Onze Herrie is dood

Gestart door Alanis Sane, februari 13, 2008, 09:19:54

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Alanis Sane

Na lang wikken en wegen en heel veel informatie zoeken (op internet, in de bieb) hadden wij, mijn vriend en ik besloten een grasparkietje te willen. Op deze site zagen we dat de Vogelkelder een goede winkel was om parkietjes te halen dus zijn we, ondanks dat we helemaal in Wageningen wonen, daar naartoe gegaan.
Ik heb zeker 3 kwartier voor de kooi met parkietjes gestaan en goed gekeken naar de beestjes, ik had begrepen dat je een vogeltje goed moet observeren en naar mijn eigen kunnen (als leek) heb ik dat gedaan.
Het viel mij op dat er een vogeltje met een rood omrand oogje zat, ik wist toen niet wat dat was, nu wel, maar die heb ik niet genomen, ook zat er een vogeltje zielig in een hoekje, hoewel die wel na een tijdje wat ging eten, achteraf bezien had ik toen dus geen vogel uit die kooi moeten hebben, maar ja, wist ik veel.
Mijn oog viel uiteindelijk op een blauw parkietje wat heel druk was met rondfladderen, anderen pesten, eten, dutje doen, uitrekken, schoonmaken, kortom leek erg gezond, hij/zij zag er ook gezond uit, dus besloten we dat dat em werd, ons vriendje.
We hebben toen daar een kooi, voer en zand gekocht en Herrie mee naar huis genomen, de eerste week ging heel goed, hij/zij was enorm druk in de kooi en ging heel snel op mijn hand zitten, niet voor het voer, hij/zij probeerde dan langs mijn arm bij het deurtje te komen. Op de vierde dag hebben we hem/haar laten vliegen. Dat ging, zoals ik al op de site had gelezen, eerst erg onwennig, maar al snel een stuk beter en Herrie liet zich braaf naar de kooi terug brengen.
Na iets meer dan een week zag ik iets vreemd aan een oogje, het was een beetje rood omrand, de volgende dag was het duidelijk rood en een beetje dik, ik ben toen op deze site gaan zoeken en het kon wel eens ontstoken zijn, ik heb direct de dierenarts gebeld. Daar kreeg ik een zalfje wat ik op het oogje moest smeren, Herrie was nog niet zo tam dat hij/zij zich makkelijk liet pakken, maar het moest en het ging en na een week zag het oogje er weer hartstikke mooi uit.
Helaas begon de volgende dag het gedonder, Herrie zat bol, hipte nog wel rond en leek nog te eten, maar ik vertrouwde het niet, de dag daarop (een zondag helaas) was het nog duidelijker mis, hij/zij zat heel bol, had poep aan z'n staart en hipte minder enthousiast, dus ik weer het forum op, misschien diarree....
Ik heb toen de poep afgeveegd en een doek gedeeltelijk over de kooi gehangen, een warmte lamp de helft van de kooi laten beschijnen en extra water neergezet. Maar Herrie at nog en was behoorlijk levendig, dus het leek niet zo ernstig. Maandag heb ik toen de dierenarts gebeld en het bleek veel erger te zijn, diarree inderdaad ook, maar ook een heleboel slijm en een ontsteking in zijn/haar keel, dus Herrie kon helemaal niet eten, hij/zij kraakte alleen de zaden om ze weer uit te spugen en was dus sterk vermagerd.
De dierenarts heeft Herrie een pijnstiller ingespoten en antibioticum meegegeven en het advies om bij de voeren met Harrison's bird food, dat bleek dus nergens te vinden, maar na een belletje met de dierenarts konden ze het voor me bestellen. Ik ben toen als tussen maatregel Brinta aan Herrie gaan voeren, maar hij/zij leek het grootste deel weer eruit te gooien.
De volgende morgen vroeg ging het niet goed, Herrie maakte rare geluidjes en leek bijna geen lucht te krijgen, ik heb nog geprobeerd te voeren en hij/zij slikte het wel door ook probeerde Herrie trosgierst te eten, hij wilde nog zo graag en had zo'n honger, maar hij kon het niet. Een uurtje later lag Herrie dood in de kooi. We hebben hem/haar maar drie weekjes gehad en hij/zij was pas ongeveer elf weken oud.
We zijn er helemaal kapot van.
Ook zijn we boos, achteraf hadden die vogels in de Vogelkelder waarschijnlijk wat Herrie ook heeft gehad, ik vermoed dat die nu ook dood zijn. Van onze dierenarts (die overigens zeer kundig is met parkieten, ze heeft ze zelf van kinds af aan gehad en wist precies wat ze moest doen) hoorden we dat je dierenarts kosten bij de verkoper kunt verhalen, niet dat dat onze Herrie terug brengt of het leed ook maar iets verzacht, maar we willen weer een parkietje en een beetje kosten dekking zou prettig zijn. We hebben de Vogelkelder gebeld, maar die zeiden dat we wel een nieuw parkietje konden krijgen (alsof we er nog een van daar willen), maar dat ze geen dierenartskosten vergoeden en dat we hadden moeten bellen toen Herrie ziek werd, maar we gaan toch niet met een winkel honderd kilometer bij ons vandaan bellen als we ook naar een arts om de hoek kunnen.

