Parkieten bang !

Gestart door Rami, februari 12, 2008, 21:25:56

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Rami

Hoi  :)

Ik heb twee parkietjes, Lilo en Keecko, ik had eerst keecko en ik heb lilo er later bij gehaald, een vriendin voor keecko  :P . Ze zijn denk ik een stelletje geworden, omdat ze met elkaar spelen, ze elkaars veren verzorgen maar ze maken ook een soort kus beweging, waarbij ze hevig elkaars mond beproeven. Ik weet niet hoe ik het precies moet zeggen ?


IK heb ze nu al langer dan 2 maanden maar ik wil ze graag tam maken. Eerst probeerde ik ze wat trosgiers te geven en dat ging ook wel goed. Toen heb ik op een avond geprobeerd, leek me wel aardig tam kwam op mijn hand enzo, uit zijn kooi te halen. Hij zat op mijn hand en en haalde hem uit zijn kooi, keek wat rond en woeshhh, hij vloog door me kamer. Hij zat telkens op de gordijnen bovenaan en weer vloog hij hoog rond. En weer ging die op de gordijnen, ik zag dat hij ook hevig ademde, zijn hart ging steeds sneller. Is ie bang. Hij kwam niet meer, dus deed ik de lamp uit en pakte hem.

Ik heb het ook een keer met Lilo geprobeerd, die beleef in het begin rustig op mijn hand, maar opeens vloog zij ook door de kamer en als ik mijn hand uitstak lande ze er wel op. Ze wou op een gegeven moment niet dat ik niet haar opving en bijt me telkens.

Wel is het dat als ik een van de twee uit de kooi haalt beginnen ze beide keihard te schreewen, dit lijkt me normaal, want ze zijn een stel geworden en ik zou het ook niet leuk vinden als iemand mijn vriendinnetje zou pakken.

Als ik nu mijn hand de kooi in stop, springen ze gelijk naar de tralies, zo ver mogelijk van me hand. Af en toe wel maar grotendeels dus niet. Waarschijnlijk zijn ze bang geworden en vertrouwen ze me niet meer  :( ? Wat moet ik doen ? Moet ik rustig aan doen, omdat ze dit nog moeten verwerken, want ze zullen deze situatie niet zo snel vergeten.

Ook ben ik van plan om een parkietenboom te maken, en wat speeltjes in te doen, om die manier kunnen ze spelen als ze buiten hun kooi zijn, maar ik moet waarschijnlijk een tijdje wachten voordat ze uit hun kooi weer kunnen komen ? Of toch een speeltuin ? Of beide ?

Wat kan ik allemaal doen ?

Ik waardeer jullie hulp enorm.  :)

Mars

Probeer ze in ieder geval niet vast te pakken en liever niet te laten vliegen tot ze wel op je vinger willen gaan zitten.

lees verder deze link en heb veel geduld, dan komt het goed ;) Netjes 2 keer per dag oefenen.

http://parkietenfreak.nl/a-tam.php

groetjes marcia
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

Rami

Heel erg bedankt voor de reacties. En je hebt gelijk. Ik denk dat ik veel te vroeg was. Ik bedoel Keeko en Lilo pringen op mijn hand als ik wat lekkers heb en gaan dan ook soms vechten. Maar als ik met bijv. wat trosgierst aan kom en mijn vinger er voor zet kijken ze er alleen maar naar en gaan weer weg. Ik heb dus niet volledig hun vertrouwen. Want ze zitten nog niet op mijn vinger, en als ze er wel op zitten, wat vaak niet het geval is, dan zijn ze moe en vliegen ze gelijk na 5 sec weg. Dus wat nu ?

Wat me ook opvalt is dat als ik mijn hand de kooi in doe, met of zonder iets er op. Gaat Keecko gelijk weg, zover mogelijk en Lilo zit er nog effe maar gaat ook weg naar de tralies, zo hoog mogelijk klimmen. Ik krijg niet de kans om wat te doen aan het tam maken. Hand er in en woeshhh ze zijn gelijk ver weg !!!!!

