poetsen, of te dutten, en dat met 4 ;) Ook weleens dat er maar 1 even in zijn eentje rustig zit te doen terwijl de rest aan het ravotten is.

Milo-Pixel

Hoi Anna-Pukkie,

Zo te horen kunnen je parkietjes het al goed met elkaar vinden ;) Ik denk dat je ze maar lekker bij elkaar moet zetten. Het tam maken is verder niet anders dan alleen, behalve dat het misschien wat langer duurt. Ook hebben ze inderdaad veel aandacht voor elkaar, maar dat is ook iets "grasparkiet-eigens". Ze zijn sociaal. Maar dat betekend niet dat ze niet meer sociaal zijn naar jou toe. Milo en Pixel heb ik vanaf het begin samen gehad, en ze zijn dol op elkaar.. Maar als ik thuis kom word ik verwelkomt met allemaal geluiden: want het baasje is er ook weer!! En echt, dat is zó'n leuke verwelkoming!

Ik zou ze dus lekker bij elkaar zetten, en verder gaan met tam maken terwijl ze samen zitten.

Groetjes, Marit

anna-pukkie

Ik heb ze sinds vandaag samen in één kooi en het gaat prima !!!
Soms een beetje gekibbel
Sjimmie is al zo mak als een lammetje, komt op mijn schouder en spelen met een balletje
is nergens bang van. ook niet van harde geluiden of zo.
Hij wil heel graag los uit de kooi,
ongelofelijk snel tam dus.
ik heb er eigenlijk weinig aan hoeven doen.
En dat terwijl ik 'm nog geen week heb !
Pukkie wil nu ook ineens alles wat Sjimmie durft, held op sokken haha.
Dus misschien wordt hij zo ook sneller tam.

Groetjes Anna

Ingsu

Dat zou heel goed kunnen ja, sinds ik mijn 2 parkietjes bij elkaar heb is mijn popje [die ontzettend schuw was, altijd al] heel erg bijgetrokken, ze eet nu zelfs uit mijn hand!

Een beetje gekibbel is ook heel normaal, ze moeten in het begin even uitvechten wie de baas is.

Succes ermee!

anna-pukkie

ja pukkie is er nu al van opgeknapt,
niet meer zo alleen.

ik heb er dus zeker goed aan gedaan een vriendje voor hem te nemen ::)

Mandy

Ik heb er ook diverse gehad met verschillende leeftijden van heel jong tot 5 jaar oud, meestal zet ik 2 kooien naast elkaar zodat ze elkaar kunnen zien en al een beetje kunnen wennen.

De volgende dag laat ik de mijne op de kooi zitten van de nieuweling, ze zijn dan al erg nieuwsgierig...
De een wat meer dan een ander...

Dan laat ik de nieuwe er ook uit na een paar dagen en zet ik in de kooi van de "oudere" parkieten..... ik heb nog nooi gevechten gezien!

Meestal gaat het van: Toleren, accepteren en dan vrienden...