Wat ik nou wil weten is: Heb je recht op vergoeding van dierenartskosten door de verkopende winkel als de vogel al zo snel overlijdt aan een ziekte die hoogstwaarschijnlijk uit die winkel komt?

En nog een ander ding, Herrie had geen ringetje, volgens de verkoopster ringen niet alle kwekers hun vogels, ik zag er toen geen kwaad in, maar ik vraag mij af of kwekers niet verplicht zijn hun vogels te ringen, is dat zo?

Ik heb in elk geval geleerd dat je geen vogel moet kopen uit een winkel waar andere vogels ziek zijn.

Herrie we zullen je enorm missen!!!

Linda en Sander

Edit://
Titel aangepast.
Het is heel triest dat Herrie is overleden. Er is echter geen enkele reden om aan te nemen dat de Vogelkelder hiervoor verantwoordelijk gehouden kan worden, laat staan hier schuld aan heeft!!
Gr. PF

Mars

#1
Als ik je verhaal zo lees, zou je parkietje wel eens papegaaienziekte gehad kunnen hebben. Is dat vastgesteld?
Want je schrijft dat je DA kennis heeft van parkietjes, maar een zalfje meegeven voor een ontstoken oogje vind ik in deze situatie (je hebt hem net) vrij raar. Dat je parkietje daarna bol gaat zitten en een ontstoken oogje heeft lijkt verdacht veel op kenmerken van papegaaienziekte. Wat is uiteindelijk de diagnose geweest?

Groeten Marcia
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

Meltjuh

#2
Ik begrijp heel goed dat je boos bent omdat Herrie zo snel is overleden nadat je hem heb gekocht, maar ik vind het pijnlijk om te horen dat het de schuld is van de Vogelkelder. Ik werk zelf namelijk al ruim 3 jaar in de Vogelkelder en wij doen echt alles voor onze vogeltjes. Daarnaast hoeft het niet gelijk onze schuld te zijn. De parkietjes die wij hebben zitten er meestal niet langer dan 2 weken. Het zou dus ook kunnen zijn dat jouw parkietje de ziekte heeft mee genomen van de kweker.

Daarom zou ik ook graag de oorzaak van de ziekte willen weten. Zo kunnen wij er in de Vogelkelder er misschien wat aan doen. Weet je zelf wel waar het parkietje voor behandeld is?

roha

#3
Allereerst wil ik jullie sterkte wensen met dit verleis, ook al was Herrie nog maar kort bijjullie, je hecht je enorm aan zo'n diertje.

Ten tweede vind ik het nogal een beschuldiging naar de Vogelkelder, terwijl je alleen een vermoeden hebt. Oke je bent boos, maar zeker weten doe je het ook niet. Een autopsie uitvoeren op Herrie had misschien wat meer duidelijkheid gegeven.

Volgens mij heb je geen recht op onkostenvergoeding voor de dierenarts van de Vogelkelder. Wat ze zelf al aangaven is dat je direct contact met hen er over had moeten nemen en moeten aangeven van de rode oogjes die je in hun winkel  hebt gezien en later ook geconstateerd bij Herrie. Daarnaast moet jij kunnen aantonen dat er daadwerkelijk een ziekte is in die winkel.

