Is dit beginnende schurftmijt?

Gestart door ashley, februari 16, 2008, 00:32:50

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

ashley

hallo, ik keek het al even aan, maar nu word dolly's snaveldopje weer steed lelijkerder.
normaal herken ik schurftmijt zo en behandel het zelf, tenzij het te erg is.
maar dit vind ik beetje een twijfel geval want dolly heeft wel eens vaker plekjes, kan dat ook door
leeftijd komen of wat kan het allemaal zijn?


[verwijderd door de beheerder]

Sonja

Hoi Ashley,

Het lijkt mij beginnende schurftmijt.
Je kunt er vaseline opsmeren, let er wel heel goed op dat je de neusgaatjes vrij laat.

Als het niet verbetert na een tijdje, kun je het beste even een VA bezoeken.

Groetjes, Sonja.

Mars

Citeernormaal herken ik schurftmijt zo en behandel het zelf, tenzij het te erg is.

Het klinkt alsof je het vaker tegen bent gekomen bij je parkieten. Schurftmijt is besmettelijk en misschien is het een goed idee om al je parkietjes toch even te laten behandelen ipv steeds opnieuw te gaan smeren. Blijkbaar blijft de mijt zo in leven en dat is erg vervelend voor je parkietjes, het tast hun afweer aan. Of trek ik nu de verkeerde conclusie e komt het niet vaker voor?

Ontsmet ook de kooi waar ze in zitten even goed.

Groeten Marcia
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

ashley

#3
Citaat van: Mars op februari 16, 2008, 00:46:19
Het klinkt alsof je het vaker tegen bent gekomen bij je parkieten. Schurftmijt is besmettelijk en misschien is het een goed idee om al je parkietjes toch even te laten behandelen ipv steeds opnieuw te gaan smeren. Blijkbaar blijft de mijt zo in leven en dat is erg vervelend voor je parkietjes, het tast hun afweer aan. Of trek ik nu de verkeerde conclusie e komt het niet vaker voor?

Ontsmet ook de kooi waar ze in zitten even goed.

Groeten Marcia

nou ik heb het niet echt heel vaak hoor, maar ik heb 26 parkieten dus dan komt het wel eens voor die zet ik dan appart en behandel ik hem
eerst zelf met wat vaseline.
maar in mijn voilere is het al een tijd niet geweest nu, maar mijn parkietje wat appart op mijn kamer zit heeft het nu, dus die heeft het
niet van de andere gekregen.

verder zal ik het dan maar gewoon een beetje gaan insmeren met vaseline denk ik dan maar, want het lijkt toch wel wat op schurftmijt.

Ingrid

Het is inderdaad beginnende schurftmijt. Ik kan de gedachtengang van Mars wel volgen, de mijt heeft waarschijnlijk de kans om te blijven leven en steeds opnieuw te zorgen voor besmetting.
Dat jouw parkietje wat binnen zit het niet van de anderen gekregen kan hebben, hoeft niet waar te zijn. Schurftmijt kan overgedragen worden door huidschilfers en losse veertjes welke je via je kleding en/of handen weer kan overdragen.

ashley

Citaat van: Ingrid op februari 16, 2008, 10:14:32
Het is inderdaad beginnende schurftmijt. Ik kan de gedachtengang van Mars wel volgen, de mijt heeft waarschijnlijk de kans om te blijven leven en steeds opnieuw te zorgen voor besmetting.
Dat jouw parkietje wat binnen zit het niet van de anderen gekregen kan hebben, hoeft niet waar te zijn. Schurftmijt kan overgedragen worden door huidschilfers en losse veertjes welke je via je kleding en/of handen weer kan overdragen.

maar de andere hebben het al een hele poos niet gehad in de voilere, de laatste had het misschien 7 maanden geleden, meer als een half jaar dus.
dus het kan niet van mijn voilere vandaan komen, want daar is het eindelijk afgelopen gelukkig!
maarja ik ga dit parkietje dus maar beginnen met behandelen

Ilse*

#6
Ik vind dit eigenlijk al niet meer echt 'beginnende' schuftmijt. Ik vind het al erger er uit zien, dan bij beginnende schuftmijt.
Zorg er voor dat als je naar de buitenvoliere gaat (of andersom, dat je naar de parkietjes op je kamer gaat) dat je altijd goed je handen wast en het liefst andere kleren aantrekt, zodat de kans kleiner wordt dat je de schuftmijt over brengt. Want schuftmijt is erg besmettelijk...
Je zegt dat Dolly wel eens vaker plekjes heeft, misschien kun je dan toch eens met hem naar de VA gaan voor een check-up, en in dit geval ook voor de schuftmijt?
Succes met het behandelen van Dolly!

Groetjes, Ilse

ashley

Citaat van: Ilse* op februari 16, 2008, 11:47:11
Ik vind dit eigenlijk al niet meer echt 'beginnende' schuftmijt. Ik vind het al erger er uit zien, dan bij beginnende schuftmijt.
Zorg er voor dat als je naar de buitenvoliere gaat (of andersom, dat je naar de parkietjes op je kamer gaat) dat je altijd goed je handen wast en het liefst andere kleren aantrekt, zodat de kans kleiner wordt dat je de schuftmijt over brengt. Want schuftmijt is erg besmettelijk...
Je zegt dat Dolly wel eens vaker plekjes heeft, misschien kun je dan toch eens met hem naar de VA gaan voor een check-up, en in dit geval ook voor de schuftmijt?
Succes met het behandelen van Dolly!

Groetjes, Ilse

mijn parkieten zitten niet bij mijn in de tuin, die zitten op de hoek van onze straat in een gezellige bloemenwinkel van mij kennissen,
die vinden parkietjes wel gezellig in hun winkel dus toen zijn ze daar heen verhuist, maar ze zijn daar nog steeds van mij en ik verzorg ze daar elke dag, dus dolly en mijn voilere parkietjes hebben wel een afstand.
maar over die raarre plekjes bedoel ik ook gewoon een beetje dat hij er gewoon erg warrig uitziet altijd, en die vleugels zijn altijd een beetje raar, maar dat komt omdat hij ook kruipertjes ziekte heeft.
ik ga hem iedergeval eerst zelf even behandelen, en daarna even naar de arts mocht het niet lukken.

Moppers

Ik ben het met Ilse eens, dit is niet meer het begin stadium.

Ik ben het ook met de anderen eens dat de grote kans op besmetting nieuwe uitbraken waarschijnlijk maakt.
Wat vaak wordt vergeten bij het behandelen van schurftmijt, zijn de pootjes. Ook daar kan de mijt zitten. Als de snavel en de neusdop er weer goed uitzien, zou het dus heel goed kunnen dat er nog mijten of eitjes op de pootjes zitten. Daarom kan je ook beter een middel speciaal tegen schurftmijt gebruiken in plaats van vaseline. Bij een middel als Otimectin staat duidelijk in de gebruiksaanwijzing dat ook de pootjes behandeld moeten worden. Vaseline maakt het onmogelijk voor de mijt om gaatjes te boren in de snavel in huis. Middelen van de dierenarts doden de mijt en de eitjes. Wat mij betreft en veel betrouwbaardere methode dus.