Rami

Yes het is me gelukt !!!!!!!  :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D                     
Ik zie vaak dat Lilo meer durft dan Keecko, als ik dus met mijn hand de kooi binnen ga springt Keecko snel weg maar Lilo blijft soms ( nieuwsgiering   ??? ) Ik presenteerde het trosgierst aan haar met mijn vinger er voor en ze bleef een poosje staren, maar opeens zat te op mijn vinger en at er van HOERA HOERA !!!. Dit heb ik een aantal keren gedaan en ze gaat er nu ook steeds op staan. YES YES YES weer een stap dichter bij.

Alleen bij Keecko gaat het niet zo goed, hij gaat telkens weg springen als mijn hand de kooi in gaat  :(  !

Milo-Pixel

Als Lilo zover is, zal Keecko over een tijdje vast meegaan.. Zij ziet Lilo zo lekker snoepen, dat de verleiding te groot zal worden ;) Maar blijf geduld houden.. Je hebt in ieder geval een stap in de goede richting gezet.

Rami

Bedankt voor alles, jullie zijn echt super   ;D  Echt echt echt bedankt   :D . Is het dan zo dat ik ze pas uit de kooi mag halen als ze op mijn vinger komen zonder trosgierst? Als ik Lilo nu trosgierst aanbied komt ze op mijn vinger en zonder trosgierst gaat ze weg.

Ook is het zo dat Keecko interresse toonde. Mijn vinger stond er voor maar hij sloeg het over en ging gelijk op trosgierst zitten en viel dus ook, later deed Lilo hem ook na  :P . Dus ?

Mars

Ja, je kunt je parkietjes beter niet laten vliegen als ze niet vrijwillig op je vinger springen.

Ga gewoon door met oefenen, het kan weken duren, maar uiteindelijk zal Keecko ook wel op je hand gaan zitten voor de trosgierst. De truc is daarna om ze steeds meer te laten durven voor een stukje trosgierst :)

Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

Rami

Dus steeds meer te laten durven voor wat trosgierst ! Wat kan ik dan doen ? Het is inmiddels wel gelukt dat Keecko ook op mijn vinger zit en van het trosgierst eet. Maar wat nu ? Blijven doorgaan en door blijven oefenen! Tot wanneer ?

hillie

Hoi Rami,

Je moet blijven oefen tot dat ze van zelf bij je komt.
Hoe lang dat duurt hangt van het parkietje af.
De een is sneller tam dan de ander.

En als een parkietje van je bij je komt.
Komt de ander van zelf want die wordt dan ook nieuwsgierig.
Maar je moet veel geduld hebben.
Succes er mee.

groeten hilde

Rami

Ok, dus eigenlijk moet ik gewoon doorgaan, totdat ze vanzelf op mijn hand komen, zonder dat ik wat lekkers heb. Gewoon omdat ze me EINDELIJK dan vertrouwen !!

hillie

ja dan vertrouwen ze je en komen dan van zelf naar je toe.
Je geduld wordt van zelf beloond.

Rami

Bedankt voor je reacties hillie, maar ik ben bang dat dat heeeeeeeeeeeeeeeeel lang gaat duren, zo komen alleen bij me in de buurt (op mijn vinger) als ik wat lekkers heb. Anders niet !   :( :(

Ingrid

Citaat van: Rami op februari 14, 2008, 20:09:44
Dus steeds meer te laten durven voor wat trosgierst ! Wat kan ik dan doen ? Het is inmiddels wel gelukt dat Keecko ook op mijn vinger zit en van het trosgierst eet. Maar wat nu ? Blijven doorgaan en door blijven oefenen! Tot wanneer ?