Verder vind ik de behandeling van de dierenarts ook vreemd, zeker nadat er ook braken en diaree werd vastgesteld. Het advies van de harrisons pellets vind ik ook raar, omdat een parkiet dit niet direct eet uit zichzelf. Een parkiet moet je overzeten op dit voer en dat is niet altijd eenvoudig. En ik snap niet waarom de dierenarts niet een klein beetje heeft meegegeven van de harrissons.

Een kweker is niet verplicht om te ringen. Het is alleen makkelijker om zijn bestand bij te houden.
Een hobbykweker ringt vaak niet, Ik heb geen 1 vogel met een ring om.


Alanis Sane

#4
Het voer van Harrison moest de juvenile versie zijn, die kon je volgens de dierenarts tot een papje maken.
Ik ga nog bij de dierenarts navragen wat test met de poep heeft opgeleverd.

Mars

#5
Allereerst inderdaad nog sterkte met het verlies van je vogeltje, je hebt zo te horen je best gedaan, maar het heeft niet mogen baten. Erg sneu.

Ja dat klopt, juvenile is een handopfokpapje, wat ook erg gezond is voor wat oudere vogeltjes. Toch blijft het wel wat raar dat je DA het voorschrijft, maar niets meegeeft.

Ik denk dat het goed is dat je even achterhaalt wat je kleintje heeft gehad. Ik snap je teleurstelling, maar een dierenwinkel staat ook heel machteloos tegen dit soort uitbraken. En de vogelkelder staat bij ons wel bekend als een bedrijf dat goed voor zijn vogeltjes zorgt en waar dit soort dingen weinig gebeuren.
Zoek het even goed uit (als dat nog mogelijk is) en als er onverhoopt wel uitkomt dat het hier om papegaaienziekte gaat, breng daar dan de vogelkelder wel even van op de hoogte en houd dan je eigen gezondheid en van de mensen in je omgeving goed in de gaten.


Houd je ons op de hoogte?

groeten Marcia
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

Diana

#6
Hoi Alanis Sane,

Natuurlijk is het niet leuk dat je maar zo kort van je parkietje heb kunnen genieten. En ook al had je hem/haar maar kort het is een verlies.

Ik vind het alleen wel jammer dat je gelijk de vogelkelder de schuld van dit alles geeft terwijl het helemaal niet zeker is wat jou parkietje mankeerde en of de schuld dus wel bij de vogelkelder ligt. Het kan ook zijn dat er een ziekte bij de kweker heersde en dat jou jonge parkietje die ziekte dus vanuit het nest heeft meegekregen. De vogelkelder staat erg goed aangeschreven dus vind het persoonlijk vervelend om te lezen dat er dan gelijk naar hun gewezen wordt. Ook als vervangt een nieuw parkietje Herrie nooit vind ik het wel netjes dat ze je een nieuw vogeltje aanbieden terwijl ik van genoeg zaken weet dat ze dan gewoon zeggen dat is het risico wat er is met parkietjes ze kunnen lang leven maar ook kort. Ik hoop dat je kan nagaan waar jou Herrie nu uiteindelijk aan is gestorven.

Ik hoop dat het niet de papagaaienziekte was en mocht dat wel het geval zijn laat het dan wel even weten inderdaad.

Sterkte



Parkieten-Freak

#7
Citaat Alanis Sane:
CiteerOok zijn we boos, achteraf hadden die vogels in de Vogelkelder waarschijnlijk wat Herrie ook heeft gehad, ik vermoed dat die nu ook dood zijn. Van onze dierenarts (die overigens zeer kundig is met parkieten, ze heeft ze zelf van kinds af aan gehad en wist precies wat ze moest doen) hoorden we dat je dierenarts kosten bij de verkoper kunt verhalen, niet dat dat onze Herrie terug brengt of het leed ook maar iets verzacht, maar we willen weer een parkietje en een beetje kosten dekking zou prettig zijn. We hebben de Vogelkelder gebeld, maar die zeiden dat we wel een nieuw parkietje konden krijgen (alsof we er nog een van daar willen), maar dat ze geen dierenartskosten vergoeden en dat we hadden moeten bellen toen Herrie ziek werd, maar we gaan toch niet met een winkel honderd kilometer bij ons vandaan bellen als we ook naar een arts om de hoek kunnen.

