Vies koppie

Gestart door Bliksem, februari 16, 2008, 12:07:21

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Bliksem

Hallo,

Mijn pietje ziet er de laatste week wat vreemd uit. Ik denk dat hij in de rui is want hij verliest veel donsveertjes en ook vleugel en staartpennen. Maar zijn hoofd ziet er nu heel raar uit, beetje vies. :(
De veertjes naast zijn snavel zijn helemaal bruinig en over zijn hoofd loop een bruin streepje.
Dit komt misschien ook wel omdat hij nu elke dag een stukje witlof eet, dat is natuurlijk vochtig en misschien dat de veren daardoor aan elkaar plakken en er bruin uitzien ofzo. Ook ziet hij er ook niet meer zo strak uit, maar denk dat dat door de losse veren komt.
Foto zie hieronder. 

[verwijderd door de beheerder]

Ilse*

Hoi Bliksem,

Eerlijk gezegd vind ik dat je parkietje er goed uit ziet hoor :)
De veertjes om zijn snaveltje kunnen soms wat vies of plakkerig worden. Ze hebben dan iets vochtigs gegeten, of zoals hier bijvoorbeeld roosvicee gedronken.
Dit maken ze zelf weer schoon.

Tijdens de rui verliezen ze inderdaad eerst donsveertjes en later een paar (soms geen) grotere veren, zoals de vleugel- of staartpennen. Dit is heel normaal. Doordat ze donsveertjes verliezen kan het verenpakje er soms wat warrig uitzien. Als de veertjes aangroeien, komt dit vanzelf weer goed :)
Let goed op dat je parkietje zich verder wel goed gedraagt, goede ontlasting, goede eetlust, goed actief zijn, e.d.

Groetjes, Ilse

Bliksem

Okee ik dacht ook al dat het door de witlof kwam.
Maar over de rui... is dit dan de jeugdrui of is het al de rui die ze om de zoveel maanden hebben?

Ilse*

Het neusdopje van je parkietje is al blauw, dus ik zou zeggen dat hij zijn jeugdrui al heeft gehad en dat dit dus een rui is die 3 tot 4x per jaar zal voorkomen.
Weet je ook hoe oud je parkietje precies is?

Groetjes, Ilse

Bliksem

Ik heb hem nu 3 weken. Toen ik hem kocht had hij al een superblauwe neusdop. Hij komt van dezelfde kweker als mijn andere parkietje en ze kwamen ook tegelijk bij de dierenwinkel. Toen ik de eerste kocht (11 december) waren ze 7/8 weken. Nu dus 17 weken ongeveer.

Dolce

Ik vind je pietje er ook goed uit zien hoor!

ik heb eigenlijk ook even een vraag want jij zegt 17 weken... maar die van mij is 7 jaar kunnen ze dan ook nog in de rui zitten??

roha

@ Dolce: Parkieten ruien heel hun leven. Ze zijn zo ongeveer 3/4 keer per jaar in de rui.