Lees dit ook maar eens: http://parkietenfreak.nl/a-tam.php
Daar staan alle stappen voor het tam maken vermeld ;). Tot wanneer? Dat is afhankelijk van de tijd die je in het tam maken steekt, maar bovenal hangt het af van het karakter van je parkietje. Sleutelwoorden zijn in ieder geval geduld en vertrouwen opbouwen.

Rami

Je hebt helemaal gelijk Ingrid  ;) . Maar als nog, het is best frustrerend  :P , dat je de hele tijd oefent ( minstens 2x per dag toch  ??? ? ) en gaan ze gelijk weg vliegen.

Maar het beste is waarschijnlijk om me te verheugen aan het eindresultaat. Een tamme parkiet :D

dsmmeijer

Ricky en Lara heb ik nu 6 maanden en 4 maanden, en zijn ook nog niet tam.
Ik kan er niet veel tijd in steken, maar het gaat wel, maar alleen langzaam.

Lara durft veel meer dan Ricky, maar omdat Lara lekker snoept, gaat het bij Ricky beter dan voorheen.
Dan geef ik eerst lara wat trosgierst, en ga dan voorzichtig naar Ricky. Na de eerste hap is de ergste angst weg.
Ricky is altijd al bang geweest. Lara komt ook alleen nog als ik wat lekkers heb.
Het komt allemaal wel goed met ze, het duurt alleen even.

Neem er lekker de tijd voor, als ze er klaar voor zijn, dan komen ze vanzelf.

Rami

Ik heb nu mijn parkiet hoog op de kast zitten, vinden ze denk ik wel fijn  :) . Maar ze zitten dus naast een spiegel die tegen de wand zit, hierdoor kunnen ze naar het tralies gaan en naar mijn spiegel kijken. Moet ik dit gewoon toestaan of moet ik spiegel weghalen, of kooi op andere plek? Keeko en Lilo, vooral Lilo, zitten nu hele tijd in mijn spegel te kijken !!

Rami

Hallo iedereen,

Normaal laat ik het deurtje van mijn kooi soms open, in de hoop dat Lilo en Keecko iets gaan doen. Maar is doen niks! Ze komen er niet eens in de buurt ! Maar vandaag kwam Keecko naar het openingje en zat erop. Echt geweldig  :D , hij vloog niet in mijn kamer maar ging terug naar zijn stokje . Ik dit OK op riskant met deurtje open?

Dolce

Hallo Rami, welkom op het forum!

Het kan nog wel met de spiegel als ze het leuk vinden, maar je moet wel oppassen. Ze kunnen daar namelijk een gedragstoornis van krijgen dus je moet kijken of ze niet een obsessie er voor hebben. Zo te lezen zijn ze er al aardig 'weg'van.. dus ik denk dat het beter is om de spiegel weg te halen, misschien dat ze dan ook wat meer aandacht hebben voor andere dingen.

En je zult wel geduld moeten hebben, ze durven niet gelijk uit de kooi, dat gaat stapje voor stapje. Maar uiteindelijk worden ze toch nieuwsgierig wat er allemaal buiten de kooi te beleven is en nemen ze een kijkje, kijk echter wel uit voor snoeren e.d. en hou je pietjes goed in de gaten!

hillie

Hoi Rami,
Citaat van: Dolce op februari 15, 2008, 22:49:59


Het kan nog wel met de spiegel als ze het leuk vinden, maar je moet wel oppassen. Ze kunnen daar namelijk een gedragstoornis van krijgen dus je moet kijken of ze niet een obsessie er voor hebben.


Dat hoef niet altijd hoor.
In de kooi van onze parkietjes hangen ook spiegeltjes maar om nu te zeggen dat die daar een gedragsstoornis van heeft nee volgens mij niet. ( heb eerder van iets anders een gedrag stoornis van maar dat doet er niet toe.)
Maar het kan per parkietje anders zijn.

groetjes hilde

Dolce

ja dat zeg ik toch ook niet dat dat gelijk zo is, daarom moet je het aankijken................ ::)