Het is heel naar voor je dat Herrie overleden is.
Ik vind het veel te kort door de bocht om de Vogelkelder de schuld te geven, zonder dat jij weet of Herrie wel aan een besmettelijke ziekte is overleden.
Als dat zo is, zouden er meer vogels gestorven moeten zijn. Het lijkt mij zeer onwaarschijnlijk dat nagenoeg de gehele parkietenpopulatie van de Vogelkelder inmiddels overleden is.

De Vogelkelder staat overigens bijzonder goed aangeschreven. De vogels zitter er prima bij, en ik vind het eerlijk gezegd al heel coulant dat ze jou een nieuw parkietje aanbieden.......


Alanis Sane

#8
Ik ben wel boos, maar vooral ook meer verdrietig, heel erg verdrietig. Het gaat mij absoluut niet om geld, niet dat ik daar zo veel van heb, maar ik vind dierenwelzijn veel belangrijker en ik maak mij enorm zorgen om de andere vogeltjes in de Vogelkelder. Je hebt gelijk te zeggen dat het ook van de kweker af kan komen (ringen is denk ik toch belangrijk), maar dan kan het nog zo zijn dat de vogels in de Vogelkelder of die al verkocht zijn nu ziek zijn of zelfs al dood. En het was vreselijk om te zien hoe Herrie moest sterven, wel willen maar niet kunnen.
Dus Meltjuh, hou het alsjeblieft goed in de gaten daar.

Ik vond in elk geval zelf ook dat alle dieren bij de Vogelkelder er goed bij zaten en mooi dat sommigen ook los rond konden lopen/vliegen, dus verder niks tegen ze, zeker vergeleken met andere dierenwinkels.

Ik heb het nagevraagd bij de DA en ze hebben geen parasieten in de ontlasting ontdekt, het lijkt erop dat het geen papegaaienziekte was, gelukkig, maar het kan nog steeds iets besmettelijks zijn.

Parkieten-Freak

#9
Het lijkt het erop dat het geen papegaaienziekte was? Dit kan door onderzoek uitgesloten worden.
Mijn vraag is drieledig: welke onderzoeken zijn gedaan, aan welke andere besmettelijke ziekte denk je, en wat zegt je dierenarts er eigenlijk van?


Mars

#10
Even voor de duidelijkheid: je moet voor jezelf uitsluiten dat het geen papegaaienziekte was.

Lijkt is geen goed antwoord. Als je dierenarts je dat als antwoord heeft gegeven, dan zou ik ernstig twijfelen aan de geschiktheid van deze dierenarts: als je parkietje papegaaienziekte had, dan heb je namelijk een serieus probleem, mensen kunnen namelijk overlijden aan deze ziekte. Dus je moet uitsluiten dat dit niet papegaaienziekte was, voor zover je dat nog kunt doen.

Bel dus de dierenarts op en vraag of er onderzoek gedaan is naar papegaaienziekte. En als dat niet zo is, stel dan eens de critische vraag waarom niet?

Wel moet ik zeggen, dat als er onderzoek naar gedaan is, het niet 100% zekerheid geeft, maar in ieder geval genoeg zekerheid ;)
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

hillie

#11
Ik vind het erg sneu wat er gebeurt is met Herrie. :(
En wens je dan ook erg veel sterkte met dit grote verdriet.

En ik zeg als de andere laat Herrie even onderzoeken waar die aan gestorven is.
Dan heb je zelf zekerheid en hoef je ook niet andere de schuld geven.
En als het wel iets besmettelijk is geeft het dan door.
Dan kunnen hun iets onder nemen.
Want een bekent gezegde zegt: ben je te vrede zegt het andere
                                            zijn er klachten zegt het ons.


succes er mee

groetjes hilde

Caradow

#12
Wow das een heel verhaal...

Allereerst complimenten voor je voorbereideing voordat je een vogeltje aanschafte, daar zouden vele anderen een voorbeeld aan kunnen nemen.

De rest van het verhaal, ik hoef niet te herhalen wat anderen al aangegeven hebben.
Ik begrijp je boosheid onmacht en verdriet. Het is altijd triest om een vogeltje te verliezen, laat staan als je deze nog niet zo lang hebt.

