Is dit schurftmijt?

Gestart door bandit, februari 14, 2008, 22:28:27

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

bandit

Hallo ik ben nieuw op dit mooie en leerzame forum en zit met een vraag.

Een aantal weken geleden heb ik via marktplaats een parkietje gekocht, bij een man die zijn hobby ging beeindigen. Hij hield engelse- en grasparkieten in een buitenvoliere. Ik heb dit vrouwtje samen met een mannetje in een kooi binnen.
Kunnen jullie aan de hand van bijgevoegde foto zeggen of dit vrouwtje schurftmijt heeft of dat hier sprake is van iets anders, bv een vitamine tekort?
Ik heb al wat foto's hier bekeken, maar iedere snavel met schurftmijt ziet er toch weer anders uit!
Ik hoor het graag, zodat ik er zonodig snel wat aan kan (laten)doen!






groeten,
Erica

Safrena

Hey Erica

Welkom op het forum

De snavel en neusdop zien er prima uit.
Ik zie hier niet meteen schruftmijt, een ook geen vitamine tekort  ;)

Vele groetjes

Parkieten-Freak

Nee, dit lijkt me geen schurftmijt. De snavel en de neusdop zien er normaal uit. ;)

Edit: Safrena was met net voor.  ;)


bandit

Bedankt voor jullie snelle reaktie!
Heeeel fijn dat er niets aan de hand is! ;D

Ingrid

Ik sluit mij aan bij mijn voorgangers ;). Is de reden dat je denkt aan schruftmijt of vitaminetekort het niet-egaal zijn van de neusdop? Dat de neusdop van een popje wat oneffen is, is vrij normaal ivm hormoonschommelingen.

bandit

Citaat van: Ingrid op februari 14, 2008, 22:48:22
Ik sluit mij aan bij mijn voorgangers ;). Is de reden dat je denkt aan schruftmijt of vitaminetekort het niet-egaal zijn van de neusdop? Dat de neusdop van een popje wat oneffen is, is vrij normaal ivm hormoonschommelingen.

Ja ik vond inderdaad dat de neusdop zo oneffen was, maar ook al die lagen op d'r snavel.
Als ik naar het mannetje kijk en naar foto's hier en op het net, zien die er net wat gaver en gladder uit! Mss. een ruige tijd in die voliere gehad! ::)  Maar.. uh...  ik ben blij hoor met deze antwoorden. ;D

Parkieten-Freak

De snavel van een vogel bestaat uit hoornachtig materiaal en daar bladdert zo nu en dan wel eens een laagje vanaf. Dat is niet erg, het is een natuurlijk proces. ;)