De reactie van de Kelder dat je het even had moeten laten weten toen Herrie ziek werd, is heel begrijpelijk. Nee, ik heb geen aandelen bij de Kelder, wel komen 2 van mijn lieverds daar vandaan ;) Ikzelf heb mijn Moppie ook ziek zien worden, een week nadat ze bij mij was. Ik heb haar gelijk laten behandelen door een vogelarts en later de kelder gebeld. Ja, de voorkeur gaat er naar uit dat je gelijk de kelder belt en dat je langskomt, maar ze begrijpen ook dat dat lastig is als je van verderweg komt.  Dat ze jou een nieuw parkietje aanbieden, is natuurlijk een schrale troost, maar dat zijn ze ook niet verplicht om te doen. Je kunt je misschien voorstellen dat een dergelijke zaak ook veel bedriegers over de vloer krijgt. Mensen die een gratis parkietje willen zien te krijgen, of geld, voor een parkietje wat zogenaamd dood zou zijn gegaan, maar die nooit is gekocht daar. En dat geld voor welke dierenzaak dan ook.

Een handelaar is afhankelijk van zijn leveranciers. Vogels laten pas laat zien dat ze ziek zijn en zijn haast niet te controleren voor een handelaar. En of een parkietje nu wel of niet geringt is, daar heb je nog steeds geen garanties mee. Een kweker ringt zijn jongen zelf en kan dus elke parkiet die hij wil ringen, zonder dat daar ene certificaat oid bij zou zitten dat bepaalt dat een vogel gezond is. Jij hebt met Herrie simpelweg domme pech gehad. datnis iets dat kan gebeuren, hoe triest het ook is.

Ik zou inderdaad zeggen, kom er achter wat de echte doodsoorzaak is geweest en als je zeker weet wat het geweest is, laat het de kelder weten, zodat zij  als het nodig is maatregelen kunnen nemen. het kan ziekte zijn, wat besmettelijk is en blijft hangen, dan zal de kelder hierop aktie moeten ondernemen. En geloof me, ze zullen daar heus geen onnodige risico's nemen, zeker niet gezien het kapitaal aan vogels dat ze daar hebben zitten. (als het al uit financiele overwegingen zou gaan, ik weet zelf dat de Kelder gewoonweg heel erg begaan is met de dieren)


Heel veel sterkte met het verlies van je geliefde Herrie

Parkieten-Freak

Wat betreft de door mij uitgevoerde edits: topictitel is in elke reactie aangepast.
Gr PF


Peter62

Als het mijn vogel was dan had ik de Vogelkelder ook aansprakelijk gesteld. Veel mensen beweren dat De Vogelkelder geen garantie hoeft te geven op de vogels. Ik ben het daarmee niet eens.

Ik ben er al een paar keer geweest maar ik heb een paar dingen gezien waardoor ik twijfel of deze winkel wel goed is voor zijn dieren.

   

Parkieten-Freak

#15
Citaat van: Peter62 op februari 15, 2008, 13:11:28
Als het mijn vogel was dan had ik de Vogelkelder ook aansprakelijk gesteld. Veel mensen beweren dat De Vogelkelder geen garantie hoeft te geven op de vogels. Ik ben het daarmee niet eens.

Ik ben er al een paar keer geweest maar ik heb een paar dingen gezien waardoor ik twijfel of deze winkel wel goed is voor zijn dieren.

   

@ Peter:
Allereerst heb je het geschrevene van topicstarter niet goed gelezen. De vogelkelder heeft namelijk een nieuw parkietje aangeboden.
En verder: ik kan met betrekking tot dit onderwerp niets met ongefundeerde kritiek. Ik kan in niets met jouw "ervaringen" waar geen verhaal aan vast zit.

Je bent het niet eens met de garantiebepalingen van het bedrijf? Dat kan, maar ook daar kunnen we niets mee op een grasparkietenforum.
Als je klachten hebt over een bedrijf, leg die dan bij voorkeur bij het het bedrijf zelf neer of ga naar een organisatie die consumentenbelangen behartigt.

Ik sluit dit topic gezien de dubieuze aard van de klacht van topicstarter en de soms al even dubieuze reacties die daar uit voortvloeien.
Mocht iemand hier problemen mee hebben dan stuur me maar een pb.